تقویت هویت و امیدآفرینی در دانشآموزان؛ راهکاری برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بر تقویت هویت و امیدآفرینی در دانشآموزان برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تأکید کرد.

حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در جلسه ستاد راهبری برنامه نماد استان آذربایجان شرقی که در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، با تأکید بر اهمیت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گفت: این موضوع نهتنها از مسائل اصلی مقام معظم رهبری، بلکه از دغدغههای شخص وزیر آموزش و پرورش است. بر همین اساس، تقویت هویت و امیدآفرینی بین دانشآموزان باید بهعنوان اولویت اساسی در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به تغییرات اجتماعی و سبک زندگی نسل جدید افزود: نوجوانان امروزی در شرایط خاصی زندگی میکنند و برچسبهایی مانند «نسل زِد» به آنان زده میشود. با توجه به تغییر فضای زیستی خانوادهها و نیازهای جدید دانشآموزان، شناخت دقیق دغدغههای آنها و آسیبهای اجتماعی و روانی حاکم بر هر دوره سنی ضروری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین بر اهمیت نقش معلمان در هدایت دانشآموزان تأکید کرد و گفت: مرجعیت معلمان در ارائه راهنمایی و مشاوره به دانشآموزان باید تقویت شود تا بتوانیم اثرگذاری بیشتری بر آنها داشته باشیم.
در ادامه این جلسه، اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، ضمن تبریک هفته امور تربیتی و کانونهای فرهنگی تربیتی، بر لزوم اجرای دقیق طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) و بومیسازی شاخصهای آن تأکید کرد.
وی برنامههای فرهنگی و تربیتی مانند برگزاری اردوهای دانشآموزی، تعامل مدرسه و خانواده و اهتمام مدیران مدارس به اجرای مفاد طرح نماد را از راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی برشمرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با ارائه آماری از اجرای این طرح در آذربایجان شرقی، از تحقق ۸۹.۶ درصدی غربالگری دانشآموزان ابتدایی و ۷۵ درصدی غربالگری روانشناختی دانشآموزان متوسطه خبر داد و گفت: خوشبختانه بسیاری از آسیبهای اجتماعی در استان مشاهده نمیشود.
وی به نقش آموزش و توانمندسازی در پیشگیری از آسیبها اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون ۵۷ هزار و ۵۰۲ نفر از والدین، دانشآموزان و فرهنگیان تحت آموزشهای مرتبط قرار گرفتهاند.
همچنین خط ملی ۱۵۷۰ بهصورت فعال، از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب، خدمات مشاورهای ارائه میدهد و تاکنون نزدیک به ۲۵۰۰ تماس در این زمینه ثبت شده است. علاوه بر این، ۱۲۰ کارگاه تخصصی نیز برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی برگزار شده است.
صادقی با تأکید بر اهمیت همکاری بینبخشی در اجرای برنامه نماد، از تعامل با ۱۵ سازمان و نهاد مختلف و برگزاری جلسات مشترک برای پیشبرد اهداف این برنامه خبر داد و افزود: تاکنون وضعیت ۲۰۰ مدرسه پایش شده و میزان تأثیرگذاری و کیفیت خدمات ارائهشده در چارچوب برنامه نماد ارزیابی شده است.
ارسال دیدگاه