چرا قانون هوای پاک به درستی اجرا نمیشود؟
معاون سازمان محیط زیست: ۶۰ درصد مردم از خودروهای شخصی خود استفاده میکنند
تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه قانون هوای پاک به درستی اجرا نمیشود گفت اجرای این قانون هنوز بودجه مشخصی ندارد.
مسعود تجریشی در گفتوگو با پانا درباره چرایی اجرا نشدن برخی مفاد قانون هوای پاک اظهار کرد: «از سال ۹۲ نسبت به تدوین قانون هوای پاک اقدام شد و در سال ۹۶ این قانون به تصویب رسید که حاکی از اهمیت دولت به مساله آلودگی هوا است. قانون هوای پاک قانون خوبی است و اگر قانون به شکل کامل اجرایی میشد معضل آلودگی هوا به تدریج حل میشد اما اکنون شاهد آلودگی در کلانشهرهای کشور هستیم.»
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: «بر اساس قانون هوای پاک قرار بود موتورسیکلتسازان به ازای هر موتورسیکلت که تولید میشود یک موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند اما به رغم مخالفتهایی که سازمان حفاظت محیط زیست داشت این بند از مصوبه را اجرا نکردند و اجرای آن را یکسال به تعویق انداختند.»
وی ادامه داد: «همچنین قرار بود به ازای یک موتورسیکلت انژکتوری یک موتورسیکلت برقی تولید شود که اجرایی نشد.»
تجریشی با اشاره به تولید خودروهای با مصرف سوخت زیاد گفت: «طبق قانون هوای پاک قرار بود خودروهایی که مصرف سوخت بیش از ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کلیومتر دارند، تولید نشوند و همچنین به ازای تولید خودرو یک خودروی اسقاطی از مدار خارج شود اما این بند از قانون نیز اجرا نمیشود.»
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: «ما تکالیف قانونی خوبی در زمینه مقابله با آلودگی هوا داریم علاوه بر قانون هوای پاک، طبق تکالیف برنامه ششم توسعه نیز باید ۶۰ درصد حمل و نقل در شهر به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود اما اکنون حدود ۴۰ درصد از حمل و نقل عمومی استفاده میشود و ۶۰ درصد مردم از خودروهای شخصی خود استفاده میکنند. این امر توجه به حمل و نقل عمومی و عمل به قانون را میطلبد.»
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با اشاره به اینکه سال گذشته ۹۷ حدود ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شد، گفت: «در تولید خودرو باید به سمت استاندارد روز دنیا پیش برویم و اسقاط خودروهای فرسوده را طبق قانون جدی بگیریم اما این موضوع چون برای خودروسازان گران تمام میشود زیر بار اسقاط نمیروند.»
تجریشی خاطرنشان کرد: «سازمان محیط زیست اوایل سال جاری نامهای برای دولت ارسال و درخواست کرد تا بخشی از منابع حاصل از افزایش قیمت انرژی برای الزامات زیست محیطی و خرید اتوبوسهای جدید و تاکسیهای نو در راستای قانون هوای پاک اختصاص دهد تا کیفیت هوا در کشور به ویژه کلانشهرها بهبود یابد.»
آسیه اسحاقی
ارسال دیدگاه