حاجی میرزایی:
توسعه "عدالت آموزشی" زمینه ساز کشف استعدادهای جدید در جامعه است
مشهد(پانا)- وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمانه با جمعی از خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار خراسان رضوی توسعه "عدالت آموزشی" را زمینه ساز کشف استعدادهای جدید در جامعه دانست.
![توسعه "عدالت آموزشی" زمینه ساز کشف استعدادهای جدید در جامعه است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZjU3YmM6iQZ0/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHeqzF_EQG214sAIKXaKdntA,,/ZjU3YmM6iQZ0.jpg)
محسن حاجی میرزایی در این نشست که چهارشنبه شب در مشهد برگزار شد بااشاره به اتفاقات دردناک هفته های اخیر در کشور اظهار کرد: سردار سلیمانی یک الگو و نماد برای زیستن بود و قلب تمام ایران برای شهادت این مرد بزرگ که میتواند الگوی دانش آموزان، جوانان و همه مسئولان کشور باشد جریحه دار شد، ضمن این که دو رویداد تلخ حادثه درگذشت هموطنان عزیزمان در کرمان و سقوط هواپیمای اوکراین نیز بر درد و آلام همه ما افزود.
وی در بخش دوم صحبت های خود با بیان این که به حال خیرین مدرسه ساز که الگوی دلسوزی برای فرزندان این مرز و بوم هستند غبطه می خورم افزود: خیرین باید شکرگزار نعمتی که خداوند نصیب آن ها کرده باشند، در قرون و اعصار آدم های زیادی آمده و رفته اند و آنچه که باقی می ماند انسانیت است که در عرصه های مختلف تجلی می یابد و نماد واقعی یکی از آن ها همین مشارکت خیرین در فرآیند آموزش و پرورش دانش آموزان است.
حاجی میرزایی یکی از رنج هایی که امروز همه انسانها در تمام جوامع با آن روبرو هستند را بی عدالتی دانست که باعث تباهی ظرفیت ها و استعدادها و جلوگیری از پیشرفت انسان ها می شود و در همین رابطه یاد آور شد: توسعه عدالت به عنوان یکی از محوری ترین اهداف و مسیرهای امامان و بزرگان دین ما بوده و تمام کسانی که در خصوص عدالت سخن گفته اند معتقدند تمام دسته بندی های جامعه به دلایل مختلف به دلیل عدم توسعه مناسب و عادلانه فرصت های یادگیری است.
وی افزود: اصلی ترین عنصر تغییر در جوامع یادگیری و پایدارترین نتایج در جامعه و آنچه که در آینده جامعه اتفاق می افتد محصول همین امر است اما نباید فراموش کنیم کیفیت و محتوای یادگیری هم بسیار مهم و حیاتی است چرا که هر گامیکه برای توسعه یادگیری در جامعه انجام میشود بی نظیر ترین و پایدارترین نقش را در پیشرفت کشور دارد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت : اهمیت یادگیری و تاثیرگذاری آن حتی در مبانی دینی ما مورد اشاره قرار گرفته است و هر فردی که به هر شکلی در این عرصه قدم می گذارد باید شاکر خداوند باشد.
وی ادامه داد: ما باید برای فرزندان این سرزمین کار کنیم ، متاسفانه باید اعتراف کنیم فلسفه تعلیم و تربیت ما امروز به درستی اجرایی نمی شود ، در واقع دانش آموزانمان باید زندگیمستقل و شرافتمندانه و دفاع از خود و آرمان های کشور را فرا بگیرند اما ما امروز بیراهه رفته ایم و با قراردادن سدی در انتهای نظام تعلیم و تربیت به نام کنکور ، تنها توانایی تست زدن و حافظه محوری را در آن ها تقویت کرده ایم .
وی با اشاره به این که این مشکل از پایه های ابتدایی آغاز و پس از آن ادامه می یابد گفت: متاسفانه نظام منزلت اجتماعی و اشتغال ما هم برهمین اساس شکل گرفته و ما در حالی که باید زیستن قوی و مقتدر در محیطی که کودک و نوجوان ما در آن زندگی می کند را به او بیاموزیم به سمت دیگری حرکت کرده ایم.
وزیر آموزش با اشاره به این که در گذشته سرعت تحولات و تغییرات کند بود و ما می توانستیم ارزش های خود را به فرزندانمان منتقل کنیم تصریح کرد: به دلیل سرعت تغییرات و تحولات همه نقش ها دچار کاستی شده و فرزندان ما با سرعت فراوانی از کنار ما می گذرند و در واقع امروز باید بگوئیم زبان گفتگو و تعامل مان با فرزندان را از دست داده ایم. نباید فراموش کنیم خانواده ای که با بچه های خود پیوند گفتگوی صمیمانه و عمیق دارد در معرض هیچ خطری نخواهد بود و بر همین اساس همه ما نباید یک لحظه نیز از فراگیری غفلت نکنیم تا زبان تعامل و گفتگو در خانواده ها تقویت شود.
حاجی میرزایی در بخش پایانی صحبت های خود خراسان را الگو و پیشگام در بسیاری از عرصه ها بویژه در زمینه مشارکت خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار دانست و گفت:توجه خیرین به آموزش مهارت ها در مدارس نیاز جدی امروز جامعه ماست و باید به سمتی حرکت کنیم که بخش بزرگی از دانش آموزان ما به مهارت کار کردن برای تامین آینده خود برسند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که از حضور و مشارکت خیرین در برنامه های تعلیم و تربیت استقبال می کنیم اظهار کرد: دولت قطعا با تمام توان در کنار خیرین خواهد بود و امسال هم دو هزار و ۷۰۰ میلیارد را برای مشارکت دولت در ساخت پروژه های آموزشی و پرورشی ساخت خیرین اختصاص یافته است که این رقم در سال گذشته در حدود یک هزار میلیارد بوده که به این رقم رسیده و رشد خوبی داشته است ضمن این که در همین حال تلاش میکنیم موانع قانونی برای مشارکت خیرین در حوزه آموزش و پرورش را پیگیری و رفع کنیم.
گفتنی ست پیش از صحبت های وزیر آموزش و پرورش در این جلسه ، تعدادی از خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار استان خراسان رضوی به بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.
ارسال دیدگاه