سطح زیرکشت گیاه « کلزا» در یزد ۲۰ درصد افزایش یافت

یزد(پانا) - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد می‌گوید: با اتمام فصل کاشت دانه روغنی کلزا در استان ، امسال در سطح ۶۵۰ هکتار زمین‌های زراعی این گیاه کاشته شد که این عدد نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش دارد.

کد مطلب: ۹۷۲۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
سطح زیرکشت گیاه « کلزا» در یزد ۲۰ درصد افزایش یافت

کشاورزان یزدی از اواخر مهر ماه شروع به کشت این گیاه می کنند و روند کاشت تا آخر آذرماه ادامه دارد، اما ، امسال به دلیل کاهش دمای هوا فصل کاشت حدود ۲۰ روز زودتر از موعد مقرر پایان یافت.

محمدعلی حاتمی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: ارزش افزوده بالا و کاهش چند دوره آبیاری محصول نسبت به کاشت گندم و انعقاد قرارداد برای خرید تضمینی محصول از جمله علت افزایش سطح زیرکشت کلزا در مقایسه با پارسال است .

وی با بیان اینکه امسال برای ترغیب مردم به کاشت بیشتر دانه روغتی کلزا ،قرارداد خرید تضمینی محصول با کشاورزان در سطح ۸۵۰ هکتار بسته شد، افزود: به علت سرمای بی سابقه در آبان ماه امسال که در ۳۰ سال گذشته در استان بی سابقه بود ، روند کاشت این گیاه به دلیل کاهش دمای هوا متوقف شده است.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه گیاه کلزا با همکاری ۵۴۰ نفر از کشاورزان کشت شد ، اضافه کرد: این محصول در تمام مناطق استان کشت شده است ولی بیشتر سطح زیرکشت آن در هرات، مروست، ابرکوه و بهاباد قرار دارد که سطح زیرکشت در این مناطق به ترتیب ۲۰۰ ،۱۴۴ ، ۱۶۰ و ۴۳ هکتار است.
این مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه محصول کلزا با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود، تصریح کرد: توسعه کشت این گیاه به خاطر تولید مواد اولیه روغن خوراکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون، جزو با کیفیت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.
وی توزیع ۵۰۰ تن کودشیمیایی و ۴.۵ تن بذر گواهی‌ شده و پرداخت ۵۰ میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش در هر هکتار به کشاورزان را به عنوان بخشی از حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی یزد به کشاورزان طرف قرارداد ذکر کرد.
زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار