حمید گرمابی*

اگر ایران عضو FATF نشود،‌ بیشترین صدمه را مردم خواهند دید

اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF را که شامل «پالرمو» و «CFT» را نپذیرند به طور قطع تبعات ناشی از این تصمیم بر عهده اعضای مجمع خواهد بود. هرکس باید مسئولیت تصمیمات خود به ویژه در رده های بالای کشور را بپذیرد و از عواقب آن به صورت کامل مطلع باشد. اعضای مجمع اگر فکر می کنند عدم عضویت در FATF‌ عواقبی برای کشور ندارد، اگر مشکلی پیش آمد باید پاسخگوی تصمیمی که گرفته‌اند، باشند.

کد مطلب: ۹۸۷۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد

در شرایط تحریمی فعلی خوشبختانه برخی از کشورهای دوست از جمله ترکیه و چین با ایران معامله می کنند و اگر دو لایحه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شود و در بلک لیست سازمان بین المللی FATF قرار بگیریم، ارتباط تجاری مان با این کشورها هم قطع خواهد شد. اگر آنها تمایل به معامله های بین کشوری با ایران داشته باشند هم امکان پذیر نیست زیرا دچار مشکل می شوند و قطعا منافع ملی خود را فدای تعامل با ما و مواجهه شدن با برخی مشکلات نمی کنند. اگر ایران عضو FATF نشود،‌ مردم بیشترین صدمه از این موضوع را خواهند دید زیرا با تورم فعلی و هزینه هایی که هر روز به زندگی مردم اضافه می شود،‌ مشکلات اقتصادی شان بیشتر خواهد کرد.

از سویی دیگر اگر عضو این سازمان بین المللی نشویم، امکان مراودات بین المللی و ردوبدل کردن پول را نخواهیم داشت و برای صادارت و واردات با چالش های بیشتری روبرو می شویم که به صورت مستقیم روی قیمت کالاهای مختلف اثر خواهد داشت و مردم باید بار گرانی بیشتری را تحمل کنند.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور قطع تجربه کافی دارند و در جریان عواقب نپذیرفتن FATF‌ هستند بر همین اساس مکانیزمی برای اقناع‌کردن اعضای مجمع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعریف نشده است مگر آن که در مراودات دوستانه صحبت هایی صورت گیرد. به هر صورت مشکلات ناشی از عدم پذیرفتن FATF مشخص است و باید ببینیم در شرایط فعلی آیا مردم ظرفیت پذیرش مشکلات را دارند؟! امیدواریم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی مجدد خود، لوایح FATF را بپذیرند تا بیش از این در روابط بین المللی و و مراوات مالی با مشکل مواجه نشویم.

به طورکلی اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF را که شامل «پالرمو» و «CFT» را نپذیرند به طور قطع تبعات ناشی از این تصمیم بر عهده اعضای مجمع خواهد بود. هرکس باید مسئولیت تصمیمات خود به ویژه در رده‌های بالای کشور را بپذیرد و از عواقب آن به صورت کامل مطلع باشد. اعضای مجمع اگر فکر می‌کنند عدم عضویت در FATF‌ عواقبی برای کشور ندارد، اگر مشکلی پیش آمد باید پاسخگوی تصمیمی که گرفته‌اند، باشند.

*عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

منبع: ایلنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار