معاون وزیر آموزش‌وپرورش: نباید مشاور نقش تصمیم‌گیر داشته و دانش‌آموز را مجبور به انتخاب یک رشته خاص کند

کاظمی: تفویض فرآیند اجرای هدایت تحصیلی به شورای آموزش و پرورش استان‌ها می‌تواند ما را به اهداف‌مان در توسعه متوازن نزدیک کند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد تفویض فرآیند اجرای هدایت تحصیلی به شورای آموزش و پرورش استان‌ها می‌تواند ما را به اهداف‌مان در توسعه متوازن نزدیک کند اما نباید از نقش نظارت و سیاست‌گذاری ستاد در زمینه هدایت تحصیلی غفلت کنیم.

کد مطلب: ۹۸۷۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون وزیر آموزش‌وپرورش: نباید مشاور نقش تصمیم‌گیر داشته و دانش‌آموز را مجبور به انتخاب یک رشته خاص کند

به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در جلسه شورای برنامه‌ریزی هدایت تحصیلی که صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ آذر در سالن جلسات این معاونت برگزار شد گفت: «۲ دستور کار مهم در این جلسه داریم که هر دو دستور نتیجه جلسات کارشناسی کمیته هدایت تحصیلی برای سال آینده است که اولین دستور این است که اجرای هدایت تحصیلی را به شورای آموزش و پرورش استان‌ها تفویض کنیم و دومین دستور هم در مورد تجمیع نمونه برگ ۶ و ۷ هدایت تحصیلی است.»

نباید مشاور نقش تصمیم‌گیر داشته باشد

او افزود: «معتقدیم در هدایت تحصیلی باید مشاور نقش مشورتی و تصمیم‌سازی داشته باشد و در انتخاب رشته تحصیلی صحیح دانش‌آموزان را هدایت کند و نباید مشاور نقش تصمیم‌گیر داشته باشد و دانش‌آموز را مجبور به انتخاب یک رشته خاص کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «تفویض هدایت تحصیلی به استان‌ها می‌تواند ما را به اهداف‌مان در توسعه متوازن نزدیک کند زیرا هر استان با توجه به نیاز‌ها و ظرفیت‌های موجود و نیروی انسانی می‌تواند دانش‌آموزان را در رشته‌های مختلف توزیع کند که فوایدی به همراه دارد. البته نباید در تفویض هدایت تحصیلی امر سیاستگذاری و نظارتی ستاد نادیده گرفته شود و از سوی دیگر باید همانطور که کار اجرایی در مرکز به حداقل می‌رسد کار سیاست‌گذاری و نظارت به حداکثر برسد.»

کاظمی گفت: «اینکه ما موضوع هدایت تحصیلی را به شورای آموزش و پرورش استان‌ها تفویض کنیم باعث می‌شود استانداران و همه عوامل و ارکان استان‌ها در دستگاه‌های مختلف دغدغه هدایت تحصیلی و توسعه متوازن را داشته باشند و از همه ظرفیت‌های استان برای توسعه متوازن استفاده کنند.»

او افزود: «از سوی دیگر اگر فرآیند اجرای هدایت تحصیلی به استان‌ها تفویض شود استان‌ها با توجه به نیازهای شغلی خود دانش‌آموزان را در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف توزیع می‌کنند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: «به نظر می‌رسد با تفویض اجرای هدایت تحصیلی به استان‌ها همه موافق هستند اما باید فرآیند آن به درستی طراحی شود و موضوع سیاستگذاری و نظارت وزارتخانه به خوبی در آن لحاظ شود و تمام اهداف خود در توسعه متوازن را در قالب یک تفاهنامه با استان‌ها مطرح کنیم. درباره تجمیع نمونه برگ ۶ و ۷ هدایت تحصیلی هم که قبلا مذاکره شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار