مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تاکید کرد:
استفاده از ظرفیت نهادهای آموزشی در استان برای عملی کردن نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی
تخریب، بازسازی و گسترش مدارس از برنامه های اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی
تبریز(پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، همکاری نهادهای آموزشی برای به تحقق پیوستن چالشهای پنجگانه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی استان دانست.
مسعود سعادتی در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان آذربایجان شرقی گفت: طبق آمار، ۳۵ هزار دانش آموز در هنرستانهای استان وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: ۱۳ درصد هنرستانهای استان دارای تراکم دانشآموزی بیش از ۳۵ نفر میباشد که یکی از وظایف آموزش و پرورش در طرح توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، توسعه کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ نفر است.
سعادتی به لزوم احداث هنرستان ها در شهر تبریز اشاره کرد و گفت: در شهر تبریز به احداث هنرستانهای بیشتری نیاز است تا احداث شود و ایجاد فضای کارگاهی در محوطه هنرستان ها و آزادسازی فضای آموزشی کلاسها، راهکار مناسبی در این موضوع میباشد.
وی ضمن اشاره به جمعآوری ۴۴ باب مدرسه سنگی در سطح استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: جمع آوری این مدارس جزو اولویتهای دستگاه تعلیم و تربیت استان از محل نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی میباشد که طبق اطلاعات موجود، مدارس کانکسی موجود در استان به راحتی قابل جمعآوری است.
او در ادامه به ارزش بالای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: کار مشترک نرم افزاری و فکری آموزش و پرورش با راهبری میدانی و نظارت تخصصی اداره کل نوسازی و تجهیز به عنوان بازوی عمرانی آموزش و پرورش به توسعه عدالت در فضاهای آموزشی کمک شایانی خواهد کرد.
سعادتی در ادامه تاکید کرد: باید حساسیت لازم در احصا آمار سرانه فضای آموزشی، ورزشی، مدارس قابل بازسازی، کانکسی ضمیمه یا مستقل و دانشآموزان بازمانده از تحصیل و سایر شاخصها و آمارهای کیفی توسط مدیران و روسای نواحی و مناطق عملی شود.
فرهاد فرهودی، مدیر کل تجهیز و نوسازی مدارس استان نیز در ادامه گفت: وظیفه راهبری این طرح بر عهده وزارت کشور و در استان ها وظیفه استاندار است.
وی افزود: نگاه طرحهای از بالا به پایین و اعتباری داشتند که این طرح کاملا برعکس طرح های قبلی میباشد.
فرهودی در ادامه به چالشهای اساسی موجود در این ۵ مطرح شده اشاره کرد و گفت: حل مسائل کانکسی اولین موردی است که طبق صحبت ها و درخواستهایی که در استان داشتیم و رضایتی که باید اداره کل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس استان باید داشته باشند را نداریم.
وی ادامه داد: راهبری به معنی مفاهیم سیاست گذاری که آموزش و پرورش انجام داده است را بایستی درک صحیحی از این موضوع داشته باشیم و شایان ذکر است که در این طرح بودجه خاصی وجود ندارد و پول ثروت را بایستی تولید کنیم.
فرهودی خاطرنشان کرد: اگر منطقه ای اذعان داشته باشد که تعداد پروژه های انجام داده شده بیش از حد تعیین شده باشد، با استقبال و حمایت فرماندار و اداره اموزش و پرورش استان و شهر مواجه خواهد شد.
مدیرکل نوسازی استان در ادامه به تعداد مدارس کانکسی اشاره کرد و افزود: ۳۱۶ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ مدرسه کانسکی با جابجایی های انجام شده به ساختمان دیگری انتقال داده شده است و ۲۹۸ مدرسه کانکسی در حال حاظر وجود دارد که با این میزان بودجه تخصیص داده شده نمیتوان در دو سال اخیر حل کرد.
فرهودی بیان کرد: سیاستگذاری آموزش و پرورش بر این است که باید مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر باشد که ۷۲ مدرسه از این نوع مدارس کانکسی، در استان وجود دارد که ازاین تعداد ۶۳ مدرسه از نظر ساختمانی مشکل دارد که در عرض یک سال باید مشکلات ۷۲ مدرسه کانکسی در استان حل شود.
وی در ادامه به چالش دوم این طرح اشاره کرد و گفت: چالش دوم مدارس سنگی میباشد که تعداد این مدارس نیز به ۱۴۲ رسیده است که مدارس سنگی قابل تخریب و بازسازی برای این تعداد هم بالای ۱۰ نفر است.
فرهودی بیان کرد: ۴۴ مدرسه سنگی وجود دارد که قابل تخریب و بازسازی است که تا پایان سال ۱۴۰۴ باید این بازسازی انجام شود که الگوی خاصی برای بازسازی این مدارس وجود دارد.
وی تاکید کرد: نوسازی مدارس باید توسط دبیر و اجرای این طرح صورت بگیرد.
فرهودی ادامه داد: چالش سوم این طرح، تکمیل پروژه های نیمه تمام موجود است که در حال حاظر ۱۸۹ پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که از این تعداد ۸۸ پروژه بدون پیمانکار باقی مانده است.
وی در ادامه به پروژه های شروع شده از مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: ۱۰۱ پروژه نیمه تمام از مهر ماه امسال با مشارکت پیمانکار شروع شده است و در حال فعالیت است.
فرهودی به چالش چهارم این طرح که با جایگاه دومی استان در این بخش روبرو است اشاره کرد و افزود: چالش چهارم این طرح، پروژه های قابل تخریب و بازسازی است که ۹۶۰ فضای آموزشی قابل تخریب و بازسازی وجود دارد که بعد از استان تهران رتبه دوم کشور را در این موضوع داریم.
وی در ادامه به ناکافی بودن بودجه برای تخریب و بازسازی مدارس استان اشاره کرد و گفت: ۱۸۳۳ ساختمان قابل تخریب و بازسازی در استان وجود دارد که برای بازسازی این تعداد، ۲۵ همت پول مورد نیاز است که بودجه کل عمرانی استان ۵ همت میباشد از که این مبلغ، برای بازسازی تمامی فضا های استان میباشد.
فرهودی در پایان به چالش پنجم این طرح اشاره کرد و گفت: چالش پنجم این طرح، گسترش کلاس های با تراکم بالای ۳۵ نفری مدارس است.
محمد رضا عامریان، مسئول و معین استان آذربایجان شرقی در نهضت توسعه عدالت آموزشی و نماینده وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: جهت همراهی در اجرای طرح شهید عجمیان، تکمیل شدن ۵۰۰ مدرسه در قالب بیش از ۲۰۰۰ کلاس درس و جذب حدود بیش از ۱۰۰ میلیارد و شادابسازی و بهسازی فضای ۲۶ مدرسه را از جمله برکات اجرای این طرح در استان میباشد.
وی ادامه داد: در صدد تغییر رویکرد هزینه به رویکرد درآمدی مدیران مدارس و نواحی استان هستیم.
عامریان در پایان به قانون مولدسازی اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود برخی از مدارس در قلب این شهر و ظرفیت بسیار زیادی که در این زمینه در شهر تبریز وجود دارد، با تصویب قوانین مولدسازی در شورای آموزش و پرورش میتوان به درآمدزایی مناسبی از محل این قانون دست پیدا کرد.
ارسال دیدگاه