ذوعلم: خانواده و معلمان در پژوهشهای دانشآموزی نقش حمایتگرانه داشته باشند
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی خبر داد که والدین در پژوهشهای دانشآموزی به فرزندانشان کمک کنند اما خود راسا اقدام به انجام پژوهشها نکنند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علی ذوعلم رئیس ستاد هفته پژوهش وزارت آموزشوپرورش، در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی با اشاره به اینکه چند آسیب اساسی در پژوهش محوری در آموزشوپرورش وجود دارد که باید به آن پرداخته شود، گفت: «در پژوهشهای دانشآموزی گاهی والدین بهجای آنکه مداخله هوشیارانه و حمایت گر داشته باشند، رویکردشان جایگزین کردن خود بهجای دانشآموز است و والدین پژوهش را انجام میدهند بنابراین درخواست داریم که والدین به دانش آموزان کمک کنند اما خود راسا پژوهش را انجام ندهند.»
رئیس ستاد هفته پژوهش با اشاره به آسیب بعدی گفت: «در مدارس همکاران فرهنگی به خاطر دغدغه و علاقهای که دارند، میخواهند کار پژوهشی دانشآموزانشان دارای مقام و رتبه شود و به همین علت خودشان در مسیر پژوهش قرار میگیرند و کار پژوهشی را انجام میدهند که این کار آسیب به پژوهش است.»
او با اشاره به اینکه اصل کار در پژوهش خلاقیت است، گفت: «در پژوهش دانشآموزی انتظار نداریم دانشآموز بهعنوان پژوهشگر حرفهای پژوهش کند لذا گاهی فراتر از اهداف برنامه درسی از دانش آموزان انتظار کار پژوهشی داریم که باید آن را تعدیل کنیم. همچنین در برخی موارد موضوعات پژوهش فانتزی شده است و یا فراتر از موضوعات زندگی دانشآموز است درحالیکه موضوعات باید بهگونهای باشد که خلاقیت آنها را در پژوهش ایجاد کند.»
رئیس ستاد هفته پژوهش بیان کرد: «گاهی پژوهش فراتر از سطح توانمندی علمی و استعدادی دانشآموز است بنابراین انتظار کار پژوهشی باید متناسب بااستعداد دانشآموز باشد.»
او بابیان اینکه نباید در پژوهش رقابت زدگی افراطی ایجاد شود، گفت: «اساساً رقابت به معنی رایجش امر پیش برندهای در تعلیم و تربیت نیست و تلقی ما در پژوهش این است که هر دانشآموز در هر مدرسهای با فکر خلاق خود راه حل مساله ای را پیدا کند بنابراین باید کاری کنیم که رقابت به این شکل باشد.»
در ادامه این مراسم فرهاد کریمی دبیرستاد هفته پژوهش وزارت آموزشوپرورش با ارائه گزارشی از هفته پژوهش در وزارت آموزشوپرورش، گفت: «آغاز هفته پژوهش در مدرسه دارای پیامهای بسیار مهمی است و میدانیم که راه و رسم پژوهش با مدرسه آغاز میشود و در مدرسه تکمیل میشود.»
فرهاد کریمی بابیان اینکه برای دومین سال متوالی است که از دانشآموزان فعال پژوهشی در دوره ابتدایی تجلیل و قدردانی میشود، گفت: «پژوهش در دوران ابتدایی زمینههای لازم برای تفکر و تعقل ایجاد میکند و باید در زمینه سواد خواندن و نوشتن دانش آموزان توجه ویژه داشته باشیم.»
او با اشاره به آثار برگزیده در دوره ابتدایی گفت: «در دوره دوم ابتدایی از٢٢٠اثررسیده به دبیرخانه ۵اثر و در دوره اول ابتدایی از بین۴٠٠ اثر رسیده ۵اثر برای تجلیل انتخاب شده است.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش افزود: «پژوهشها در متوسطه دوره اول و دوم از جنس اختراع و ابتکار است که پژوهشهای جدی نیز در زمینه علوم انسانی و روانشناسی انجام شده است.»
کریمی در پایان گفت: «پژوهشها در متوسطه دوره اول براساس جشنواره خوارزمی است که از حدود یکمیلیون اثر ٧ اثر برتر انتخاب شده است ودر پژوهشهای دانشآموزی متوسطه دوره دوم جشنواره خوارزمی و دست سازههای اختصاصی اختراعی مدنظر قرارگرفته است که از بین٣٢ اثر برگزیده استانی ۷ اثر برتر برای تجلیل انتخاب شد.»
ارسال دیدگاه