سینا میرزامحمدى

پانا تلفیقى از علاقه، استعداد و آموزش

کد مطلب: ۹۱۷۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد

اکثر کارشناسان حوزه هاى اجتماعى مدرسه و دوران تحصیل در آن را بهترین و اصلى ترین محل براى شناسایى و شکوفایى استعدادها می دانند و معتقدند اگر استعدادى ولو کم خود را مدرسه نشان ندهد پرورش آن در دوران پس از تحصیل سخت و دشوار است.
کلمه،لغت و لفظ خبرنگارى و گاهاً عکاسى براى یک دانش آموز شاید بسیار جذاب تر و خوشایندتر از خیل عظیم تفکرات براى آینده باشد و همین جذابیت نهان در بطن این کلمه در واقع همان عشق و علاقه فرد به این حرفه است.

وقتی یک نوجوان چهارده و پانزده ساله شأنیت یک خبرنگار را پیدا می کند قطعاً تحولی مهم در نگرش شخصیتی وی ایجاد می شود.
حرفه اى که ابتدا با عشق و علاقه آغاز و با استعداد و شم خبرنگارى ادامه مى یابد؛ استعدادى که نقشى به مراتب مهمتر و تأثیزگزارترى نسبت به علاقه در شکل گیرى شخصیت خبرنگارى ایفا مى کند.

خبرگزارى پانا ابتدا زمینه حضور دانش آموزان در یک محفل اجتماعى را آماده و سپس ذهن او را درگیر مقوله خبرنگاری مى کند. هر انسانى یقیناً یک یا چند استعداد نهفته دارد که شکوفایى استعداد فعالیت هاى اجتماعى و به خصوص خبرنگارى به عهده خبرگزارى پانا گمارده شده است.

یادگیرى الفباى یک حرفه تخصصى مى تواند شاه کلید موفقیت در آن حرفه باشد و در زمان هاى آینده باشد این بدین معناست که اعضاى خبرگزارى پانا الفباى خبرنگارى را در محیطى متناسب با نیازهاى روز این حرفه آموزش مى بینند.

جامعه رسانه اى امروزى از عدم آموزش هاى مقدماتى خبرنگاران و نبود فیلترهاى در خور شأن این شغل مهم و تأثیرگزار رنج مى برد ؛ خبرگزارى پانا دقیقاً در این حیطه در حال فعالیت است و خبرنگاران را با اصول اولیه خبرنگارى آشنا می سازد.

خبرنگار پانا در مرحله اول مراتب تبدیل به یک فرد اجتماعى را طى مى کند و احترام به بزرگتر (خانوادگى، شغلى و اجتماعى) را فرا مى گیرد و سپس با مفهوم خبرنگاری و رسانه آشنا می شود،شم خبرنگاری خود را می سنجد و پس از آن وارد مرحله ی اموزش می شود.

پانا برای بسیاری از خبرنگاران امروزی معنای شروع و سرآغاز را دارد و همه آنان با پانا زندگی کرده اند،شاید اولین شبی که فردای آن قرار بر خبرنگاری شان بود را نخوابیده اند و قطعاً آن شب و روز بعدش را فراموش نمی کنند.

اگر پس از فراگرفتن خبرنگاری فقط یک شاخصه دیگر از هزاران شاخصه پانا را بازگو کنیم آن مهم یقینا ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموز است؛وقتی یک دانش آموز فرصت انتقاد از یک مقام مسئول را دارد باید ابتدا شهامت آن را در ذهن خود ایجاد کرده و پرورش دهد و این یعنی حس اعتماد به نفس واقعی.

یک پانایی حتی اگر مدیر کل هم باشد اصالت خود را فراموش نمی کند و همواره خود را پانایی و مدیون پانا می داند و این یعنی تعصب.

خبرگزاری پانا در چارچوب های مختلف نحوه حرف زدن ، گوش دادن ، نشستن ، برخاستن ، سوال پرسیدن ، کنترل عصبانیت ، انتقاد کردن ، انتقاد شنیدن ، نوشتن و ... را به دانش آموز آموزش می دهد و قبل از تربیت یک خبرنگار یک انسان با معلومات و ملزومات یک فرد اجتماعی را تربیت می کند.

گفتگو و هم کلام شدن با انسان های عالی رتبه اجتماعی و مدیران سطح بالا برای یک دانش آموز یک گام که نه بلکه چندین گام روبه جلو در جهت تقویت روحیه و استعداد فرهنگی و اجتماعی او است.

بله درس و مشق و مدرسه و امتحان اولویت اول یک دانش آموز و خانواده او است اما غفلت از استعداد های اجتماعی سمی کشنده برای آینده جامعه به حساب می آید؛ فعالیت های اجتماعی نیز باید در کنداکتور سالانه یک دانش آموز پیش بینی شوند.خانواده ها حضور دانش آموزان در این محافل را عبث و بیهوده تلقی نکنند چرا که موفق ترین مدیران،نمایندگان،فعالین اجتماعی و سیاسی و خبرنگاران نقش های خود را در این محافل تمرین کرده اند.

امروز پانا علاوه بر نقش آموزشی و پرورشی خود جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی را در جامعه رسانه ایی کشور دارد؛مقبولیت خاص در نظام تعلیم و تربیت گواهی محکم بر این ادعا است .

پانای عزیز همچنان پایدار و استوار بمان

سینا میرزامحمدی مسئول نمایندگی خبرگزاری پانا در استان آذربایجان غربی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار