مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در جلسه نماد

لزوم مشارکت معلمان و خانواده‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر نقش معلمان در کاهش آسیب‌های اجتماعی، از مدیران مدارس خواست تا با تعامل بیشتر با خانواده‌ها و تکمیل سامانه غربالگری در مهلت تعیین‌شده، جایگاه استان را ارتقا دهند.

کد مطلب: ۱۵۴۶۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم مشارکت معلمان و خانواده‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

 اسفندیار صادقی در حاشیه وبینار وزارتی نماد که به‌صورت هفتگی با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار می‌شود، اظهار کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت آن را دارد که جایگاه بهتری در سامانه غربالگری دانش‌آموزان کسب کند و لازم است مدیران مدارس تا هفته آینده نهایت تلاش خود را برای ارتقای این رتبه به کار بگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به نقش کلیدی مشاوران مدارس افزود: مشاوره نباید صرفاً یک وظیفه اداری تلقی شود، بلکه حضور میدانی و ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد. متولیان امر نیز باید مستقیماً در جریان مسائل قرار بگیرند تا در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در هر جایگاه و مسئولیتی که هستیم، یا باید مسئولیت نپذیریم یا وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهیم. برگزاری جلسات غیرعملیاتی و دوره‌های صوری، بدون اقدامات اجرایی نتیجه‌ای نخواهد داشت. همان‌طور که وزیر آموزش و پرورش تأکید کرده‌اند، مسئله آسیب‌های اجتماعی باید به گفتمان غالب در دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شود.

وی، سرمایه‌گذاری بر روی دانش‌آموزان را یکی از راه‌های مؤثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و تأکید کرد: برچسب زدن بر دانش‌آموزان به‌دلیل ناآگاهی از اصول مشاوره، ممنوع است. در این زمینه باید از ظرفیت مجموعه‌های بین‌دستگاهی مانند دانشگاه علوم پزشکی بهره برد.

صادقی با اشاره به اهمیت تعامل مدارس با خانواده‌ها، گفت: مدارسی که ارتباط بهتری با اولیا دارند، کمتر با مشکلات مواجه می‌شوند. مدیران مدارس باید جلسات ویژه‌ای با خانواده‌ها برگزار کرده و ارتباط خود را با آنان تقویت کنند. صرف جمع‌آوری آمار و داده‌ها کافی نیست؛ بلکه اقدامات عملیاتی و برنامه‌ریزی‌شده لازم است.

وی درباره فضای مجازی نیز هشدار داد و اظهار کرد: باوجود مزایای فضای مجازی، عدم آگاهی برخی والدین و معلمان در این حوزه و جلوتر بودن دانش‌آموزان، چالش‌هایی ایجاد کرده که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بر ضرورت حضور به‌موقع واحدهای مرتبط در جلسات نماد تأکید کرد و از مسئولان خواست گزارش جامعی از اقدامات انجام‌شده در جلسات آتی ارائه دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی یک مورد آسیب اجتماعی هم زیاد است. مدیران و معاونان مدارس باید با سامانه رصد و غربالگری آشنا باشند، چراکه ارسال صرف بخشنامه‌ها مشکلی را حل نمی‌کند؛ آنچه نتیجه‌بخش خواهد بود، پیگیری مستمر است.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار