نگاهی بر آمار رو به رشد کتاب و کتابخوانی آذربایجان شرقی در سه سال اخیر

سلسله نشست‌های رسانه‌ای رسم خدمت؛

تبریز (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی گفت: در سه سال اخیر با اقدامات ویژه و ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی شاهد افزایش در شاخص‌های این حوزه بوده‌ایم.

کد مطلب: ۱۴۷۹۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی بر آمار رو به رشد کتاب و کتابخوانی آذربایجان شرقی در سه سال اخیر

اسد بابایی در اولین روز سلسله نشست‌های رسم خدمت در تالار خاقانی تبریز در توضیح روایت پیشرفت‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی گفت: درسال ۱۴۰۰ تعداد اعضای فعال در استان آذربایجان شرقی ۷۸ هزار و‌۲۲۵، در سال ۱۴۰۱ تعداد اعضای فعال ۱۰۶ هزار و‌۱۵۶ و در سال ۱۴۰۲ تعداد اعضای فعال ۶۷ هزار ۴۰۱ نفر بود که در مجموع درصد افزایش استان به ۱۱۴ درصد رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: آمار مقایسه‌ای تعداد امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان در ۱۸ ماه اخیر به تفکیک در ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ الی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ میزان امانت کتاب ۵۸۰ هزار و ۷۳۶ و امانت کتاب در ۳۱ فرودین ۱۴۰۱ الی ۳۱ فرودین ۱۴۰۳ به میزان ۲۱۳۹۰۲۲ رسیده است که در کل درصد افزایش ۲۶۸ درصد بوده است.

وی با اعلام آمار مقایسه ای منابع کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی، گفت:  در ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ تعداد کل منابع سه میلیون و ۹۴هزار و ۹۶۲ و در ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ تعداد کل منابع به سه میلیون و ۴۳۰ هزار و ۳۰۳ رسیده است که درصد افزایش آن ۱۰/۸ بوده است.

راه اندازی پویش های مردمی نذر کتاب نشر خوبی ها، اهدای کتاب بارش دانایی، اهدای کتاب ویژه اساتید و دانشجویان دانشگاه های آذربایجان شرقی و پویش اهدای کتاب بهار در بهار از ویژه برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی استان بود که بابایی عنوان کرد و گفت: در ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ الی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ تعداد کتاب اهدا شده ۳۹۷ هزار و ۷۶ و در ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۱ الی ۳۱ فرودین ۱۴۰۳ تعداد کتاب اهدا شده به ۵۴۴هزار و ۲۹۷ رسیده که درصد افزایش آن ۳۷ درصد است.

وی در راستای افزایش سرانه فیزیکی ازطریق افزایش تعداد کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی گفت: در۳۱ تیر ماه ۱۴۰۱ تعداد کل کتابخانه های عمومی نهادی ۱۱۳ و در ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ تعداد کل کتابخانه های عمومی به ۱۱۷ رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، مساحت کتابخانه های عمومی استان ۸۶ هزار و ۱۶۳ متر مربع و در سال ۱۴۰۳ مساحت کتابخانه های عمومی استان ۹۱ هزار و ۴۵۴ متر مربع است که درصد افزایش آن ۶ درصد است.

وی با بیان اینکه سهم کتابخانه های عمومی استان از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان آذربایجان شرقی روند افزایشی داشته، گفت: درسال ۱۴۰۰ اعتبارات مصوب ۱۰۷ میلیارد و ۲۰ میلیون ریال و در سال ۱۴۰۱ اعتبارات مصوب ۲۲۱ میلیارد و ۷۶۴ میلیون ریال است که درصد افزایش ۱۰۹ درصد است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰اعتبارات تخصیص یافته ۴۵ میلیارد و ۴۹۹ میلیون ریال  و در سال ۱۴۰۱ اعتبارات تخصیص یافته ۱۸۷ میلیارد و ۱۵۷ میلیون ریال است که درصد افزایش ۳۱۰ درصد است.

بابایی ادامه داد: در خصوص افزایش سهم کتابخانه های عمومی استان از بودجه تملک دارایی های سرمایه ای‌ استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲، ۳۳۹ میلیارد ریال ، مصوب سفر ریاست جمهوری از محل نفت و گاز ۵۰ میلیارد  ریال است.

بابایی به طرح های ابتکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان برای رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای اشاره کرد و افزود: در طرح خانواده کتابخوان که با هدف ایجاد توجه به اهمیت کتابخوانی در بین خانواده های استان اجرا می‌شود، به انتخاب خانواده برتر کتابخوان بر طبق منویات مقام معظم رهبری عمل نموده و در انتخاب خانواده برتر کتابخوان به انتخاب خانواده های پر جمعیت توجه ویژه خواهد شد.

وی توضیح داد: در این طرح خانواده‌هایی که تمامی اعضاء آن عضو کتابخانه عمومی بوده و در طول سال بیشترین کتاب را از کتابخانه های عمومی استان به امانت برده‌اند به عنوان خانواده برتر کتابخوان استان انتخاب میشوند. وی ادامه داد: تعداد اعضا خانواده عضویت فعال تمامی اعضاء خانواده در کتابخانه عمومی و میزان امانت کتاب سه شاخص اصلی ارزیابی خواهد بود.

وی یکی دیگر از طرح‌های ابتکاری را طرح کودک کتابخوان عنوان کرد و افزود: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز در حال انجام است که در آن به هر کودکی که در سن شش سالگی برای تزریق واکسن مراجعه می نماید، یک کارت دعوت برای عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی محل سکونت با امضای مسئول کتابخانه اهدا می‌شود.

بابایی ادامه داد: در طرح نوجوان کتابخوان که با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان صورت میگیرد کتابداران کتابخانه عمومی به مدرسه همجوار جهت معرفی کتاب،آشنایی دانش آموزان با کتابخانه، برگزاری مسابقات کتابخوانی و قصه گویی اعزام خواهند شد.همچنین در این طرح هر شیفت یک دانش آموز به عنوان کتابیار انتخاب میشود که نقش ترویج کتاب و کتابخوانی را در مدارس برعهده دارد.

بابایی به این نکته نیز اشاره کرد که کتابخانه مرکزی هیچ بودجه دولتی دریافت نمی‌کند و نیم درصد درآمدهای شهرداری برای حقوق، توسعه و بهسازی می‌باشد.

دانش آموز خبرنگار:سنا بهروز

 

خبرنگار : سنا بهروز عکاس : رومینا موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار