آغاز اجرای آزمایشی طرح "هاد" برای بیش از 5 هزار دانش‌آموز شیرازی

شیراز (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش ‌و پرورش فارس در جمع مسئولان اجرای طرح " هدایت استعدادهای دانش آموزان" در شیراز، هدف از اجرای آیین‌نامه هدایت تحصیلی در دوره اول متوسطه را کمک به دانش آموزان برای انتخاب آگاهانه رشته‌های تحصیلی و شغلی خود در پایان این دوره دانست.

کد مطلب: ۹۸۷۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
آغاز اجرای آزمایشی طرح "هاد" برای بیش از 5 هزار دانش‌آموز شیرازی
فرهاد اسماعیلی، با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین بر تدوین نظام جامع هدایت تحصیلی در پایه نهم دوره اول متوسطه ، گفت: در این آیین‌نامه ، مبنای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان در پایه نهم ، عملکرد تحصیلی دانش‌آموز است که در این مهم نقش والدین، مشاورین مدرسه ، دبیران و مدیران نادیده گرفته‌شده است.
او تأکید کرد: باید زمینه آگاهی دانش‌آموزان به نحوی فراهم شود که خودشان بتوانند رشته شغلی و تحصیلی را انتخاب کنند و در این امر مهم وظیفه ما شناسایی استعدادها، توانایی، رغبت‌ها و علاقه‌مندی دانش آموزان است که در محیط مدرسه روی می‌دهد.
اسماعیلی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را مأموریت اصلی دوره متوسطه اول عنوان کرد و افزود: بر همین اساس و با الگو گرفتن از طرح شهاب، طرح هدایت استعدادهای دانش آموزان "هاد" با هدف ایجاد زمینه هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان و اولیا آنها طراحی شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش ‌و پرورش فارس گفت: در قالب این طرح و به کمک مدیران، معلمان و مشاورین مدارس منتخب شامل؛ مدارس هیئت‌امنایی ، تیزهوشان، غیردولتی ، عادی شهری و روستایی ، زمینه شناسایی استعدادهای برتر حدود 5 هزار دانش‌آموز شیرازی فراهم می‌شود.
او گفت: از سال قبل و با همکاری سرگروه‌های آموزشی، بنیاد نخبگان فارس و دانشگاه شیراز، ضمن برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور دبیران متخصص، ابزار شناسایی این استعدادها نیز در قالب پرسش‌نامه‌های حاوی گویه های مختلف طراحی و آماده شد که دبیران را در شناسایی این استعدادها کمک می‌کند.
اسماعیلی با اشاره با اجرای آزمایشی این طرح برای اولین بار در 27 مدرسه منتخب از نواحی چهارگانه شیراز، گفت: اولین کارگاه آموزشی این طرح با حضور مدیران، دبیران و مشاورین مدارس منتخب متوسطه اول نواحی چهارگانه شیراز در حال برگزار است و با اصلاح و رفع نواقص، این طرح به سراسر کشور تعمیم داده خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش‌ وپرورش فارس یادآور شد: در دوره تأمین مدرس این طرح که باهدف اصلاح الگوی تدریس معلمان انجام می‌شود نیز دبیران مدارس منتخب حضورداشته و عناوینی همچون الگوهای تدری ، روش‌های تدریس خلاقانه آموزش داده می‌شود.
وی بابیان اینکه در شناسایی استعدادهای دانش آموزان الگوی هوش های نه‌گانه گاردنر در نظر گرفته می‌شود گفت: بر همین اساس معلمین به نحوی آموزش می‌بینند که در قالب روش‌های تدریس نوین و الگوهای تدریس فعال و خلاقانه خود ،بتوانند در طول سال تحصیلی استعدادهای دانش آموزان را در حوزه یادگیری همچون هوش منطقی برای دبیران ریاضی ، هوش طبیعت‌گرا برای معلمین تجربی ، هوش هستی‌گرا برای دبیران معارف اسلامی، هوش درون فردی و برون فردی برای دبیران مطالعات اجتماعی ، هوش کلامی برای دبیران ادبیات فارسی و ... که در آن تخصص کاری دارد شناسایی کنند.
وی با اشاره به نظارت مستمر بر اجرای مطلوب این طرح در قالب کمیته‌های اجرایی و تخصصی و علمی شامل؛ گروه‌های آموزشی ، اداره دوره اول و دوم متوسطه ، اداره سمپاد ، مشاوره تحصیلی و انجمن اولیا و مربیان ، گفت: از ویژگی‌های مهم این طرح اجرای آن با کمترین هزینه و بهره‌گیری از امکانات موجود است به‌نحوی‌که همکاران ما در ساعات موظف خود در فرایند اجرای این طرح مشارکت دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار