کارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با پانا:

خانواده ای ایده آل بدون پدر، مادر یا فرزندسالاری

ارومیه (پانا) - کارشناس ارشد روانشناسی، خانواده ای را ایده آل دانست که نه فضای فرزندسالاری در آن باشد و نه پدرسالاری یا مادرسالاری.

کد مطلب: ۸۱۲۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
خانواده ای ایده آل بدون پدر، مادر یا فرزندسالاری

سعید سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار داش: وقتی امور کلی خانواده و نیازهای آن و به صورت کلی محور خانواده روی فرزندان باشد، به این خانواده فرزندسالار می گوییم، اما تاثیر پدر یا مادر یکی از دلایلی است که باعث به وجود آمدن فرزندسالاری در خانواده می شود و دلیل این است که برخی نیازهای مادر یا پدری که در سیستم مادر سالارانه یا پدرسالارانه بزرگ می شوند، سرکوب شده و برای اینکه فرزندان آنها تجربه مشابه شان را نداشته باشند فرزندسالاری در سیستم خانواده به وجود می آید.

وی ادامه داد: درست است که خانواده باید با فرزندشان صمیمی باشند اما این صمیمیت نباید به اندازه ای باشد که اقتدار پدرانه یا مادرانه زیر سوال برود و کودک احترام والدین را نگه ندارد؛ درواقع، صمیمیت زیاد باعث از بین رفتن مرز بین آنها می شود و در این بین کودکان از والدین خود انتظارات زیادی دارند.

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه والدین باید به صورت منطقی و بجا نیازهای کودک را برآورده کنند، گفت: در غیر این صورت باعث بالارفتن سطح انتظارات فرزندشان خواهند شد.

سلیمانی تاکید کرد: اولین آسیبی که فرزندسالاری ایجاد می کند در درجه اول متوجه والدین است و هر چقدر سطح انتظارات کودک از والدین بیشتر باشد باعث فشار بیشتری روی والدین می شود و این فشارها نه تنها از لحاظ روانی بلکه از نظر جسمی نیز آثار نامطلوبی را بر جای می گذارد.

وی تصریح کرد: خانواده ای ایده آل است که نه فضای فرزندسالاری در آن باشد و نه پدرسالاری یا مادرسالاری، بلکه در یک خانواده سالم تمام اعضای خانواده با یکدیگر تعامل دارند و اگر انتقاد و اعتراضی از یکدیگر داشته باشند آن را ابراز می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار