شبکه جهانی جام جم ۲۲ ساله شد

تهران (پانا) - شبکه جهانی جام جم فعالیت های خود را از سال ۷۶ به زبان فارسی و با هدف اشاعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، حفظ و گسترش ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور، اطلاع رسانی و پاسخ گویی به خواسته ها و نیاز بینندگان خود، آغاز کرد و در راستای رسالت خود و با در نظر گرفتن سلایق اقشار مختلف به تولید و پخش محصولات رسانه ای اقدام می کند.

کد مطلب: ۹۸۷۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
شبکه جهانی جام جم 22 ساله شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، ۲۶ آذر سالروز راه اندازی شبکه جهانی جام جم است. شبکه ای که برای ایرانیان خارج از کشور سال هاست برنامه سازی می کند به این بهانه با مدیر این شبکه گفت و گویی انجام داده ایم.

حسن ملکی درباره اهداف راه اندازی شبکه جام جم گفت: با توجه به این که ایرانیان خارج از کشور چه آنها که قبل از انقلاب به خارج کشور رفته اند و چه کسانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساکن کشورهای مختلف شدند، نیازمند این هستند اطلاعات صحیح از داخل کشور خودشان داشته باشند که علاوه بر برطرف کردن نیازهای فرهنگی، تاریخی و .. با هویت ایرانی هم مانوس باشد و فضای مناسب و سالم را برای سرگرمی فراهم کند رسانه ملی اقدام به تاسیس شبکه ای برای ایرانیان خارج از کشور کرد.

وی ادامه داد: در آذر سال ۱۳۷۶ بر اساس سیاستی که دولت و رسانه ملی در پیش گرفته بود تصمیم بر آن شد که شبکه ای برای ایرانیان خارج از کشور راه اندازی شود تا بتوان از طریق برنامه های مختلف که قالب آن کمی متفاوت از برنامه های شبکه های داخلی باشد نیاز ایرانیان خارج کشور درخصوص اطلاع رسانی و آگاهی از اتفاقات داخل کشور، مباحث فرهنگی، هویت و تاریخی کشورمان و ایجاد فضای سرگرم کننده شاد و مفرح و امید بخش برای ایرانیان خارج کشور فراهم شود.

مدیر شبکه جام جم خاطرنشان کرد: زمانی که این شبکه در آذر ۷۶ با تحت پوشش قرار دادن جامعه مخاطبان ایرانی در اروپا راه اندازی شد، ایرانیان خارج کشور از این که هموطنانشان دوست دارند به آنها خدمت کنند حس افتخار کردند.

وی ادامه داد: با راه اندازی شبکه جام جم ۱ به تدریج نیاز به داشتن یک شبکه تلویزیونی مستقل در قاره آمریکا ضروری به نظر می رسید که با راه اندازی جام جم ۲ در بهمن ۷۸ حوزه آمریکا و کانادا تحت پوشش شبکه جام جم قرار گرفت و با استقبال بسیار خوب ایرانیان روبه رو شد و در خرداد ۸۱ هم حوزه آسیا ـ اقیانوسیه راه اندازی شد که حمایت مسئولان رسانه ملی باعث شد با استفاده از برنامه های مختلف تولید شده در شبکه های داخلی بسیاری از تولیدات را چه در حوزه کارهای نمایشی، ترکیبی، جنگ و برنامه های گفت و گو محور تولید کردیم و بازتاب های خوبی هم از این اقدام گرفتیم و در این زمان حدود ۹۰ درصد مخاطب را توانسته بودیم جذب کنیم.

دکتر ملکی ادامه داد: البته در یک مقطع زمانی بنا به سیاستی که سازمان صداوسیما در پیش گرفت، شبکه جهانی جام جم از سه کانال به یک کانال تبدیل شد اما با نظر و پیشنهاد دکتر علی عسکری ریاست سازمان صداوسیما و حمایت و همکاری دکتر علی دادی معاون فنی رسانه ملی از اواسط دی ماه ۹۸ تصمیم بر این شد که بار دیگر شبکه جهانی جام جم ۳ کاناله شود که بی شک این مساله برای جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است چون با ۳ کاناله شدن مجدد این شبکه می توانیم برنامه های متنوعی با توجه به تفاوت نیازهای فرهنگی ایرانیان خارج از کشور تهیه و پخش کنیم چرا که به عنوان مثال نیازهای ایرانیان ساکن آسیا با ایرانیان ساکن آمریکا تفاوت دارد.

ملکی درباره نحوه ارتباط شبکه جام جم با مخاطبان هم تصریح کرد: در ابتدا فراهم کردن برنامه هایی با ساختار فضای شاد، مفرح و امید آفرین و تاکید بر هویت ایرانی از الویت های برنامه سازان شبکه جام جم است که علاوه بر ایجاد فضایی شاد باید در ساخت برنامه هایی با مباحث فرهنگی هم غنی باشد.

وی ادامه داد: برای اینکه مخاطبان شبکه به مخاطبان فعال تبدیل شوند باشگاه مخاطبان را در داخل شبکه جهانی جام جم ایجاد کردیم که اقدامات اولیه آن هم صورت گرفته و با همکاری دستگاه های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و نهادهای دیگر در تلاش هستیم از طریق فضای مجازی تعامل خود را با مخاطبان بیشتر کنیم به گونه ای که مخاطبان ما بتوانند با تولید محتوا، آن را برای شبکه ارسال کنند که از شبکه پخش شود و به نوعی مخاطبان احساس نزدیکی بیشتری با شبکه خود خواهند کرد.

به عنوان نمونه در حوزه فرهنگی، در میان ایرانیان خارج کشور کسانی را داریم توانایی خوبی برای قرائت اذان و قرائت دارند که بعد از ضبط به تدریج قرائت های این عزیزان را پخش خواهیم کرد و حتی برنامه را به گونه ای طراحی کرده ایم که نمازهای جماعتی را که در خارج کشور برگزار می شود پوشش دهیم و تمام تلاشمان این است که بتوانیم از فعالیت های فرهنگی ایرانیان خارج از کشور در برنامه های شبکه و انعکاس آن بهره برداری کنیم.

مدیر شبکه جام جم همچنین درباره برنامه های شبکه برای معرفی و شناساندن بیشتر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، گفت: با توجه به این که حدود ۴۰۰ کانال ماهواره ای در خارج کشور، علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند و اخبار غیرواقعی از ایران، خوراک رسانه هایشان شده است مقابله با این هجمه های تبلیغاتی بر عهده اصحاب رسانه به ویژه شبکه هایی است که مخاطب خارجی دارند و می توانند در خنثی کردن این هجمه ها و ارائه تصویر واقعی از ایران برای جهانیان، بسیار فعال عمل کنند.

وی ادامه داد: رسانه های معاند و مخالف نظام، سالیانه ده ها فیلم سینمایی، سریال، بازی های رایانه ای و انیمیشن علیه کشورمان ایران ساخته و با هدف تخریب افکار عمومی جهان و تغییر نگاه دنیا و طرز فکر ایرانیان خارج کشور نسبت به فرهنگ، تمدن، دین و اعتقادات اقدام می کنند و ما تمام تلاش مان این است که بتوانیم فرهنگ و هویت واقعی ایران را و آن چه واقعا در داخل کشور در حال اتفاق است به خوبی برای دنیا ترسیم کنیم.

وی با اشاره به این که ایرانیان خارج کشور سفرای فرهنگی ما در خارج کشور هستند، گفت: این باعث افتخار است که در بین مهاجران تمامی کشورهای دنیا، ایرانیان جزء با فرهنگ ترین و دارای سطح علمی بسیار بالا هستند و تمام تلاشمان این است که فرزندان ایرانیان خارج از کشور با فرهنگ و تاریخ کشور عزیزمان آشنا شوند و زبان فارسی را به عنوان زبان اصلی خودشان بدانند.

مدیر شبکه جام تاکید کرد: ایرانیان خارج کشور به عنوان سفیران فرهنگی ایران در همه نقاط دنیا می‌توانند نقش بسزایی در معرفی فرهنگ و تمدن عظیم، تأثیرگذار و پرافتخار ایرانی اسلامی داشته باشند و در هر کجای دنیا که ساکن هستند قلبشان برای ایران و محیط گرم و صمیمی آن می‌تپد و ما باید از این ظرفیت بالقوه به بهترین شکل استفاده کنیم.

دکتر ملکی همچنین درباره پوشش رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مانند شب یلدا، دهه فجر و نوروز خاطرنشان کرد: در این خصوص برنامه های ویژه ای تدارک دیده ایم به طوری که برای نوروز ۹۹ با بعضی از سفارت خانه های خارج کشور در حال رایزنی هستیم که این جشن باستانی را در آن کشورها برگزار کنیم و با توجه به این که دکتر ظریف وزیر امور خارجه به زودی بازدیدی از شبکه جهانی جام جم خواهند داشت امیدواریم با حمایت ایشان و همیاری سفارتخانه های جمهوری اسلامی در این زمینه اقدامات فرهنگی مناسبی صورت گیرد.

وی در پایان درباره چشم انداز شبکه جام جم و ارتقای کمی و کیفی برنامه ها گفت: هم اکنون عناوینی که در برنامه های این شبکه به آن پرداخته می شود، در برگیرنده موضوعات اجتماعی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، اقتصادی، برنامه های شاد و سرگرم کننده و فیلم و سریال است، اما همواره به دنبال ارتقای کیفی و کمی برنامه ها هستیم و با حمایتی که ریاست سازمان و معاون سیما از روند جدید شبکه جهانی جام جم داشته اند برنامه های بسیار خوبی برای کانال های جم جم طراحی شده و اگر روند برنامه های تولیدی به این شکل ادامه پیدا کند کنداکتور بسیار شاداب، متنوع و با ضرب آهنگ بالا خواهیم داشت و در آینده نزدیک به لطف خدا شاهد شبکه ای فعال تر خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار