تذکر آروین درباره راهاندازی ناایمن خط مترو هشتگرد - گلشهر
تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره پذیرش مسئولیت راهاندازی ناایمن خط مترو هشتگرد- گلشهر و توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی از شرکتهای تاکسی اینترنتی به شهردار تهران تذکر داد.
بهاره آروین صبح امروز در صحن علنی شورای شهر تهران درباره پذیرش مسئولیت راهاندازی ناایمن خط مترو هشتگرد_گلشهر گفت: راهاندازی این خط در هیچیک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنجساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه رسد به آنکه در اولویت قرار گیرد. آنهم در شرایط فعلی که حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو، در شهر تهران به لحاظ کیفیت خدمات در شرایط نامطلوبی قرار دارد.
آروین افزود: نکته قابل تامل آن است که وضع نامطلوب خدماتدهی به شهروندان در مترو تهران، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات انباشته و پرداختنشده سهم دولت از گسترش حمل و نقل عمومی است؛ چنانکه تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران ناظر به همین عدم ایفای تعهدات دولت است. متاسفانه این موضوع سالهاست به یک حکم ظاهرا دائمی تبدیل شده است که ناشی از عدم پرداخت صدها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام شده سفرها با مترو است.
وی تصریح کرد: سالهاست این سهم برخلاف مصرح قوانین موجود، از سوی دولت نادیده انگاشته شده و پرداخت نمیشود. به همین دلیل شهرداری در تمام سالیان گذشته ناگزیر از جبران و پرداخت سهم دولت در هزینههای تمام شده سفر با مترو نیز بوده است و هرساله در قالب تبصره بودجه به صورت یک کسری پنهان چندصدمیلیاردی خود را نشان میدهد.
آروین با اشاره به تعهدات انباشته و پرداخت نشده دولت، اظهار کرد: با این وجود، امروز با فشار بخشهای ذیربط در دولت، شهرداری تهران علیرغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسئولیت راهاندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد از سوی شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه شده است؛ خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده میشود برای تکمیل نهایی آن، دستکم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدماترسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، جای پرسش است که چرا یک افتتاح صوری و نصفه نیمه از سوی دولت باید چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد؟ چرا ناایمنی جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید میکند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود؟
وی ادامه داد: جناب آقای شهردار با کدام مجوز شورا، چنین مسئولیت و هزینهای را به شهر و شهروندان تهرانی بار میکنند؟ درحالیکه در هیچیک از اسناد و مصوبات و برنامهها، راهاندازی این خط هیچ اولویتی نداشته است؟ چرا ایشان به جای ایستادگی بر سر وصول سهم دولت از حمل و نقل عمومی، در برابر فشارهای ناموجه برای افتتاح و برش ربان یک خط کاملا ناایمن و نصفهکاره از سوی مسئولان دولتی کوتاه میآیند؛ آن هم بدون اینکه حداقل بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت در مورد هزینههای تمام شده مترو را وصول کرده باشند؟
ارسال دیدگاه