مجید برزگر: مستند «درخت زندگی» یادآور عباس کیارستمی است

تهران (پانا) - یک کارگردان درباره فیلم مستند «درخت زندگی» می‌گوید که این فیلم بسیار مهم به نظر می‌آید زیرا درباره یکی از کارگردان‌های مهم تاریخ سینمای ایران است.

کد مطلب: ۹۹۰۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
مجید برزگر: مستند «درخت زندگی» یادآور عباس کیارستمی  است

بابک احمدپور بازیگر کودک فیلم «خانه دوست کجاست» که در جریان فیلم به دنبال یافتن دوستش برای رساندن دفتر مشق او بود در مستند «درخت زندگی» اینبار جلوی دوربین هومن بابانوروزی آمده و درباره تغییر و تحولاتی که زندگی‌اش بعد از ۳۰ سال دچار آن شده است می‌گوید.
افشین هاشمی بازیگر، مجید برزگر نویسنده و کارگردان و گیتی خامنه مجری تلویزیون پس از تماشای این فیلم مستند درباره این فیلم و سینمای عباس کیارستمی سخن گفتند.

«درخت زندگی» بدون قضاوت کردن به زندگی عوامل«خانه دوست کجاست» می‌پردازد
افشین هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر درباره فیلم مستند «درخت زندگی» می‌گوید: «با این نگاه که اگر شخصی در فیلمی بازی کند، فیلمساز تا آخر عمر مسئول سرنوشت او خواهد بود کاملا مخالفم، این همکاری موقت است و بیش از هر کس سرنوشت هر بازیگری بدست خود اوست. خوشبختانه این فیلم هم خیلی نرم از کنار این موضوع می‌گذرد.»
وی افزود: «از طرفی دیدن سرنوشت بازیگر فیلم «خانه دوست کجاست» برایم جالب بود، چون یکی از فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران است. خوشبختانه این فیلم شبیه فیلم‌های دیگری که راجع به آقای کیارستمی ساخته شده و ظاهر شلخته‌ای دارد نیست زیرا آنها تصور می‌کنند که واقعیت شلخته است و این اشتباهی است که بیشتر اوقات راجع به سینمای کیارستمی می‌شود.»
این بازیگر با اشاره به فرم ساخت فیلم «خانه دوست کجاست» عنوان کرد: «سینمای کیارستمی کاملا چیدمان و کات‌های به موقع است به شکلی که دیده نشود نه اینکه وجود نداشته باشد. از این منظر این مستند فیلم تمیزی است و ارجاعات‌اش به فیلم اصلی به گونه‌ای است که مخاطب آن را دنبال می‌کند. به هر حال فیلم «درخت زندگی» موضوع بازی نابازیگران را به چالش می‌کشد اما پاسخی به سوال مطرح شده در فیلم نمی‌دهد و قضاوتی نمی‌کند و چون نگاه عمومی جامعه فیلمساز را مسئول سرنوشت بازیگران می‌داند قضاوت نکردن شاید کمی خطرناک باشد.»

بابک احمدپور بعد از فیلم «خانه دوست کجاست» تمام این سال‌ها را با رویاهایش زندگی کرده است
مجید برزگر نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما پس از تماشای مستند «درخت زندگی» گفت: «به سازندگان فیلم درخت زندگی تبریک می‌گویم، لحظاتی از فیلم بسیار تاثیر گذار است و فیلمی مهم به نظر می‌آید به هر حال درباره یکی از مهم ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ماست. «درخت زندگی» یاد آور فیلم و فیلمسازی مهم است.»

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم مستند «درخت زندگی» می‌توانست با تحلیل دقیق تری پیش برود و بخش‌هایی از آن موقعیت و تکلیف خودش را روشن کند و ما را به عنوان تماشاگر با دستاورد خودش روبرو کند، با این حال دیدن این مستند لذت بخش و جذاب است به این خاطر که سویه‌های دیگری را همچنان از آقای کیارستمی فقید نمایش می‌دهد و از این نظر قابل اشاره است. امیدوارم تماشاگران زیادی به تماشای این فیلم بیایند و از آن لذت ببرند.»
برزگر در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم کسی را قضات می‌کند گفت: «هنوز نمی‌دانم که آیا قضاوت نکردن امتیازی برای فیلم محسوب می‌شود یا خیر، البته در معنای عمومی و کلاسیک قضاوت حرف شما درست است و فیلمساز نباید قضاوت کند اما به هر حال برای فیلم یک استراتژی وجود دارد و البته سال‌ها پیش این بحث راجع به آقای بیضایی و باشو هم به راه افتاد.»
وی ادامه داد:«به هر حال جادو و رویا سازی سینما برای کودکان و بازیگران بر کسی پوشیده نیست و آن زیست موقت در دوران تولید و نمایش فیلم تاثیری بر آن‌ها می‌گذارد که تا آخر عمر دیگر آدم‌های عادی نخواهند بود، اما فکر می‌کنم تلاش شما برای قضاوت نکردن موفق بوده است اگر چه گاهی به نظر می‌آید در بخش‌هایی از کار فیلمسازان کمی متهم می‌شوند که آینده بازیگرانشان را چگونه رقم می‌زنند، اگر چه بابک احمدپور می‌گوید در تمام این سال‌ها پشتم به آقای کیارستمی گرم بود.»
برزگر در پایان خاطرنشان کرد: «فیلم «درخت زندگی» را راحت و با لذت دیدم به این خاطر که حس و طعمی از آقای کیارستمی در آن هست. به نظر می‌آید بابک احمدپور بعد از فیلم «خانه دوست کجاست» تمام این سال‌ها را با رویاهایش زندگی می‌کند و این ابدا بد نیست.»

زمانی را که در خدمت استاد کیارستمی بودم ازجمله روزهای ناب زندگی من به حساب می‌آیند
گیتی خامنه مجری تلویزیون نیز درباره فیلم مستند «درخت زندگی» عنوان کرد: «از زمانی که این مستند را تماشا کردم بدون اغراق هنوز دارم خاطراتم در جاده‌های شمال، منطقه درفک و روستای کوکر را مرور می‌کنم. زمانی را که در خدمت استاد کیارستمی بودم ازجمله روزهای ناب زندگی من به حساب می‌آیند و این را هم کاملا بدون اغراق می‌گویم.»
وی ادامه داد: «فیلم «درخت زندگی» به قدری تاثیر گذار بود که عملا برای این که دوباره به زمان حال برگردم و خاطرات را به دست فراموشی بسپارم نیاز به تلاش فراوانی دارم. فیلم را فوق العاده دوست داشتم و این را بدون تعارف عرض می‌کنم. یک نکته بسیار تاثیر گذار در فیلم بود که اگر به آن اشاره نکنم شاید دینم را به عباس کیارستمی ادا نکرده‌ام.»
خامنه افزود: «فیلم به زیبایی به عوالم روحی و مقوله زندگی بابک و احمد احمدپور پرداخته است، کودکان و ستارگانی که با بازی در فیلمی از کیارستمی سرنوشتشان دگرگون شد. به زبان ساده اگر بخواهم بگویم چه اتفاقی در زندگی آن‌ها افتاده باید برگردم به سال‌ها قبل، زمانی که به خوبی به خاطر دارم که کیارستمی از دغدغه خودش با من گفت. او بیان کرد این بچه‌ها در این دوره با ماشین‌های شیک جابجا می‌شوند و ما به دنبالشان می‌رویم آن‌ها در مرکز توجه هستند و در این مقطع زندگیشان کاملا تغییر کرده است. کیارستمی به بازیگرانی که یک بار جلوی دوربین می روند و همین طور نابازیگران اشاره کرد و این یکی از آسیب هایی ست که در فیلم به زیبایی به آن اشاره شده است.»
این مجری شناخته شده تلویزیون در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آفتی که به دنبال کودکانی که در سن کم بازیگر می‌شوند و سپس به دست فراموشی سپرده می‌شوند گفت: «بسیاری از ما به دنبال نوعی از زندگی هستیم که درآن دیده و شنیده بشویم و کارمان به ذهن ها سپرده بشود، اما بسیار کم پیش می‌آید که کسی به این آفت بپردازد. یکی از مشخصه‌های فوق العاده فیلم به نظرم این بود که کارگردان شنونده خوبی بود و بابک خانه دوست کجاست هم به زیبایی و با صداقت، تمام رازهای مگوی زندگی خودش را با مخاطب در میان گذاشت و آرزو می‌کنم اگر احتمالا با کودکانی از این گروه سنی کار می‌کنیم، سرنوست آنها برایمان مهم باشد و این مقوله آسیب شناسی در کارمان مغفول نماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار