آذرکیش خبر داد: پیشنویس برنامه جامع کارآفرینی آماده شده است
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از تهیه پیشنویس برنامه جامع کارآفرینی خبر داد.
افشار بهمنی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع "آیا مدارس، کارآفرین تربیت میکنند" روی آنتن رفت گفت: «باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا وظیفه آموزش و پرورش تربیت شهروند کارآفرین و نوآور است؟ تربیت کارآفرین و ارتقای فرهنگ یک فرایند زمانبر است و در یک نظام تربیتی محقق نمیشود این کار توسط یک ارگان صورت نمیگیرد چراکه زیربنای کارآفرینی خلاقیت و نوآوری است که در دورههای ابتدایی و متوسطه بیشتر شکل میگیرد.»
بهمنی افزود: «اگر کتاب و برنامه درسی زیرساخت تربیت شود کارآفرینی را محقق میسازد. دفتر توسعه کارآفرینی سیاستهای مربوط به اکوسیستم را دارد و توانمندسازی نیروی انسانی در این حوزه شکل میگیرد. فعالیتهای این نهاد را که در حوزه کارآفرینی دیدم باشگاه کارآفرینی را بررسی کردم که ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را با هر کیفیتی آموزش میدهد اما ما حدود ۱۵ میلیون دانشآموز داریم که ۲ هزارم درصد میشود.»
مدیرکل دفتر تالیف کتب فنی و حرفهای آموزش و پرورش ادامه داد: «در عمر ۱۴ ساله یک نهاد کارآفرینی این آمار و شاخص جذابی نیست. پارادایم آموزش به سمت یادگیری رفته است اگر این کار را برای معلمان کارآفرینی انجام میدادیم خوب بود. سند گام دوم راههایی را برای حل این مسالهها باز کرده است اما در ۴۰ سال گذشته آموزش و پرورش خواسته و ناخواسته سیبل شده و مطالبات را به آموزش و پرورش ربط دادیم. ما در آموزش و پرورش آمادگی هرگونه همکاری از برنامه درسی تا مدرسه را داریم. اکنون طرح بوم طرح ویژه مدارس ابلاغ شده که ۲ساعت از مدرسه برای فعالیتهای میان رشتهای آزاد شده است.»
بهمنی گفت: «رویکرد فرهنگیان رویکرد ارزشی تربیتی است. نظام برنامهریزی درسی یک نظام پویا و به روز است و صرفا روی کتاب توجه نکردیم اگر این کتاب را با کتاب کارآفرینی سال ۷۹ مقایسه کنیم، آن را مفید میبینیم.»
او با تاکید بر اینکه باید به رویکردهای تحولی سازمان و عناوین کتب توجه کنیم گفت: «ما در سازمان پژوهش رویکرد را تغییر دادیم و بسته بادگیری را تدوین کردیم. رکن اصلی این بسته پوشه کار هنرجویان است که معیار نمرهدهی میشود. اکنون بین ۵ تا ۷ هزار معلم این کتاب را درس میدهند. درباره معلم محور بودن باید گفت که اصل ریشه مشکلات زیرساختهای پژوهشی، دادهورزی، مدیریت منابع، فضا و تجهیزات است. استانداردهای برنامه درسی متکی به یک فرد نیست بلکه بهصورت تیمی تولید میشود. در حالحاضر ۶۱۷ عنوان تولید محتوا انجام شده و بیش از ۱۷۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند.»
مدیرکل دفتر تالیف کتب فنی و حرفهای آموزش و پرورش گفت: «برای برطرف کردن چالشهای زیرساختی مشارکتها را توسعه دهیم. همچنین شرکای اجتماعی باید پای کار بیایند برای استاندارد فضا و نرمها. در سازمان پژوهش انواع تفکر انتقادی و طراحی و خلاقیت را از پایه اول نهادینه کردیم و بر حوزههای تربیت و یادگیری توجه بیشتر داریم تا در برنامه درسی از ابتدایی افراد نوآورانه و کارآفرینانه تربیت کنیم. در نظام برنامهریزی متمرکز کار میکنیم. باید به سمت کاهش تمرکز برویم.»
محمود کریمی، مولف کتب درسی کارآفرینی و کارشناس کسب و کار نیز در این برنامه گفت: «این سوال هم مطرح است که آیا مدارس باید فرصت را برای کارآفرینی فراهم کنند یا بچهها با کارآفرینی آماده میشوند در این صورت ماجرا متفاوت میشود. اگر اکنون آموزش و پرورش را در مجموعه کاردانش و فنی و حرفهای با ۵ سال خود مقایسه کنیم، عالی است که در ۳ سال ۳۷۰ هزار جلد از این کتاب چاپ شده و به مدارس رفته است. درباره تولد این کتاب میگویم دفتر تالیف شمشیرزن یک دست بود. در سال اول خواستیم معلمان این محتوا را بازنگری کنند و این کتاب کتابی باشد که معلمان تالیف کردند.»
مولف کتب درسی کارآفرینی و کارشناس کسب و کار افزود: «این کتاب موضوع حفظکردنی ندارد. عنوان کتاب کارآفرینی و نوآوری است و درباره هر دو موضوع حرف میزند. مساله مهم در چارچوب کلاس کنونی است. قرار براین بود اگر تمام ارگانها با آموزش و پرورش به رفاقت میرسیدند در دو نوبت از هفته از شبکه آموزش در چارچوب برنامه زنده تعامل بین تیم تالیف و آنانی که دچار مساله شدند پخش شود.»
او بزرگترین ارزشیابی حال خوب دانشآموزان در آخر کلاس دانست. کریمی به برخی از مطالب موجود در این کتاب اشاره کرد و گفت: «محل اعتراض از طرف معلمان را داشتیم که بچهها چه چیزی را بخوانند و امتحان دهند. کافی است معلم کارآفرین باشد تا این کتاب چاپ نشود.»
سید مصطفی آذرکیش هم در ارتباط تلفنی با برنامه پرسشگر گفت: «براساس بیانیه و ماموریت سند تحول همچنین با استناد به فصل ۸ این سند، باید این سوال را اینطور مطرح کنیم که آیا دستگاههای اجرایی و نهادهای دولتی و غیردولتی در تربیت کارآفرین با آموزش و پرورش همکاری داشتند یا خیر؟ این به ما کمک میکند که دریابیم امروزه آموزش و پرورش در دهه ۷۰ جلوتر از نظام آموزش وارد کارآفرینی به عنوان یک رویکرد شده است.»
مدیرکل دفتر فنی و حرفهای و کاردانش افزود: «مجموعهای از عوامل در تربیت کارآفرین موثر است ما با تفاهمنامه با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که در سال ۹۲ امضا شد به بحث کارآفرینی اشاره کردیم و این طرح را در چند استان به مرحله اجرا رساندیم.»
او درباره تولید محتوای آموزش ۷ هزار مربی کارآفرین از سوی وزارت کار گفت: «پیشنویس این تفاهمنامه آماده است. ما در حوزه باشگاه کارآفرینان نوجوان پیش رفتهایم و مشخصا از هر وضیعت آموزش نیروی انسانی استقبال میکنیم. این طرح در خراسان رضوی، مازندران و اصفهان در حال اجراست.»
آذرکیش گفت: «پیشنویس برنامه جامع کارآفرینی آماده شده و این بخشی از این موضوع است. توسعه و آموزش مربیان از طریق مرکز نیروی انسانی و سازمان پژوهش است اما ما هم آن را تسریع میدهیم و در قالب برنامه جامع آن را اجرا میکنیم.»
ارسال دیدگاه