کلاهی از طرح نظارت جامع حوزه سنجش آموزش و پرورش منطقه 7 بازدید کرد

تهران (پانا) - در ابتدای این جلسه نادیا دواری، مدیر آموزش و پرورش منطقه 7 هدف اصلی سنجش را هدایت ، نظارت و اصلاح فرآیند آموزش در نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۷۶۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
کلاهی از طرح نظارت جامع حوزه سنجش آموزش و پرورش منطقه 7 بازدید کرد

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، گروه ناظرین حوزه سنجش به همراه رئیس اداره سنجش، کارشناس مسئولان سنجش اداره کل شهر تهران و مناطق در راستای سیاست های ابلاغی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت متبوع و عملیاتی نمودن برنامه سالانه شهر تهران؛ از مدارس و کارشناسی سنجش آموزش و پرورش منطقه ۷ بازدید به عمل آوردند.

در ابتدای این جلسه دواری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۷ با اشاره به اهمیت یادگیری اظهارداشت: هدف اصلی سنجش، هدایت، نظارت و اصلاح فرآیند آموزش در نظام تعلیم و تربیت است و این فرآیند بایستی در راستای کیفیت بخشی آموزشی و ماموریت های سند تحول بنیادین و اسناد بالا دستی عملیاتی گردد و معاونین اجرایی و آموزشی می توانند نقش موثری در راهبری فعالیت های محور۳ (ارزشیابی مستمر) و نهادینه کردن ارزشیابی تکوینی در مدارس داشته باشند.

وی در ادامه اظهارداشت: معاونین اجرایی ، آموزشی و عوامل مربوطه بایستی در راستای عملیاتی نمودن پوشه های الکترونیکی و استفاده از انواع روش ها و ابزارهای ارزشیابی در نظام تعلیم و تربیت از دوره ابتدایی تا متوسطه تلاش ویژه ای داشته باشند در این صورت است که تمامی فعالیت های تخصصی دبیران در سنجش و ارزشیابی نمود پیدا می کند و صرف نمره آزمون مدادکاغذی در ارزشیابی مستمر معیار ارزشیابی قرار نمی گیرد.

کلاهی، رییس اداره سنجش آموزش و پرورش شهر تهران با توجه به اهداف، ماهیت و نوع موارد ارزشیابی، استفاده از انواع روش ها و ابزارهای ارزشیابی در نظام تعلیم و تربیت را ضروری دانست واذعان داشت: تنوع روش ها و ابزارهای اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی یکی از اصول حاکم بر ارزشیابی تحصیلی است. و از جمله ابزارهای اندازه گیری نیز به پرسش های شفاهی، آزمون های عملی، انواع پرسشهای عینی و انشایی، روش های مشاهده رفتار، پوشه های مجموعه کار، ارایه مقالات و طرح ها، گزارش مربوط به فعالیت های تحقیقاتی، ارزشیابی عملکردی، ارزشیابی مستمر، انواع دست ساخته ها، خودسنجی می توان اشاره نمود.

وی در ادامه گفت: توجه به فرآیندهای فکری منتهی به تولید پاسخ که در این نوع از ارزشیابی علاوه بر پاسخ نهایی، به فرآیندی که منجر به تولید پاسخ شود باید توجه کرد و همچنین علاوه بر تناسب ارزشیابی با محتوای آموزش و پرورش باید به حیطه دانش ها، نگرش ها و مهارت های دانش آموزان توجه شود.

در این بازدید می توان در تحقق اصول ارزشیابی از ارتباط بین بخش ها از جمله معاونت های آموزشی، دوره های تحصیلی و گروه های آموزشی و ... جهت استفاده از روش ها، ابزارها، معیارها و ملاک های اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نام برد و از سایر فعالیت های منطقه شامل، استفاده از دفتر الکترونیکی ارزشیابی تحصیلی، ارایه بازخورد نتایج ارزشیابی مستمر به دانش آموزان و اولیا با حضور معلمان جهت بررسی مشکلات دانش آموزی، ارایه بازخورد نتایج ارزشیابی مستمر به منطقه ، تجزیه تحلیل نتایج امتحانات پایانی و ارایه بازخوردهای لازم توسط گروه یاد شده، استفاده از فرمت های مربوط به مفاد اختیارات شورای مدرسه و اختیارات کمیسیون منطقه، تشکیل جلسات کیفیت بخشی و گزارش از عملکرد کیفی - توصیفی دانش آموزان توسط دبیران، خود ارزیابی دانش آموزان از خودشان و هدف گذاری برای ارزشیابی در پایان هر نوبت، نظارت مدیر واحد آموزشی و سایر عوامل مربوطه بر اجرای ارزشیابی مستمر (از طریق مشاهده مستقیم و بررسی گزارش ها و مستندات)، استفاده از شاخص های ارزیابی جهت نظارت مستقیم بر ارزشیابی مستمرتوسط عوامل مربوطه، صحافی دفاتر امتحانات دوره های مختلف علی الخصوص هنرستان های فنی و حرفه ای و ...از جمله فعالیت های انجام شده در این منطقه نام برد.

در پایان کلاهی ضمن بازدید از واحدهای آموزشی منطقه، با تشکیل جلسه جمع‌بندی با حضور رییس منطقه و شورای معاونین، گروه ناظرین ضمن تشکر از زحمات مدیرمنطقه نادیا دواری، حق شناس معاون متوسطه و غفاریان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی، عوامل اجرایی منطقه، مدیران واحدهای آموزشی مربوطه، کارشناس مسئول سنجش منطقه۷ نجفی و همکاران سنجش منطقه در حسن اجرای طرح نظارت جامع، به بیان نقاط قوت و موارد قابل بررسی پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار