ذوعلم خبر داد: طراحی مُهر اعتبار کتب درسی برای جلوگیری از سوءاستفاده موسسات کنکوری

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به لزوم به حداقل رساندن اصلاحات در کتب درسی اشاره کرد و خبر داد کتب درسی دارای مهر اعتبار چند ساله می‌شوند تا ضمن جلوگیری از اصلاحات مستمر، زمینه سوءاستفاده موسسات کنکوری از بین برود.

کد مطلب: ۱۰۰۸۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم خبر داد: طراحی مُهر اعتبار کتب درسی برای جلوگیری از سوءاستفاده موسسات کنکوری

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی ذوعلم در نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ۸ کلان پروژه طراحی شده است، گفت: «انتظار داریم با اجرایی شدن این ۸ کلان پروژه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی محقق شود.»

او از تدوین ۱۱ حوزه تربیتی در برنامه درسی ملی خبر داد و افزود: «۴ حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارت‌های زندگی و تفکر و حکمت حوزه‌هایی هستند جدید به این مجموعه اضافه شدند.»

ذوعلم به گذشت یک دهه از تألیف کتاب استان‌شناسی اشاره کرد و گفت: «با توجه به تغییرات آماری رخ داده در یک دهه اخیر، ویرایش و به روز رسانی این کتاب ضرورت دارد.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن درخواست فعالیت کارگروه استانی ویرایش کتاب استان‌شناسی، گفت: «کتاب استان‌شناسی باید چکیده‌ای از ظرفیت‌ها، اقتضائات، پیشینه، وضعیت فعلی و آینده استان باشد. کتاب استان‌شناسی باید با نگاه به گذشته و آینده، هویت بومی را در دانش‌آموز تقویت کند تا او به منطقه خود، حس تعلق و ماندگاری داشته باشد.»

ذوعلم با تأکید بر قرار گرفتن مشاغل دهه آینده به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات در برنامه درسی فنی و حرفه‌ای گفت: «در صورت بازآرایی محتوایی در دروس فنی و حرفه‌ای، دانش‌آموزان به سمت این رشته‌ها جذب خواهند شد.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلات رشد هم‌اکنون به صورت متمرکز در مرکز کشور منتشر می‌شود، افزود: «استان‌ها می‌توانند این مجلات را به صورت استانی و بومی منتشر کنند تا بخشی از نیازهای محتوایی دانش‌آموزان منطقه خود را تامین کنند.»

او به نقش رسانه ملی در تقویت فرهنگ بومی اشاره کرد و گفت: «می‌توان بخشی از محتوای آموزشی را از طریق شبکه استانی در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار داد.»

علی ذوعلم به لزوم به حداقل رساندن اصلاحات در کتب درسی اشاره کرد و گفت: «به همین منظور کتب درسی دارای مهر اعتبار چند ساله می‌شوند تا ضمن جلوگیری از اصلاحات مستمر، زمینه سوءاستفاده موسسات کنکوری از بین برود.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره نقدهای وارده به حجم بالای کتب درسی گفت: «بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان معتقدند که حجم کتاب‌ها مناسب است و اغلب حرف‌هایی که درباره این موضوع مطرح می‌شود، بی‌اساس است.»

او با بیان اینکه فعالیت‌های پرورشی نباید در برنامه‌های آموزشی مدارس به عنوان فعالیتی فوق‌برنامه تلقی شود، گفت: «برنامه‌های تربیتی و پرورشی باید به عنوان ساعت رسمی غیرکلاسی در برنامه دانش‌آموز لحاظ شود و امیدواریم در برنامه درسی ملی این مهم محقق شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار