در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی اسباب‌بازی؛

وزیر آموزش‌وپرورش: بازی‌ها و اسباب‌بازی مجالی مهم برای توسعه یادگیری است

بازی و اسباب‌بازی برای تفریح نیست بلکه یک کارکرد عظیم و عمیق تربیتی و آموزشی دارد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بازی‌‌ها و اسباب‌بازی را یکی از گزینه‌های مهم یادگیری و مجالی مهم برای توسعه موقعیت یادگیری دانست و از خانواده‌ها خواست با شرکت در جشنواره اسباب‌بازی علاوه‌ بر پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها به شکل‌گیری آینده آنان کمک کنند.

کد مطلب: ۹۹۰۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش‌وپرورش: بازی‌ها و اسباب‌بازی مجالی مهم برای توسعه یادگیری است

محسن حاجی‌میرزایی در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراگیری و یادگیری را مهم‌ترین رفتار انسان‌ها دانست و تاکید کرد: «شاید موثرترین رفتار، یادگیری است. تمایزی که بین افراد مشاهده می‌شود و تمایز در یادگیری قابل توضیح است. وضعیت جامعه کنونی و آینده با جریان یادگیری قابل توضیح است و این موثرترین و پربارترین موضوع است.»

او ادامه داد: «اینکه گفته می‌شود برای داشتن تصویر یک جامعه باید به‌ سراغ مدرسه رفت درست است. یادگیری از طریق تکنولوژی ارتباط را با طبیعت منسجم می‌کند و از طریق نهادها مناسبات را با انسان‌های دیگر ارتباط می‌دهد.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «اگر در برابر پدیده‌های طبیعی احساس ناکارآمدی کنیم باید سراغ آن را از یادگیری بگیریم. یادگیری از بدو تولد آغاز می‌شود. شاید یکی از تعبیرهای رسول اکرم نیز حاکی از فراگیری این رسالت مهم باشد.»

حاجی‌میرزایی گفت: «مهم‌ترین دوره‌ یادگیری دوره کودکی است که بخش‌های عظیمی از شخصیت بچه‌ها در این دوره شکل می‌گیرد. هرچه جریان یادگیری را سنجیده‌تر و حکیمانه‌تر طراحی کنیم از ‌آسیب‌های متعدد جامعه در برابر تغییرات پرشتاب در امان هستیم و می‌توانیم با به چالش کشیده شدن هویت، استقلال و توانمندی‌های‌مان مقابله کنیم. »

هرچه جریان یادگیری را سنجیده‌تر و حکیمانه‌تر طراحی کنیم از ‌آسیب‌های متعدد جامعه در برابر تغییرات پرشتاب در امان هستیم

وی با بیان اینکه «در سند تحول بنیادین از موقعیت‌های یادگیری ذکر شده است»،‌گفت: «کلاس تنها موقعیت یادگیری نیست. همه عرصه‌ها عرصه فراگیری است. در فرهنگ دینی همه عرصه‌ها عرصه فراگیری انسان‌هاست.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «قرآن نیز انسان‌ها را برای یادگیری تجهیز و هدایت می‌کند تا بتوانند درک روشنی از حیطه یادگیری داشته باشند. یکی از متمایزترین و پرمتقاضی‌ترین عرصه‌های یادگیری یادگیری مبتنی‌ بر بازی است. بازی‌ها فکر را فربه و تقویت می‌کند، تخیل را رشد می‌دهد و خلاقیت را با توسعه روبه‌رو می‌کند. اگر بناست برای زیستن شرافتمندانه به این قابلیت‌ها تنوع ببخشیم؛ آن مهم، بازی است که به تمایلات فکری، روانی‌ اجتماعی نقش می‌دهد و بهبود آن مجالی برای پرورش احساسات آنان همراه با تمرکز و توجه برای ایجاد مهارت‌های حرکتی با توسعه و با شادی است.»

حاجی‌میرزایی گفت: «بازی‌ها و اسباب‌بازی یکی از گزینه‌های مهم یادگیری و مجالی مهم برای توسعه موقعیت یادگیری است. این یادگیری جریان یادگیری را شخصی‌سازی می‌کند. پاسخگویی به نیازهای همراه با تقاضا مهم‌تر است. بازی‌ها در روح و روان بچه‌ها تقاضای موثر دارد. بازی و اسباب‌بازی برای تفریح نیست بلکه یک کارکرد عظیم و عمیق تربیتی و آموزشی دارد. نقش مهم فراگیری نیاز و وجود تقاضای موثر و قوی و با تقویت سطح دانش خانواده‌ها یک فرصت بی‌بدیل در برابر کارافرینان و فعالان اقتصادی قرار می‌دهد.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «این بازار بکر و بزرگ است چون حس خانواده‌ها عمیق‌تر می‌شود. اکنون سهم تجارت بعد از مواد مخدر سهم سوم است و ما در این اقتصاد می‌توانیم سرمایه‌گذاری مهمی در صنعت که خلاقیت و نوآوری دارد داشته باشیم. بنابراین این بازار ظرفیت بالایی برای گشایش اقتصادی دارد. امیدوارم از این طریق به اقتصاد جان دهیم، جریان اقتصادی قوی شود و عرصه یادگیری تقویت یابد.»

حاجی‌میرزایی گفت: «آموزش و پرورش با ایجاد اتاق‌های بازی هم به فقر حرکتی بچه‌ها پاسخ می‌دهد و هم مجالی برای تقویت ظرفیت‌های ذهنی و فکری فراهم می‌کند. به خانواده‌ها توصیه می‌کنم با شرکت در این جشنواره علاوه‌بر پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها به شکل‌گیری آینده‌شان کمک کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار