مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

جشنواره رینوفست براساس ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین طراحی شده است

پوستر رینوفست ۲۰۲۴ رونمایی شد

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت جشنواره رینوفست منطبق بر ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه و قانون اساسی دستگاه تعلیم و تربیت و تاکید آن بر فناوری و نوآوری است.

کد مطلب: ۱۴۸۱۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره رینوفست براساس ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین طراحی شده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان در جلسه شورای سیاست‌گذاری رینوفست با اشاره به اثرات مثبت و امیدآفرین این جشنواره علمی، اظهار کرد: این جشنواره منطبق بر ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه و قانون اساسی دستگاه تعلیم و تربیت و تاکید آن بر فناوری و نوآوری است.

مسعود سعادتی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد ما چندین دهه است که با تکیه بر حافظه‌محوری در جریان آموزش پیش می‌رویم. با اقدامات و مطالعات فراوان در دوره‌های مختلف و ذکر ویژگی‌های متربیان و مربیان، تاکید شده است تا دانش‌آموزان نوآور، خلاق و مبتکر، تربیت کنیم و بر همین اساس، ورود دانش‌آموزان به حوزه فناوری جزو وظایف آموزش و پرورش بوسیله آموزش رسمی در مدارس و آموزش غیررسمی با اثربخشی بیشتر در قالب اوقات فراغت دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: اولین دوره از این جشنواره با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و سازمان ربع رشیدی به طور ابتکاری در استان آذربایجانشرقی، برگزار شد و رینوفست می‌تواند در کنار جشنواره‌های متعدد علمی دانش‌آموزی مانند جشنواره نوجوان خوارزمی در قالب برندی مشخص و به طور مستقل با تکیه بر توان استانمان، تبدیل به برندی ملی و بین‌المللی شود.

این مقام مسئول، تحقق اهداف مذکور را نیازمند همکاری، باور و نگاه فرابخشی مسئولان استان به این رویداد ملی دانست و با اشاره به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در حوزه نوآوری و فناوری، اظهار کرد: امسال، آموزش هوش مصنوعی به ۱۰ الی ۲۰ هزار دانش‌آموز در دستور کار قرار گرفته است، چرا که معتقد هستیم برای تربیت شهروندی مسئول و پاسخگو، نیاز به ورود به حوزه فناوری و نوآوری داریم و توسعه هوش مصنوعی در همین راستا جزو برنامه‌های وزارت است‌.

سعادتی افزود: فستیوال رینوفست می‌تواند کمکی برای رشد فناوری در استانمان باشد و تحقق آن، بستگی به همت و تلاش ما و رسانه‌ها دارد. در دوره قبلی رسانه‌ها در انعکاس اخبار این جشنواره علمی، سنگ تمام گذاشتند و انتظار می‌رود در دوره جدید نیز همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به برخی مزایای برگزاری جشنواره دانش‌آموزی رینوفست، گفت: به برکت این جشنواره، فعالیت پژوهشسراهای دانش‌آموزی در تمامی ۴۰ منطقه و ناحیه و حتی در دورافتاده‌ترین مناطق استان هم افزایش یافت، بطوریکه تنها ۲۰۰ پیشنهاد از منطقه کم‌برخوردار نظرکهریزی داشتیم و واداشتن دانش‌آموز به حوزه رباتیک، هوا فضا و هوش مصنوعی بواسطه این جشنواره بسیار ارزشمند بود.

وی با برشماری برخی از مسابقات و جشنواره‌های دانش‌آموزی و رتبه برتر استان در این حوزه‌ها، بیان کرد: آزمون‌های تیزهوشان، حوزه پزشکی و نانو همگی در جهت توسعه دانش فناوری‌ برگزار می‌شود و استانمان جزو سه استان برتر در حوزه نانو و رباتیک در بخش دانش‌آموزی است و می‌توان با برگزاری درست جشنواره رینوفست و با حمایت مجموعه‌های موثر مانند استانداری و حمایت‌های مادی، این جشنواره را به طور شایسته و در سطح ملی، برگزار کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان، متذکر شد: سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید و فضای بانشاط علمی را در قالب رویدادی علمی شاد و مفرح، تجربه کردند.

تراب محمدی در جلسه شورای سیاست‌گزاری رینوفست گفت:استعداد دانش‌آموزان باید شکوفا شود و با توجه به شرایط حال حاضر وضعیت نوآوری و فناوری مراکز آموزشی مطلوب است.

سرپرست استانداری آذربایجانشرقی با تاکید بر ارزش و اهمیت تجاری‌سازی و ایجاد اعتماد به نفس دانش‌آموزان، افزود: باید مکان مناسب برای بازدید حداکثری فراهم باشد و دانش‌بنیان بودن این اقدام بسیار فاخر است.

رضا کریملو نیز در ادامه این جلسه با اشاره به جزئیات برگزاری دومین جشنواری نوآوری و فناوری دانش‌آموزی و تغییرات رینوفست ۲۰۲۴، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته، ظرفیت بزرگی در قالب بخش دانش‌آموزی وجود داشت که مورد توجه قرار نگرفته بود و با توجه به تجربه سال گذشته مقرر شد دور دوم این جشنواره نیز برگزار شد.

مدیرعامل سازمان ربع رشیدی ادامه داد: در رینوفست سال گذشته ۷۵۰۰ ثبت نام در سامانه انجام شده و رینوفست برای اولین بار در چهار بخش هوا فضا، برنامه نویسی، هوش مصنوعی و رباتیک در محورهای مسابقات، جزیره دانش، نمایش دستاوردها، سمینار و جلسات منتورینگ، برگزار شد و ۳۵۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

کریملو خاطرنشان کرد: ۷۴۵۰ طرح، علاقه‌مند به شرکت در دور اول رینوفست بودند و این جشنواره دانش‌آموزی با ۱۲۱۵ طرح غربال شده حاضر در جشنواره، ۳۶۶ طرح ارائه شده در بخش نمایش دستاوردها و مشارکت ۸۵۰ تیم در مسابقات شرکت و انتخاب ۵۲ نفر برتر، همراه بود.

مدیرعامل سازمان ربع رشیدی، توسعه آگاهی‌های عمومی در زمینه فناوری، تقویت خلاقیت و نواوری و فرهنگ کارآفرینی و سطح دانش دانش‌آموزان در حوزه فناوری را از جمله اهداف برگزاری جشنواره نوآوری و فناوری دانش‌آموزی دانست و برخی تغییرات و اهداف آینده رینوفست ۲۰۲۴ از جمله افزایش ساعات آموزش و بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان را تشریح کرد.

وی، ارتقا توانمندی های نسل آینده، تربیت نسل کارآفزین و خلاق و استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش‌آموزان، تربیت نیروی ماهر، ترویج نوآوری و فناوری، تقویت فعالیت‌های پژوهشی، افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان در آینده، ایجاد شهرها و مدارس خلاق و تقویت هویت ملی را از دیگر مزایای اصلی برگزاری جشنواره رینوفست، برشمرد‌.

پوستر جشنواره نوآوری و فناوری دانش‌آموزی رینوفست ۲۰۲۴ و سایت جشنواره به نشانی www.rinofest.ir نیز در این جلسه رونمایی شد.

 

خبرنگار : سنا بهروز عکاس : هادی گوزلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار