برای کمک به رفع دغدغه‌های فرهنگی دولت؛ هنرمندان دریچه‌های تازه در رونق اقتصاد فرهنگ و هنر بگشایند

تهران (پانا) - معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است، هنرمندان و فعالان فرهنگی نباید از سختی‌ها و کمبودهای کنونی دلسرد شده و افزون بر سرشار کردن سبد خانوارهای کشور از زیبایی‏‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی، دریچه‌های تازه‌ای‏ در اقتصاد با قطع وابستگی از درآمدهای نفتی بگشایند.

کد مطلب: ۹۸۸۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
برای کمک به رفع دغدغه‌های فرهنگی دولت؛ هنرمندان دریچه‌های تازه در رونق اقتصاد فرهنگ و هنر بگشایند

به گزارش ایرنا، پیشنهاد حذف معافیت‏ مالیاتی فعالیت‏‌های فرهنگی، هنری در متن لوایح تنطیمی دولت، نظیر پیش‏‌نویس لایحه اصلاح مقررات مالیاتی و لایحه بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۹، بخشی از سیاست‏‌های پیشنهادی برای رهایی بودجه از درآمدهای نفتی در شرایط تحمیل تحریم‏‌های ظالمانه است. طرح این لوایح پیشنهادی با تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، موجب نگرانی فعالان فرهنگی و هنری را فراهم آورد به گونه‌ای که طی نامه‏‌نگاری‏‌ها و نشست‏‌هایی، خواستار بازنگری یا لغو کامل مقررات پیشنهادی دولت، پیرامون حذف این معافیت‏‌های مالیاتی شدند.

معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: بی‏ تردید هیچ کالایی چون کالاهای فرهنگی و هنری، زندگی مادی و هستی انسان را در هاله‏ ای از تقدس پدیدار نمی‏ کند، زیرا آفرینش فرهنگی به واقع، عرضه اندیشه، خرد و دانش‏ ضمنی مردم یک سرزمین در بازار متنوع ذائقه‏ های جهانی است.

لادن حیدری ادامه داد: اقبال دولت‏‌ها به حوزه فرهنگ و هنر به مثابه اقبال‏شان به ترویج‏ دهندگان اصیل‏ ترین ارزش‏های یک جامعه است. با این استدلال در بسیاری از کشورها، وضعیت معافیت مالیاتی برای هنرمندان، به عنوان یکی از مشوق‏ های اصلی زندگی، کار و تولید هنرمندان در داخل کشور محسوب می‏ شود.

به گفته وی این که چرا بیشترِ هنرمندان یا تولید‏کنندگان فرهنگی به درآمد مناسب و کافی برای گذران زندگی از راه تولید فرهنگی و هنری نمی‏ رسند؛ بحث و تفاسیری مفصل دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: همانطور که می‏ دانیم بسیاری هنرمندان ناچارند افزون بر فعالیت هنری، حرفه‏ای دیگر برای ارتزاق بر‏گزینند. این البته خود به میزان زیادی ناشی از قداست کار هنری در فرهنگ ماست که از برابری اثر هنری با معادل اقتصادی یا به عبارت صریح‏ تر، از مبادله اثر هنری با پول روی‏گردانیم.

حیدری، گفت: با این همه اما اقتصاد فرهنگ و هنر، خود، منظوم ه‏‏ای اقتصادی است به این معنا که خودتقویت‏ کننده و خودسامان‏ده است. به هر میزان که اقتصاد فرهنگ و هنر مورد حمایت قرار گیرد، رشد کند و سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی داشته باشد، اجزای آن هم رشد می‏ یابند و این رشد نوعی هم‏ افزایی چندباره را رقم خواهد زد. این موضوع از آنجا اهمیتی دوچندان دارد که با آگاهی کامل می‏ توان اعلام کرد رشد اقتصاد فرهنگ طی دو دهه اخیر از چشمگیرترین روندهای جهانی بوده و به همین سبب اقتصاد فرهنگ به عنوان دارایی نوین دولت‌‏ها مطرح و حمایت‏ از این بخش برای توسعه مبتنی بر ارتباط اقتصاد و فرهنگ، امری ضروری است.

به گفته حیدری، طرح نگرانی‏ های فعالان این بخش درباره حذف معافیت‏ های مالیاتی هم ناشی از میزان تأثیرگذاری و تعامل جامعه فرهنگی و هنری با دولت است. به یقین بدون تحلیل‏ و ارزیابی‏ های مبتنی بر روش‏های اقتصادسنجی و نیز تعیین سطوح برخورداری و درآمدی فعالان فرهنگی و هنری، نمی‏ توان از حذف معافیت مالیاتی بخش فرهنگ و هنر بطور عام سخن گفت. لازم است خاطر نشان ‏کنم، بزرگترین یارانه فرهنگی از طرف دولت و یا از طریق بودجه عمومی محقق نمی‏ شود‏، بلکه این فعالان فرهنگی و هنرمندان هستند که با آفرینش مستمر آثار و خلق محتوی، یارانه‏ ای همگانی را به جامعه اعطا می‏ کنند و بی‏ تردید برای استمرار این آفرینش، نیازمند انگیزه و مشوق هم هستند.

به گفته وی، حذف معافیت‏‌های مالیاتی بخش فرهنگ و هنر از منظرهای گوناگون قابل بحث و نقد است و نقطه پایان گذاشتن بر این بخشودگی‏ ها، بدون تدوین پیوست‏ های اقتصاد فرهنگ نه تنها بر فعالان این بخش اثری نامطلوب دارد، بلکه فضای فرهنگی جامعه را نیز متأثر خواهد ساخت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:‌ در میانه این جریان‏ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حفظ فضای فرهنگی کشور و بهبود مستمر محیط کسب و کارهای فرهنگی و هنری، همراه و همگام صنوف و فعالان این عرصه، رایزنی‌‏های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصاد و دارایی را آغاز کرده است.

حیدری تاکید کرد: تبیین فراز و فرودهای اقتصاد فرهنگ و هنر و طرح آن با تدوین‏ کنندگان لوایح پیشنهادی اصلاح مقررات مالیاتی، در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود. در کوتاه مدت ممکن است طرح حذف معافیت مالیاتی بخش فرهنگ و هنر، یک پیشنهاد جذاب برای دولت به نظر برسد؛ اما با توجه به میزان نامتعین سود حاصل از آن و نیز مشکلاتی که در طولانی مدت برای اقتصاد نوشکوفای فرهنگ ایجاد خواهد کرد؛ طرح مطلوبی نخواهد بود. با این که متکی نبودن هنرمندان و فعالان فرهنگی به یارانه‏ های مستقیم دولتی، برای خودشان، وضعیتی مناسب و آرمانی است، طرح معافیت مالیاتی، روشی غیرمستقیم برای تشویق و تسهیل کسب و کار طبقه خلاق و نیز این بخش اقتصادی مبتنی بر خلاقیت است که فعالان آن را از کمک بلاعوضِ مستقیم بی‏ نیاز می‏ کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تا هنگامی که به عنوان کار‏گزار و مجری دولت در کنار فعالان فرهنگی و هنری، ضرورت ها را بشناسیم، امکانات را بسنجیم و برنامه‌‏ریزی کنیم، می‏ توان امیدوار بود فعالیت‏ های اقتصادی بر بنیان‏ های فرهنگی و هنری جامعه استوار شود و ثروت ملی از این رهگذر فزونی گیرد، حضور فعالان و سرمایه‏‌گذاران اقتصادی، چنان این ب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار