نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:
نماز نقش مهمی در سیاستگذاریهای دینی و اخلاقی دارد
تبریز (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به نقش نماز در سیاستگذاریهای دینی و اخلاقی، گفت: مادامی که در مدارس، نمازخانه خالی از دانشآموز پرشور و علاقهمند باشد، نمیتوان مدعی بود که فعالیتهای پرورشی انقلابی است.

حجتالاسلام والمسلمین احمد مطهریاصل در اجلاس نماز دانشآموزی استان آذربایجان شرقی، نماز را بزرگترین و بارزترین عمل عبادی پس از مباحث اعتقادی و اخلاقی دانست و بر اهمیت آن در سیاستگذاریهای مذهبی کشور تأکید کرد.
وی با اشاره به آیات قرآن، نماز را تنها راه سعادت مادی و معنوی بشر عنوان کرد و اظهار داشت: هیچکدام از مظاهر علم، قدرت، عزت و هنر بدون عمل به احکام دینی نمیتوانند موجب خوشبختی شوند.
مطهری اصل تصریح کرد: مسئولان نظام، دولت و آموزش و پرورش باید نقش خود را در گسترش فرهنگ نماز ایفا کنند.
او افزود: مشکل اساسی برخی از سیاستگذاران این است که گمان میکنند میتوان از راههای دیگر به سعادت رسید، در حالی که تنها راه، عمل به فرامین دینی است.
امام جمعه تبریز همچنین به برخی دیدگاهها که احکام دینی را متغیر و مختص به زمان پیامبر میدانند، انتقاد کرد و گفت: این احکام، قوانین الهی و جاودانهاند که از زمان حضرت آدم تا قیامت معتبرند و نمیتوان آنها را مربوط به زمان خاصی دانست.
او با اشاره به مسأله حجاب، آن را یکی از ارکان کرامت زن در اسلام برشمرد و گفت: برداشتن حجاب به معنای نفی کرامت زن است و هیچ نمونهای در تاریخ وجود ندارد که بدون رعایت حجاب، بتوان به کرامت انسانی دست یافت.
مطهریاصل در بخش دیگری از سخنانش، نماز را فراتر از سایر اعمال نیک همچون خدمت به مردم و قرآنخوانی دانست و تأکید کرد: هیچ چیزی جای نماز را نمیگیرد و انقلابی بودن واقعی در گرو شرکت در نماز جماعت و جمعه است.
وی در پایان از مدیران و معلمان خواست تا برای ترویج فرهنگ نماز در میان دانشآموزان تلاش بیشتری کنند و افزود: مادامی که نمازخانههای مدارس خالی باشند، نمیتوان مدعی انقلابی بودن و تبعیت از نظام اسلامی بود.
اسفندیارصادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این اجلاس با اشاره به اهمیت ترویج آموزههای دینی با استفاده از فناوریهای جدید و هوش مصنوعی تصریح کرد: راهکارهای جذاب و خلاقانهای در آموزش وجود دارد که میتوان از آنها بهره برد. بهطور مثال، آموزش نماز را میتوان با فناوریهای نوین، به شیوهای جذابتر و دقیقتر به دانشآموزان ارائه داد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه برای عدم اجرای برنامههای تربیتی هیچ توجیهی پذیرفته نیست، تأکید کرد: تعلیم و تربیت باید بهطور جامع و فراگیر پیش برود، چراکه این خواسته قلبی همه ماست. مقام معظم رهبری و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، آقای دکتر پزشکیان، نیز بر این موضوع تأکید دارند.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین و ضرورت توجه به تمامی ساحتهای تربیتی، ساحت اعتقادی و عبادی را یکی از مهمترین این حوزهها دانست و افزود: امروز باید نسبت به اجرای صحیح نماز در تمام مدارس، اعم از دولتی و غیردولتی، حساس باشیم. در مدارس غیردولتی نیز، همپای مدارس دولتی، برنامههای تربیتی و پرورشی اجرا میشود، اما لازم است در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهیم.
صادقی از رؤسای نواحی و مناطق خواست تا به اجرای برنامههای تربیتی در مدارس غیردولتی اهتمام ویژه داشته باشند و گفت: خوشبختانه در بسیاری از مدارس، نماز به یکی از اولویتهای اصلی تبدیل شده است.
وی با قدردانی از همکارانی که در ترویج فرهنگ نماز در مدارس تلاش میکنند، به مدرسه دولتی سارا از ناحیه ۲ اشاره کرد و گفت: در این مدرسه، جناب آقای فرزینزاده از فعالان حوزه نماز، به همراه خانم سلیمی (معاون پرورشی) و خانم صمدی (مدیر مدرسه)، با همکاری دانشآموزان، سالن مدرسه را در زمان نماز به نمازخانه تبدیل کرده و هر روز نماز جماعت برگزار میکنند. اینگونه اقدامات ارزشمند باید مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اهمیت نقش دانشآموزان در ترویج آموزههای دینی بیان کرد: آنها نهتنها به یکدیگر در درسها کمک میکنند، بلکه در انجام فعالیتهای پرورشی نیز مشارکت دارند. لازم است فرصت حضور در کارهای جمعی برای دانشآموزان فراهم شود، چرا که این امر در رشد شخصیت آنها تأثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به برنامههای توسعهای در راستای تجهیز نمازخانههای مدارس، از اداره کل نوسازی مدارس خواست تا در این زمینه گامهای اساسی بردارند و اظهار کرد: یکی از برنامههای اصلی ما در این حوزه، ایجاد و تجهیز مساجد و نمازخانههای مدارس به تجهیزات استاندارد است. تصمیم گرفتهایم که مدارس دارای بیش از ۱۰۰ دانشآموز، در یک بازه زمانی یکساله، به نمازخانههای استاندارد مجهز شوند. این اقدام، گامی مهم در راستای ارتقای فرهنگ نماز در مدارس خواهد بود.
صادقی با تأکید بر اهمیت نقش معلمان و عوامل اجرایی مدارس در الگوی رفتاری دانشآموزان گفت: در تمامی جلسات آموزشی و پرورشی بر این موضوع تأکید کردهام که معلمان عزیز و همکاران گرامی باید همواره الگوهای مثبتی برای دانشآموزان باشند.
وی همچنین نقش خانوادهها را در تربیت دانشآموزان اساسی دانست و افزود: هرچه ارتباط بین مدارس و خانوادهها قویتر باشد، مشکلات آموزشی و تربیتی کمتر خواهد شد و به همان نسبت، موفقیتهای بیشتری حاصل میشود. ارتباط میان مدارس و مساجد نیز باید تقویت شود و خوشبختانه، هماکنون در سطح استان، بیش از ۳۵۰ مسجد با مدارس در ارتباط هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه، گزارشی از وضعیت نمازخانههای مدارس ارائه داد و گفت: در سطح استان، چهار هزار و ۳۲۴ مدرسه دارای نمازخانه هستند. از این تعداد، دو هزار و ۹۳۰ نمازخانه بهصورت مستقل و اختصاصی ایجاد شدهاند. همچنین، هزار و ۱۸۲ نمازخانه از کلاسهای درس تبدیل شدهاند و بخشی از سالنهای چندمنظوره نیز بهعنوان نمازخانه مورد استفاده قرار میگیرند.
وی از ثبت سه هزار و ۶۲۳ نفر بهعنوان ائمه جماعات مدارس در سامانه خبر داد و افزود: از این تعداد، ۱۳۱۵ نفر روحانی و ۲۰۷۲ نفر از همکاران فرهنگی مدارس وظیفه اقامه نماز جماعت را بر عهده دارند. علاوه بر این، در ۲۳۶ مدرسه، نماز جماعت توسط دانشآموزان یا اولیای دانشآموزان برگزار میشود که نشاندهنده مشارکت فعال جامعه در ترویج فرهنگ نماز در مدارس است.
چالشهای موجود در سرانه نمازخانههای مدارس
وی سرانه فضای نمازخانههای مدارس استان را پایینتر از استاندارد کشوری دانست و توضیح داد: سرانه استاندارد کشوری ۵۰ سانتیمتر مربع به ازای هر دانشآموز است، درحالیکه این رقم در استان ما ۳۳ سانتیمتر مربع است. امیدوارم با حمایت مسئولان و اختصاص بودجههای مناسب، بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.
ارسال دیدگاه