در سلسله نشست‌های رسم خدمت مطرح شد؛

مروری بر دستاوردهای صنایع آب، برق و گاز

تبریز (پانا) - برخورداری 99.22 درصدی روستاهای استان از نعمت گاز، پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی تصفیه‌خانه هادی‌شهر شهرستان جلفا، پیوستن ۵۸۴ واحد صنعتی و ۲۳۴ مشترک کشاورزی به شبکه برق تبریز و بهسازی، نوسازی و تقویت ۳۵۵ روستا از اقدامات برجسته حوزه برق، گاز و آب آذربایجان‌شرقی به شمار می‌آید که در سلسله نشست‌های «رسم خدمت» مطرح شد.

کد مطلب: ۱۴۸۰۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مروری بر دستاوردهای صنایع آب، برق و گاز

نادر کمالی، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در سلسله نشست‌های تبیین «رسم خدمت» گفت: از سال 1358 عملیات گازرسانی در استان شروع شده و در حال حاضر بیش از یک میلیون و 800 مشترک در استان وجود دارد و ضریب نفوذ در شهرها 100 درصد و شهرستان‌ها 99.22 درصد است.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان‌شرقی افزود: ۲۷۷ روستای آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم از نعمت گاز برخوردار شدند و در حال حاضر ۲۵۳۴ روستا به شبکه گازرسانی متصل است. همچنین در حوزه صنعت گاز استان نیز ۳۵۹ خطوط شبکه شهری و ۱۲۰۲ شبکه روستایی در این دولت در استان انجام شده است.

کمالی با بیان اینکه هزینه گاز ۱۴۶ هزار مشترک اعم از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در آذربایجان‌شرقی رایگان است، گفت: در این دولت برای ۶۴۰ مددجوی اداره بهزیستی و ۱۱۵۵ مددجوی کمیته امداد، لوله‌کشی رایگان گاز انجام گرفته است. همچنین ۲۱۶ پروژه‌ با مبلغ ۱۵ هزار و ۴۵۶ میلیارد ریال اعم از گازرسانی به شهرها، روستاها، بازسازی، کالایی، صنایع و جنبی و ساختمانی در استان در دست اجرا است.

وی افزود: در دولت سیزدهم به 277 روستا گازرسانی شده که اکثرا در مسیرهای صعب‌العبور بود که حتی در یکی از روستاها به علت نبود امکان جهت گازرسانی از استان، خط لوله‌کشی گاز از استان اردبیل را انجام دادیم.

کمالی با اشاره به اینکه مجتمع مدیریت بحران شهید یاغچیان تبریز، جزو پروژه‌های قابل کلنگ‌زنی در دهه‌ فجر سال جاری است، گفت: ۳۰ هزار و ۹۷۷ میلیون مترمکعب حجم فروش گاز طی دولت سیزدهم است. از نظر گازرسانی بعد از تهران، استان‎‌های خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان‌شرقی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی گفت: با پایان رساندن گازرسانی به استان‌ها شاهد افزایش ضریب نفوذ خواهیم بود و به استان سبز، تبدیل خواهیم شد. البته در حال حاضر نیز جزو استان‌های سبز هستیم.

این مقام مسئول به اهم اقدامات شرکت گاز استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: عملیات تغذیه خط ۱۶ اینچ هشترود، مراحل نهایی اجرای خط تغذیه ۲۵۰ پوندی لوپ هوراند به آبش احمد، بهینه‌سازی موتورخانه‌های مشترکین خانگی، تجاری و دولتی برای ارتقای بهره‌وری موتورخانه‌ها از جمله اقدامات شرکت گاز است.

کمالی یادآور شد: در این 3 سال دولت خدمتگزار 2 هزار و 567 میلیارد تومان هزینه گازرسانی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام داشته‌ایم. همچنین پروژه شهید یاغچیان که چندین سال بود با توقف روبه‌رو شده بود، عملیات آن در این دولت از نو اجرایی شده است.

 پساب حاصل از تصفیه‌خانه جدید تبریز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد

محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی نیز گفت: تصفیه‌خانه قبلی تبریز که حدود ۲۵ سال گذشته افتتاح شده بود به ۷۰۰ هزار نفر جوابگو بود اما تصفیه‌خانه جدید برای یک میلیون نفر طراحی شده و به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی و در هفته دولت سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه پساب حاصل از این تصفیه‌خانه از این به بعد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد، گفت: مجموع پساب مدول اول و دوم در حال حاضر ۸۵ میلیون مترمکعب است ولی با گسترش شبکه فاضلاب در آینده، ظرفیت این 2 تصفیه‌خانه به ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید.

خانی افزود: هشت تصفیه‌خانه فاضلاب در دیگر شهرهای استان در حال اجرا است که از این تعداد، تصفیه‌خانه‌های شهرهای اسکو، آذرشهر، ملکان، مدول دوم مرند، هریس و تبریز فعال بوده و 2 مورد دیگر در مرحله‌ تخصیص اعتبار هستند.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه هشترود و سردرود، جزو ضروریات بوده اما برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است، گفت: تصفیه‌خانه آذرشهر تا پایان شهریور سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمن اینکه ۷۷ درصد جمعیت آذربایجان شرقی به شبکه فاضلاب متصل هستند که ۹۰ درصد از تبریز نیز به عنوان شهر دوم کشور به شبکه فاضلاب متصل است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی  با اشاره به اینکه در سال گذشته در ۱۴ شهر استان مشکل تنش آبی وجود داشت، گفت: با تلاش و همراهی دولت سیزدهم، مشکلات و تنش آبی در هشت شهر استان رفع شد. همچنین ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در استان تحت پوشش بوده و از جمعیت ۱.۲ میلیون نفری روستایی، یک میلیون نفر تحت پوشش هستند ولی ۲۰۰ هزار روستایی خارج از پوشش از خدمات بهداشتی بهره‌مند هستند.

پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی تصفیه‌خانه هادی‌شهر شهرستان جلفا

یوسف غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان نیز در این نشست گفت: آب شرب، کشاورزی و صنعت همانند انرژی‌های دیگر نیستند که بتوان از دیگر استان‌ها آن را تامین کرد و لذا در این خصوص دولت سیزدهم برنامه‌ریزی‌هایی کرده که تاثیر آن در تولید، اقتصاد و رفاه مردم دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: طی ۳ سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان به بخش آب، هزینه شده و بسیاری از طرح‌هایی که سال‌ها روی زمین مانده بود نیز به نتیجه رسید به‌طوری که ۱۲ هزار هکتار شبکه پایاب در شهرستان‌های استان به بهره‌برداری رسیده است.

غفارزاده اظهار کرد: به منظور آبرسانی به شهرستان جلفا تصفیه‌خانه هادی‌شهر در حال ساخت است که در این راستا این تصفیه‌خانه ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی کرده و وضعیت آبی امسال استان نیز مناسب است؛ چرا که ۳ هزار و ۵۰۰ میلی‌متر در سال جاری بارش در استان به وجود آمد که ۱۰ درصد از میانگین درازمدت افزایش یافته و منابع آبی و وضعیت آب سدها نیز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بهتر شده و ۷۰ درصد سدها پر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بیان کرد: ۲۵ کیلومتر با تامین اعتبار از رینگ ۲۷ کیلومتری در استان خوشبختانه به اتمام رسیده و قسمت مانده آن نیز تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. در خصوص رینگ شرقی تبریز نیز که ۳ مخزن را به هم متصل می‌کند، عملیات آن آغاز شده و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

غفارزاده با اشاره به آب کلانشهر تبریز که از زرینه‌رود تامین شده و سپس به تبریز منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: ۱۸۰ کیلومتر طول این انتقال است که دارای لوله‌های بتنی با قطر ۲ هزار است و در این راستا ۱۲۰ کیلومتر از آن به منظور پایداری آب تعویض و لوله‌های فولادی جایگزین آن شده است.

پیوستن ۵۸۴ واحد صنعتی و ۲۳۴ مشترک کشاورزی به شبکه برق تبریز از جمله اقدامات مهم و اساسی در دولت سیزدهم است

اکبر فرج‌نیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز ضمن اشاره به مساحت ۴ هزار و ۷۷۰ کیلومترمربعی مناطق تحت پوشش برق تبریز گفت: شرکت توزیع نیروی برق تبریز به یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۱۸ مشترک خانگی، صنعتی، کشاورزی و عمومی در ۳ شهرستان تبریز، آذرشهر و اسکو خدمات‌رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات مهم و اساسی که در دولت سیزدهم انجام گرفت، پیوستن ۵۸۴ واحد صنعتی و ۲۳۴ مشترک کشاورزی به شبکه برق تبریز بوده و ۶ هزار و ۹۹۰ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم در شهرستان‌های تبریز، آذرشهر و اسکو اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز اظهار کرد: از مجموع پروژه‌های اجراشده در استان ۵ هزار و ۶۶۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۸ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال مربوط به شهرستان تبریز، ۶۹۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۱۷ میلیارد و ۳۱۴ میلیون ریال مربوط به شهرستان اسکو و ۶۲۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۱۴ میلیارد ریال مربوط به شهرستان آذرشهر است.

فرج‌نیا تصریح کرد: از سال ۱۳۹۸ تا امسال با همکاری فرماندهی انتظامی استان بیش از ۱۱ هزار دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز در مناطق تحت پوشش برق تبریز، کشف و ضبط شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم ۳۰ هزار و ۲۱۲ انشعاب غیرمجاز در مناطق تحت پوشش برق تبریز نیز شناسایی و جمع‌آوری شده است.

بهسازی، نوسازی و تقویت ۳۵۵ روستا در قالب طرح ملی بهارستان

سعید رسالی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با اشاره به کارنامه ۳۳ ماهه شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم گفت: توزیع نیروی برق استان دارای یک میلیون مشترک است که در این راستا ۲۴ روستا در استان در دولت سیزدهم برق‌دار شده و ۲۰۰ کیلومتر فیبرنوری نیز در آذربایجان شرقی احداث شده است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۶۳۸ پروژه در طول ۳۰ ماه خدمت دولت سیزدهم با مجموع ۲ هزار و ۴ میلیارد تومان اعتبار اجرا شده است.

وی ادامه داد: با اعتباری به ارزش ۳ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان شبکه برق ۳۵۵ روستا نیز در قالب طرح ملی بهارستان بهسازی، نوسازی و تقویت شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی اظهار کرد: مدت زمان خاموشی از یک‌ونیم دقیقه در اولین روز آغاز سال ۱۴۰۰ به ۵۹ ثانیه در سال جاری کاهش یافته است.

رسالی تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۱۷ واحد نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی در جهت رفع ناترازی تولید برق در قالب طرح خرید تضمینی وزارت نیرو احداث شده و میزان همکاری مشترکین در کاهش پیک بار تابستان از ۳۴۷ مگاوات به ۲۱۴ مگاوات افزایش یافته است.

وی ضمن اشاره به کاهش میزان تلفات انرژی برق در شبکه توزیع شرکت اظهار کرد: این میزان تلفات از 9.53 درصد به 9.07 درصد کاهش یافته و ۴۵ هزار و ۲۰۸ دستگاه کنتور هوشمند منصوبه نیز در بخش‌های مختلف تخصیص پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ۱۲۶ دستگاه سامانه خورشیدی قابل حمل به عشایر استان تحویل داده شده و ۸۹ واحد نیروگاه خورشیدی تولید برق ۵ کیلوواتی پشت بامی در قالب طرح حمایت از مشمولین کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت از اقشار کم‌برخوردار احداث شده است.

صادرات سالانه 400 هزار تن از شرکت پتروشیمی تبریز به کشورهای اروپای شرقی

احمد طهماسبی، قائم‌مقام شرکت پتروشیمی تبریز نیز در این سلسله نشست‌ گفت: پتروشیمی تبریز 6 ناحیه با انواع واحدها را دارد و قلب مجتمع واحد اُلفین است و خوراک آن نفتا است.

وی افزود: شرکت پتروشیمی تبریز با تولید اقتصادی محصولات متنوع پلیمری و شیمیایی، انعطاف بالا در تغییر نوع و گرید محصولات، تحویل سریع آن به بازارهای داخلی و خارجی، بازده مناسبی را نصیب سهامداران کرده و با تکیه بر سرمایه‌های سازمان و با رویکرد توسعه پایدار به تعهدات خود در قبال تمامی ذی‌نفعان عمل می‌کند.

طهماسبی بیان کرد: اجرای پروژه 310 هزار ولتی پلی‌اتیلن، داخلی‌سازی شده و باارزش‌ترین محصول کشور نیز استایرن منومر است که در پتروشیمی تبریز تولید می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مساحت 110 هکتاری به صورت باغ در اطراف پتروشیمی از دیگر کارها برای جلوگیری از آلودگی است و همچنین برای جلوگیری از هدررفت آب لوله‌کشی برای استفاده از پساب آب در خود مجتمع و پالایشگاه استفاده می‎‌شود. 

این مقام مسئول در ادامه به صادرات شرکت پتروشیمی تبریز در یک سال اخیر اشاره کرد و افزود: سالانه 400 هزار تن تولید و صادرات داریم که بیشتر به کشورهای اروپای شرقی، ترکیه، ارمنستان و چین است. 

قائم‌مقام شرکت پتروشیمی تبریز بیان کرد: 2 هزار و 500 نفر پرسنل رسمی و غیررسمی داریم و در دولت سیزدهم، همه نیروهای پیمانکار جذب پتروشیمی شده‌اند. 

وی تاکید کرد: در مورد آلودگی و شائبه آلودگی در پتروشیمی تبریز، کارهای بزرگی از قبیل پوشش‌گذاری حوضچه در واحد پساب اجرای پروژه آرتیو برای جمع کردن آلایندگی اجرا شده است.

قائم‌مقام شرکت پتروشیمی تبریز افزود: محیط زیست، مستقیم در مجتمع است و هر لحظه در حال پایش است که با کوچکترین آلودگی، اطلاع‌رسانی می‌شود و  با آزمایشگاه محیط زیست نیز  قرارداد داریم تا بدون اطلاع، هر لحظه برای آزمایش وارد مجتمع شوند. همچنین هر لحظه سیستم مجتمع برای همه فعالان محیط زیست باز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین کاری که کردیم این است که آب خروجی از مجتمع نداریم و همه را بازچرخانی می‌کنیم، گفت: در رابطه با میزان عوارض پرداختی از بابت آلایندگی به شهرداری‌ها نیز عوارض، بستگی به میزان آلایندگی دارد و عدد خاصی نیست و طبق اعلام محیط زیست این میزان تعیین می‌شود.

خبرنگار : کوثر حسنی, علی قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار