معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش:
هدفگذاری اصلی آموزش و پرورش بر روی برنامه هفتم پیشرفت است
تبریز (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، هدفگذاری تعلیم و تربیت را روی قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.
قاسم احمدیلاشکی در جلسه پروژه مهر استان آذربایجان شرقی که در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد با بیان اینکه گزارش کاملی از استان که کارها بهصورت قوی و برنامهریزیشده، پیش برده شده شاهد بودیم، گفت: اقدامات انجامشده در خصوص پروژه مهر بهطور دقیق باید بررسی، شناسایی و رفع شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: آمدهایم ببینیم در چه سطحی از وضعیت قرار داریم و با حضور مقام عالی وزارت و روسای شهرستانها با بررسی نسبت به سطح کشوری راهکارها ارائه میشود.
وی با بیان اینکه وضعیت استان آذربایجان شرقی خوب است، گفت: اما انتظار این است که استان آذربایجان شرقی، جزو ۵ استان اول باشد که سرعت پیشرفت کار را میطلبد.
احمدیلاشکی با اشاره به اینکه برنامه هفتم پیشرفت، نوشته شد و همان برنامهای است که آقای پزشکیان نیز در جریان آن بودند، خاطرنشان کرد: این برنامه، پیشتر برنامه توسعه اقتصادی بود که عنوان آن تغییر یافت و با توجه به آغاز برنامه از سال ۱۴۰۳ باید شاخصها تا پایان ۵ سال تحقق یابد.
وی با تاکید بر اینکه بار سنگینی با تصویب برنامه هفتم روی آموزش و پرورش گذاشته شده، به نمونهای از شاخصهای تعریفشده در برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه دانشگاه فرهنگیان نسبت دانشجومعلم باید نسبت به هیات علمی به ۳۰ برسد که پروژه سنگینی است و هیات علمی تماموقت و بالاتر باید به ۸۰ درصد بالاتر و سرانه فضای آموزشی به ۶.۱ درصد فضای آموزشی برسد.
احمدیلاشکی گفت: در حوزه تربیتبدنی و پرورشی، رسیدن سرانه فضای ورزشی درونمدرسهای به یک مترمربع، رسیدن نسبت دانشآموز به مربی پرورشی به ۱۵۰نفر که در حال حاضر ۴۸۵ نفر به ازای هر مربی است، مدارس بدون مربی پرورشی با جمعیت بیش از ۷۵ دانشآموز باید به صفر برسد و نسبت دانشآموز به مربی تربیتی به ۲۸۰ نفر برسد از دیگر شاخصهای مهم برنامه هفتم است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه شاخصهای فرهنگی و ورزشی، رسیدن کلاسهای هوشمند با اولویت مناطق محروم به ۵۰ درصد و میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای فرهنگی به ۱۰۰ درصد و رسیدن کلاسهای بالای ۳۵ نفر به صفر را از دیگر برنامههای شاخص هفتم پیشرفت عنوان کرد.
وی به یکی از الزامات مهم برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرد و گفت: تعداد دانشآموزان دارای یک مهارت هنری، علمی و ورزشی که گواهی داشته باشند به ۶ میلیون نفر باید برسد و این الزام است.
احمدیلاشکی ادامه داد: پوشش آموزشهای مهارتی و حرفهای باید آماری نزدیک ۵۰ درصد یا بالاتر را داشته باشد که طبق گزارشها رضایتبخش بوده و با یک گام دیگر به هدف پیشبینیشده خواهیم رسید.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمونهای کیفی سنجش پایش تحصیلی بسیار نگرانکننده است و نباید کیفیت را به هیچ وجه از دست بدهیم، افزود: فراهم کردن اقدامات پوشش تحصیلی خوب است و تا پایان برنامه هفتم انتظار است به ۱۰۰ برسد.
احمدیلاشکی با تاکید بر اینکه حضور دانشآموزان حداقل یک بار در سال در اردوهای فرهنگی و تربیتی لازم است، توضیح داد: با اینکه بار مالی بالایی را میطلبد اما اقدامات جدی و واقعی با استفاده از ظرفیتهای درون و برونسازمانی و با استناد به مفاد قانونی باید انجام شده و از هرگونه آمارسازی جلوگیری شود.
وی درخصوص اقدامات لازم برای نوسازی مدارس گفت: سیستم مقاومسازی و بازسازی مدارس فرسوده باید به ۸۰ درصد و سیستم گرمایشی و سرمایشی به ۱۰۰ درصد برسد.
احمدیلاشکی گفت: تحقق کامل برنامه هفتم پیشرفت بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، هدف جدی در وزارت آموزش و پرورش بوده و از استانها انتظار داریم با هماهنگی و پیگیری، نیازسنجی شده و اجرایی شود.
مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ابتدای این جلسه به تشریح بخشی از اقدامات انجامشده در قالب پروژه مهر به منظور بازگشایی مدارس پرداخت و مجموع فعالیتهای انجام شده را نسبتا رضایتبخش و مرهون تلاشهای جمیع اعضا و همکاران دانست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با تبیین آخرین وضعیت استان آذربایجان شرقی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار در زمینه صدور ابلاغ، ۲ درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم. روند ارزیابی پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی مشاغل کیفیتبخشی نیز طبق میانگین کشوری و هماهنگ با سایر استانها در حال پیشروی است.
این مقام مسئول در ادامه جلسه به ارائه گزارش تفسیری و مبسوط در مورد صدور ابلاغ برای همکاران، تعداد نیروی انسانی و وضعیت ساماندهی و توزیع بههنگام نیرونی انسانی جدیدالاستخدام، تراکم دانشآموزی در رشتههای مختلف پرداخت.
سعادتی در بخش دیگری از اظهاراتش به تشریح وضعیت جذب نیرو در رشته آموزگاری و دبیری به تفکیک جنسیت، سهیمه معلولان و ایثارگران ۵ درصد و ۲۵ درصد پرداخت.
وی با بیان اینکه ثبت سفارش کتب درسی حدود ۸۰ درصد برآورد وزارتی محقق شده است، گفت: میزان تحقق ثبت و سفارش کتب درسی پایه اول، ۶۲ درصد، میانپایه ابتدایی ۹۹ درصد، پایه ورودی هفتم دوره اول متوسطه ۳۲ درصد، میانپایه دوره متوسطه اول ۹۶ درصد، پایه یازدهم ۹۵ درصد و دوازدهم، ۹۲ درصد است.
سعادتی در ادامه به تشریح وضعیت ثبتنام در دوره اول و دوم متوسطه نظری، فنیوحرفهای و کار و دانش و روند پیشرفت طرح شهید محمودوند در راستای جذب بازماندگان از تحصیل پرداخت.
این مسئول در ادامه با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی، رتبه سوم رشد فنکا (فنی و کاردانش) را به خود اختصاص داده بود، اظهار کرد: امسال طبق برآوردهای وزارتی، هدفگذاری ۴۳.۱۱ درصدی برای جذب دانشآموزان در رشتههای فنکا باید محقق شود.
سعادتی با تبیین اقدامات انجام شده در کارگروه دوره ابتدایی شامل ثبت نام پایه اول، میانپایه، کارگاه توانمندسازی در دوره آموزش ابتدایی، جذب دانشآموزان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل از تحقق بیش از ۸۰ درصدی ثبت نام پایه اولیها بر اساس آمار ثبت احوال خبر داد.
تشریح رویکردهای آموزشی نوین و اقدامات خلاقانه انجام شده در آذربایجان شرقی، دورههای برگزار شده جهت تعمیق یادگیری دانشآموزان و کارگاههای شهید همت برای معلمان، موفقیت استان آذربایجان شرقی در ایجاد ارتباط متقابل با دانشگاه فرهنگیان جهت برگزاری دوره توانمندسازی نیز از دیگر بیانات سعادتی در این جلسه بود.
وی در ادامه در رابطه با هدایت تحصیلی دانشآموزان بیان کرد: در استان ما ۹۷.۱۸ درصد دانشآموزان پایه نهم، برگه هدایت تحصیلی خود را اخذ کردهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تبیین وضعیت نیروی انسانی استان در حوزه پرورشی افزود: ورودی خوبی از دانشگاه فرهنگیان و از محل آزمون استخدامی ماده ۲۸ در رشتههای پرورشی و مشاوره داریم و در مجموع ۱۷۴۰ معاون و مربی پرورشی در کل استان وجود داشت که ۷۸۰ از محل ماده ۲۸ و ۱۷۸ نفر هم از دانشگاه فرهنگیان جذب و کمبودها در این حوزه، جبران شدند.
سعادتی درخصوص پذیرفتهشدگان آزمون عوامل کیفیتبخشی خاطرنشان کرد: ۷۸۰ نفر از ۲۳۸۹ نفر در چهار رشته شغل تربیت بدنی و سلامت، مشاوره، امور تربیتی و سبک زندگی و امور تربیتی و مشاوره دعوت به مصاحبه شده و در ۳ بخش علاوه بر آزمون کتبی ارزیابی میشوند که بخش زیادی از ارزیابی انجام گرفته است.
فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی نیز با ارائه گزارش عملکرد اقدامات انجام شده و در دست اقدام به این منظور، اظهار کرد: ۶۰ پروژه آموزشی شامل ۳۱۰ کلاس درس در یکم مهر، تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان خواهد شد و یکی از پروژههای شاخص نیز فردا (۱۶ مرداد) با حضور وزیر آموزش و پرورش در قالب پروژه ۱۲ کلاسه در شهر جدید مزین به نام شهید جمهور، آیتالله رئیسی به افتتاح میرسند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به ساماندهی مدارس کانکسی استان، گفت: ساماندهی مدارس کانکسی در ۶۶ مدرسه مستقل با جنعیت دانشآموزی بیش از ۱۰ نفر به اتمام رسیده و تنها استانی هستیم که عملکرد موفقیتآمیزی در اجرای طرح شهید پناهی که بیشترین آن در شهرستان چاراویماق بود، داشتهایم.
فرهودی خاطرنشان کرد: برای یکم مهر سال جاری، ۱۲۹ پروژه شامل ۲۴۹ هزار مترمربع از محوطه مدارس را آسفالت کردیم و تخصیص اعتبار ۸۳ میلیارد تومانی انقلابی در حوزه تجهیز مدارس به خصوص در مورد تجهیز هنرستانها بود.
ارسال دیدگاه