درخواست از شهردار تهران برای انتخاب مدیری توانمند در معاونت حمل و نقل و ترافیک
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر تهران گفت از شهردار تهران میخواهم به منظور جبران آسیبها، خسارتها و نارضایتیهای به وجود آمده ناشی از عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک، بدون توجه به جوسازیها با انتخاب مدیری توانمند و آشنا با شهر و شهرداری تکلیف معاونت حمل و نقل و ترافیک را روشن و امید را به این سیستم بازگرداند.
محمد علیخانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: متاسفانه رسم بدی در میان نهادها و سازمانهای مختلف رایج شده است که وقتی چالشی جدی متوجه زندگی روزمره هموطنانمان میشود، به جای چارهاندیشی و اتخاذ روشی که منجر به همدلی و رفع مشکل شود، کوته بینانه تلاش میشود تا از موج خشم عمومی و عصبانیت مردم برای فرافکنی یا متهم کردن دیگران استفاده شود.
وی افزود: موضوع آلودگی هوا مثال خوبی برای شرح این موضوع است. پیش از هرچیز باید تاکید کنم که شورای شهر در واقع پارلمان شهری و نهادی سیاستگذار است و نهمجری، آن هم با اختیارات محدود. این سیاستگذاری به نیابت از مردم و در قالب مصوبات و نظارت بر شهرداری تجلی مییابد. طبق قانون هوای پاک در موضوع مبارزه با آلودگی هوا حدود ۱۶ دستگاه به شکل مستقیم و غیر مستقیم مسئول هستند. نام شهرداری ذیل نام وزارت کشور آمده است. شهرداریها تنها میتوانند با اقداماتی از قبیل گسترش فضای سبز، توسعه حمل و نقل همگانی، حمایت از تولید و توسعه خودروهای برقی با اعمال معافیتها و مشوقهای ویژه برای دارندگان این خودروها، تقویت معاینه فنی خودروها، تغییر در ضوابط شهرسازی و ساخت و سازها و همچنین تدوین سیاستهایی که منجر به تغییر در سیستمهای گرمایشی ساختمانها شده و با اعمال مشوقها یا جرائم لازم مصرف کنندگان را به سمت الگوی صحیح مبتنی بر حفظ استانداردهای محیط زیستی سوق دهد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: بخش قابل توجهی از آلودگی هوا مربوط به سیستمهای گرمایشی ساختمانهاست. در این خصوص شورای شهر هم میتواند با تصویب ضوابط برای ساختمانهای در دست احداث و طبقه بندی محیط زیستی ساختمانها تاثیر بسزایی در کاهش آلایندههای ناشی از این تاسیسات داشته باشد. البته چون در کشور ما مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و تکالیف، وظایف و اختیارات میان دستگاههای مختلف توزیع شده است لذا امکان پاسخگو بودن دستگاههای مسئول کار سادهای نیست و همچنین مشکلات اقتصادی اجرای بعضی از قوانین را پیچیدهتر کرده است. برای مثال طبق قانون باید موتورسیکلتها یا خودروهای دودزا توقیف و جریمه شوند. در شرایط اقتصادی موجود و به دلیل فقر و تنگدستی بسیاری از مردمی که توان رفع نقص یا نوسازی خودروی خود را ندارند، آیا توقیف تنها وسیله امرار معاش اینگونه افراد ساده و راحت است؟! آیا توقیف هزاران موتورسیکلت و خودروی معیوب و جریمه کردن آنها به همین راحتی است؟! بنابراین آیا نمیتوان گفت اوضاع وخیم اقتصادی یکی از عوامل آلودگی هواست؟ و آیا نمیتوان گفت شهرداری و مردم تهران تاوان اقتصاد بیمار کشور را میدهند؟ حال که این واقعیتها گفته میشود کسانی که خود با تندروی و شعارهای نسنجیده کشور و مردم را گرفتار این همه مشکلات و بدبختی کردهاند با تحریف این سخنان میگویند فلان عضو شورای شهر تهران گفته فقرا عامل آلودگی هوا هستند! نه خیر بنده نگفتم که فقرا عامل آلودگی هوا هستند بلکه صراحتاً میگویم شماهایی که کشور را به این وضع انداختهاید و هنوز هم دست بردار نیستید عامل همه این نابسامانیها هستید.
علیخانی گفت: بنابراین تا دست این گونه افراد از تصمیمگیری و نقش آفرینی در نحوه اداره کشور کوتاه نشود و تا سیاستهای کلی کشور یکپارچه و منظم در جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی حرکت نکند نمیتوان از دستگاههای مجری انتظار داشت که به شکل موردی و جزئی کاری جدی در این زمینهها انجام دهند، چه رسد به شورا آنهم با این اختیارات محدود. نکته دوم سخنانم در مورد عملکرد شورا و مدیریت شهری است. سلامت مالی و اداری این شورا و مدیریت شهری در مقایسه با گذشته قابل تقدیر و ستودنی است اما مردم علاوه بر مطالبه برای مبارزه با فساد انتظار تحول در حل مشکلات جاری در شهرداری و معضلات شهری و انجام طرحها و پروژههای جدید مبتنی بر نیازهای روزرا دارندکه مختص این دوره مدیریت شهری باشد. مبارزه با فساد کف مطالبات مردم است، سقف مطالبات مردم گره گشایی از مشکلات و حل معضلات اساسی شهر و تعریف و اجرای پروژههای نو و ایدههای خلاقانه جدید است.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: شورای پنجم با شعارهای خوب و حمایت و اعتماد بیسابقه مردم کار خود را آغاز کرد، اما همچنانکه عنوان و آبروی عدالت در دولت احمدی نژاد و تدبیر در دولت روحانی به ابتذال کشیده شد، در این دوره مدیریت شهری نیز ضابطه مندی و قاعدهمندی در نهایت بدفهمی به عاملی برای انسداد کارها و محافظهکاری مفرط تبدیل شده است که هم باعث انسداد در امور و هم به نادیده گرفتن حقوق مکتسبه شهروندان و ایجاد نارضایتی بسیار منجر شده است. همکاران عزیز امروز و در شرایط سخت جامعه روز گشایش بیشتر در امور شهروندان است نه افراط و انسداد امور. اکنون بیش از ۱۰۰۰ پرونده در مناطق شهرداری، ماده ۷، شهرسازی مرکز، آتشنشانی و نظام مهندسی سرگردان است. پروندههایی که ذینفعان آنها طبق ضوابط جاری وقت، اقدام به پرداخت عوارض کردهاند و براساس توافقات گذشته به تعهدات خود عمل کردهاند اما همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرند.
علیخانی ادامه داد: چرا برخی به گونهای رفتار میکنند که هم فکران ما در بدنه شهرداری و در شهر آرزوی بازگشت مدیران گذشته را داشته باشند؟! چرا باید فرایند اخذ جواز، اخذ پایان کار و تعیین تکلیف پروندهها به قدری طولانی باشد تا در محافل بگویند قرار نیست در شهرسازی این دوره کاری انجام شود و قرار است ظرفیتهای موجود که درآمدزایی هم دارد برای شورا و مدیریت بعدی شهر باقی بماند. عزیزان، مدیریت کلان شهر تهران جز با تصمیمات شجاعانه و ریسکپذیر و قاطعیت در اجرای برنامهها و گشایش در امور مردم امکان پذیر نخواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در پایان از آقای حناچی میخواهم به منظور جبران آسیبها، خسارتها و نارضایتیهای به وجود آمده ناشی از عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک، بدون توجه به جوسازیها با انتخاب مدیری توانمند و آشنا با شهر و شهرداری تکلیف معاونت حمل و نقل و ترافیک را روشن و امید را به این سیستم بازگرداند.
ارسال دیدگاه