رئیس اتحادیه صنعت مخابرات ایران:
منطقی شدن تعرفه های تلفن ثابت، ضرورتی برای رونق تولید و صادرات
تهران (پانا)- رئیس اتحادیه صنعت مخابرات ایران تاکید کرد 26آذرماه سال 98 روز مهمی برای صنعت ICT کشورمحسوب می شود . تلکام پلاس 2019 ، رویداد بزرگ نمایشگاهی است که نشانگر یک وفاق ملی در حوزه ICT و در راستای به نمایش گذاشتن قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خواهد بود واطمینان می رود می تواند آثار مثبتی را در حوزه صادرات محصولات ICT در منطقه از خود به جا بگذارد.
داود ادیب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که حضور اپراتورهای بزرگ مخابراتی کشور، از قبیل شرکت مخابرات ایران ، همراه اول ، ایرانسل و رایتل در این نمایشگاه آیا میتواند تاثیری در رونق کسب و کار فعالان اقتصادی این حوزه داشته باشد گفت ، طبیعتا حضور اپراتورهای بزرگ در این نمایشگاه ها احترام به تولید کنندگان این صنعت است که انتظار دارند در این نمایشگاه ها جلساتی را با اپراتورها داشته و این جلسات منجر به معرفی محصولات / خدمات و قراردادهای جدید شود ولی نکته مهم و حایز اهمیتی که روابط های اپراتورها و تولیدگنندگان داخلی را تحت شعاع قرارمیدهد و می بایست به جد به آن پرداخته شود ، منطقی شدن تعرفه های مخابرات ثابت است که این موضوع میتواند ضرورتی برای رونق تولید و صادرات محصولات حوزه مخابراتی باشد .
ادیب ادامه داد : در حالیکه تعرفه خدمات عمومی در بخش های مختلف اعم از حمل و نقل عمومی، برق، گاز و ... با شیبی نسبتا منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی در طول ۱۵ سال گذشته مورد بازبینی قرار گرفته است، نزدیک به دو دهه است که این اتفاق در حوزه نرخ خطوط و مکالمات تلفن ثابت اتفاق نیفتاده. بدیهیست با کاهش ارزش ریال و بیش از ده برابر شدن نرخ ارز در طول این دو دهه، ثابت نگه داشتن تعرفه ها در حالیکه که از سوی دیگر هزینه های توسعه و نگهداری و نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران افزایش سرسام آوری داشته است باعث بروز مشکلات نقدینگی در این شرکت به عنوان مشتری اصلی و انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی شده است. و این مشکلات نقدینگی مانند دومینو از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکت های تولید کننده داخلی محصولات مذکور سرایت کرده و این بنگاه های تولیدی را با بحران جدی مواجه کرده است. فراموش نکنیم که در صنعت مخابرات و محصولات ارتباطی زیرساختی، به دلیل ویژگی های این صنعت ما مواجه با مدل مونوپولی در سمت تقاضا هستیم. یعنی بر خلاف صنایعی مانند خودروسازی که تولید کنندگان اندک و مشتریان انبوه وجود دارد (مونوپولی در سمت عرضه) در صنعت مخابرات زیرساختی ما تولید کنندگان متعدد و مشتری انحصاری داریم. یکی از تبعات این مدل که به طور طبیعی در اکثر کشورها در زمینه صنعت ارتباطات ثابت وجود دارد این ست که در صورتی که مشتری مادر و اصلی (شرکت مخابرات ایران) از لحاظ اقتصادی بازده مالی منطقی کسب نکند، با کاهش یا قطع تقاضا کل زنجیره تامین خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ادیب همچنین اظهار کرد: شاید با نگاهی به روش کار اپراتورهای کشورهای پیشرفته گفته شود از شرکت مخابرات ایران انتظار می رود که با افزایش بهره وری و استفاده از روش ها و طرح های نوین نسبت به کاهش چشمگیر هزینه های خود و جبران درآمد ها از محل درآمد دیتا اقدام کند تا نیازی به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت نباشد. این انتظار به طور کلی صحیح است اما فاصله عظیم به وجود آمده بین درآمد و هزینه ها ناشی از کاهش ارزش پول ملی را به هیچ وجه نمی تواند به طور کامل جبران کند و صرفا بخشی از آن ممکن است قابل جبران باشد. لذا از این جهت مقایسه اپراتورهای کشورهای صنعتی که ارزش پول نسبتا ثابتی دارند با شرایط حاکم بر اقتصاد کشورمان ، مقایسه کاملی نیست.
ادیب در پایان خاطر نشان کرد : پر واضح است که شرکت مخابراتی نحیف از نظر مالی، منجر به صنعت مخابراتی نحیف نیز خواهد شد چراکه تنها مشتری و مصرف کننده بخش اعظم محصولات مخابراتی به ویژه محصولات زیرساختی مخابراتی در کشور، شرکت مخابرات ایران می باشد. و این توقف توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه، بدان معناست که بر خلاف استراتژی شرکت مخابرات خواه نا خواه خدمات مدرن مخابراتی کمتری نیز در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت و کلیه ذینفعان این حوزه در نهایت متضرر می شوند. به نظر می رسد منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت در این برهه زمانی اقدام ضروری می باشد که منجر به نجات و احیا زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران (به عبارت دیگر، تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی در کشور) و اشتغال در این صنعت استراتژیک، و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد شد. این امر نیازمند توجه ویژه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات می باشد.
ارسال دیدگاه