علیرضا کاظمی: سند تحول بنیادین یک چشمانداز کاملا آرمانی و فراگیر برای بروندادهای آموزش و پرورش ترسیم کرده است
با راهاندازی تشکلهای غیررسمی، سبدی از نقشپذیری دانشآموزان را به مدرسه ارائه میدهیم
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که سند تحول بنیادین یک چشمانداز کاملا آرمانی و فراگیر برای بروندادهای آموزش و پرورش ترسیم کرده است اما برای اینکه این بروندادها را با واقعیتهای موجود در جامعه تطبیق دهیم، باید به بخش عمدهای از سخنان رهبری اشاره کنیم که به بروندادهای آموزش و پرورش معطوف است؛ امروز آنچه در فضای عمومی جامعه در حوزههای مختلف داریم محصول آموزش و پرورش است.
علیرضا کاظمی در برنامه تلویزیونی مدرسه ایران شبکه ۴ ضمن تسلیت به مناسبت اتفاقات اخیر در ایران، به تربیت سیاسی دانشآموزان اشاره کرد و درباره کمکهای نهادهای عمومی به مدارس گفت: «این موضوع به رویکردهای تربیت بر میگردد. مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین، تربیت است که امروز گمشده آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است.»
او افزود: «همه ما میدانیم که نظام آموزشی کشور امروزه دانش محور و حافظه محور است دلیلش هم این است که انتهای آن به کنکوری ختم میشود که تمام فعل و انفعالات را از دوره اول ابتدایی از اختیار نظام تعلیم و تربیت خارج میکند، مجموعههایی ورود پیدا میکنند و فعالیتهایی غیر مرتبط با فضای تربیت شکل میدهند.»
کاظمی ادامه داد: «اگر قرار باشد تربیت محقق شود ما رویکردهای مختلفی را داریم اما آن رویکردی که ما را میتواند با سرعت به نتیحه برساند رویکرد کنشآموزی و نقشپذیری دانشآموزان در فعالیتهایی است که میتواند آنان را در بخشهای مختلف شکل دهد.»
به دنبال شکلگیری هویت هستیم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «بهعبارتی دیگر ما در تربیت بهدنبال این هستیم که یک رفتار مطلوب پایدار که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است، جز شخصیت شود و شکلگیری هویت صورت گیرد.»
او ادامه داد: «وظیفه ما تکوین و تعالی هویت دانشآموزان است اگر قرار باشد این موضوع شکل بگیرد این با دانش تنها شکل نمیگیرد دانش منجر به رفتار نمیشود دانش بخشی از تربیت است اگر ما نظام تعلیم و تربیت را صرفا بر دانش استوار کنیم نتیجه این میشود که محصول بیرون آمده از تعلیم و تربیت یک محصول مطلوب باشد.»
کاظمی گفت: «اگر عملکرد آموزش و پرورش را ترسیم کنیم عملکرد مطلوبی است اما انتظارات ما را فراهم نکرده است و ما با انتظارات مطلوب هنوز فاصله داریم. زمانی است که انتظارات خود را در یک فضای بسیار آرمانی ترسیم میکنیم که فراگیر است و مدینه فاضلهای را برای تعلیم و تربیت ترسیم کردهایم که این درست است.»
سند تحول بنیادین یک چشمانداز کاملا آرمانی و فراگیر برای بروندادهای آموزش و پرورش ترسیم کرده است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «اکنون سند تحول بنیادین یک چشمانداز کاملا آرمانی و فراگیر برای بروندادهای آموزش و پرورش ترسیم کرده است اما برای اینکه این بروندادها را با واقعیتهای موجود در جامعه تطبیق دهیم، بد نیست به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته بزرگداشت مقام معلم در سال گذشته اشاره کنیم که بخش عمدهای از سخنان ایشان به بروندادهای آموزش و پرورش معطوف بود که امروز آنچه در فضای عمومی جامعه در حوزههای مختلف داریم محصول آموزش و پرورش است.»
او افزود: «عملکرد آموزش و پرورش به نسبت توجهی که به آن میشود، نسبتا مطلوب است اما ما با آرمانها و انتظارات ترسیم شده از نظام تعلیم و تربیت فاصله زیادی داریم، باید سرمایهگذاریهای زیادی کنیم و بیش از پیش باید به این وزارتخانه توجه شود تا به اهداف خود برسیم.»
او ادامه داد: «در خود فضای مدرسه باید بتوانیم تربیت را محقق کنیم چراکه راهبرد اصلی سند تحول بنیادین برای رسیدن به حیات طیبه چیزی به نام تربیت تمام ساختی است و برای تحقق آن باید زمینه فعالیتهای گروهی، نقشپذیری و تمرینسازی دانشآموزان را در رابطه با آموزهها فراهم کنیم.»
کاظمی گفت: «طبیعتا به تشکلهای دانشآموزی میرسیم تا بتوان دانش و مهارت را به عمل تبدیل کنیم و در رفتارهای عینی و واقعی آن را نشان دهیم هرچه فضای تعلیم و تربیت را به سمت نقشپذیری و کنشآموزی دانشآموزان ببریم به تربیت تمام ساحتی میرسیم.»
او افزود: «دانشآموزان دهه ۶۰ در فضای جنگ قرار گرفتند و تربیت حماسی در یک فضای انقلابی و واقعی شکل گرفت که نظام ایران هنوز از ذخایر آن زمان استفاده میکند اکنون تشکلها این کار را با برنامههای جذاب انجام میدهند.»
سبدی از نقشپذیری دانشآموزان را به مدرسه ارائه میدهیم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بهوجود تشکلهای دانشآموزی اشاره کرد و گفت: «ما در سازمان دانشآموزی با رویکردهایی که برای تربیت اجتماعی دانشآموزان است برنامههایی را دنبال میکنیم در کنار تشکلهای رسمی که حدود ۷ میلیون دانشآموز عضو تشکلها هستند، تشکلهای غیررسمی را راهاندازی کردیم و سبدی از نقشپذیری دانشآموزان را به مدرسه ارائه میدهیم که دانشآموز را به مهارتهای فردی و اجتماعی برساند.»
او به تشکل خبرنگار دانشآموز و همیار مشاور اشاره و اضافه کرد: «این نکته را مورد توجه قرار دهیم که معمولا دانشآموزان در دوره اول ابتدایی آمادگی حضور در تشکلها را ندارند. شورای دانشآموزی را داریم که در آن حدود ۱۱ میلیون دانشآموز رای و مجامع مشورتی و مجلس دانشآموزی را شکل میدهند.»
کاظمی گفت: «اکنون کانون یاریگران زندگی را شکل دادهایم. در حقیقت سبد نقشپذیری دانشآموزان فرصت حضور به دانشآموزان داده است و همه میتوانند از این فرصت تربیتی استفاده کنند. ما در کنار فرصتهای تربیتی تشکلها فرصتهای دیگری را مهیا میکنیم. بسترسازی برای نقشپذیری دانشآموزان برای نهادینه شدن هنجارها و آموزههایی است که دانشآموزان در فضای علمی کلاس درس فرا گرفتند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «سیل مهربانی را راهاندازی کردیم که در یک ساعت دانشآموزان سراسر کشور ابراز همدردی با سیلزدگان میکنند و اقدام تربیتی این موضوع برای ما مهم است اردوهای جهادی بسیج دانشآموزی و مشارکت بچههای اتحادیه انجمنهای دانشآموزان نیز از جمله برنامههای ما هستند.»
ماموریت اصلی حوزه ما جلوگیری از ورود مکاتب غربی به اذهان پاک دانشآموزان و توسعه و ترویج ارزشها و گفتمان انقلاب است
او درباره برنامه ملی پرورشی گفت: «ماموریت اصلی حوزه ما که یادگاران شهیدان رجایی و باهنر است، جلوگیری از ورود مکاتب غربی به اذهان پاک دانشآموزان و توسعه و ترویج ارزشها و گفتمان انقلاب است. با توجه به نیازهای دانشآموزان آنچه که به مجموعه فعالیتهای ما افزوده شده، شکلگیری این تشکلها، حوزه مراقبت از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و فعالیتهای فرهنگی هنری است.»
کاظمی گفت: «دفتر انجمن اولیا و مربیان کار برنامهریزی برای اولیا و مربیان را برعهده دارد و ما نیز بهلحاظ تاثیر این حوزه فضایی را مهیا میکنیم تا بین دانشآموزان و خانواده ارتباط برقرار شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «در زمینه تربیت حماسی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گفتمان انقلاب، اردوهای راهیان نور را داریم علاوهبر آن امسال برگزاری ۴۰ هزار یادواره شهید در ۴۰ هزار مدرسه با ۴۰ هزار شهید شاخص را داریم که در فضای مدارس با کمک تشکلها طراحی شده است تا دانشآموز با آموزههای انقلاب آمیخته شود.»
او ادامه داد: «برای دوره ابتدایی و متوسطه اول طرحی را تحتعنوان شمیم نور اجرا میکنیم چرا که این افراد نمیتوانند در فضای تربیتی اردوهای راهیان نور حضور داشته باشند. در این طرح دانشآموزان در قالب اردوهای یک روزه به یادمانهای شهدا و موزههای دفاع مقدس میروند.»
هویت دانشآموزان و تربیت در فضاهای عینی شکل میگیرد نه در فضای ذهنی
کاظمی گفت: «هویت دانشآموزان و تربیت در فضاهای عینی شکل میگیرد نه در فضای ذهنی و کلاس درس، لذا فعالیتهای پرورشی را مکمل برنامه درسی ملی و آنان را ضروری میدانیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «ما در حوزه پرورشی و فرهنگی فعالیتها را در ۳ حوزه متمرکز میکنیم و بیش از ۷۰۰ برنامه منطبق با برنامه پنجم و ششم در حال اجرا داریم.»
او افزود: «در حوزه تربیت دینی اداره کل قرآن تمام فعالیتها را در حوزه قرآن، عترت و نماز متمرکز کرده است. در مجموعه معاونت ۵۱ برنامه و ۲۵۳ فعالیت داریم که آنان را برای تحقق اهداف کلان سند تحول تنظیم کردیم.»
کاظمی گفت: «در حوزه فعالیتهای فوق برنامه و فرهنگی و هنری نیز بخشی را داریم تا فضای تربیتی را مدیریت کند بخش دیگر نیز در حوزه آسیبهای اجتماعی و مشاوره است. دو ماموریت برای ما تعریف شده؛ ماموریت اصلی ما فراهم کردن زمینه حضور دانشآموزان با رویکرد فراگیری، مدرسه محوری، مشارکتپذیری و نقشپذیری است همچنین زمینه شکوفا شدن استعدادهای دانشآموزان را در فعالیتهای فوقبرنامه دنبال میکنیم مدرسه تنها کانون تربیت نیست مسجد، کانونهای فرهنگی تربیتی، دارالقرآنها میتوانند به عنوان فضای تربیتی باشند لذا با بخشهای مختلفی که ظرفیتهای فرهنگی تربیتی دارند مشارکت میکنیم.»
او درباره حوزه ارزیابی نیز گفت: «نظام ارزیابی یکی از چالشهای تقریبا فعالیت فرهنگی در سطح کشور است اکنون ارزیابی را به فعالیتهای کمی معطوف میکنیم. بخشی از فعالیتها نشانگر ارزیابی فعالیتهاست که میتواند حکایت از واقعیتهای موجود باشد.»
کاظمی در پایان گفت: «آنچه امروز داریم محصول کار آموزش و پرورش است اما با انتظارت خود فاصله داریم.»
ارسال دیدگاه