گلایه مجید انتظامی از مافیای موسیقی
تهران (پانا) - در چند سال گذشته هرچند روز یک بار اسم مافیا را شنیدهایم. بازیگرها از باندبازی در سینما گلهمندند، خوانندهها از باندبازی در تیتراژخوانی و آهنگ سازها هم از وجود مافیا در آهنگ سازی.
به گزارش روزنامه خراسان، محمد معتمدی، حسامالدین سراج، علی رهبری، حمید حامی و فریدون آسرایی بارها از وجود «مافیای موسیقی »گفتهاند. جالب این که مجید اخشابی خواننده تیتراژ سریال «گمگشته» به مهر گفته است: موسیقی ما بیبرنامهتر از آن است که مافیا داشته باشد اما استاد مجید انتظامی آهنگ ساز فیلمهای سینمایی «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» اعتقاد دارد پای مافیا به شاخههای مختلف موسیقی نیز باز شده است.
از طرفی، مشکلات دیگر باعث شده تا آهنگ سازان حرفهای خانهنشین شوند. در ادامه بیشتر از این موضوع و صحبتهای این آهنگ ساز خواهیم گفت. بازنشستهام و برای دلم کار میکنم هرچند برای بازنشستگی آهنگ ساز خوشذوقی مانند مجید انتظامی زود است اما او میگوید خود را بازنشسته میدانم. خیلی وقت است به طور حرفهای مشغول فعالیت موسیقی نیستم و برای دل خودم کار میکنم. او برای فیلم سینمایی «روز واقعه» بیش از یک ساعتونیم موسیقی ساخته است. البته این فیلم در ابتدا قرار بود یک سریال چند قسمتی باشد. وقتی درباره علت ماندگاری موسیقیهایی که ساخته است پرسیدیم، گفت:«الان از بیشتر موسیقیهایی که در دهه ۶۰ میشنیدید، خبری نیست. موسیقی امروز بیشر فضاسازی شده. موسیقی ارزش خود را از دست داده و در واقع هنوز نتوانسته است به جایگاهی که باید داشته باشد برسد.»
آهنگ سازی با ارکستر گران درمیآید مجید انتظامی معتقد است هم اکنون مافیا در همه رشتهها نفوذ کرده است. او در این باره میگوید:«هنر هم درگیر مسئله مافیا شده است. گروهی سعی میکنند با هم کار کنند یا دستکم موسیقی اثر، از بین کارهای خودشان باشد. از آهنگ سازان قدیمی هم خبری نیست چون بیشتر آنها با ارکستر زنده کار میکنند و ارکستر زنده، هزینهبر است. یعنی وقتی قرار باشد تهیهکننده هزینه حدود ۳۰ نوازنده و استودیو را بدهد خیلی فرق میکند با این که یک نفر پشت دستگاهی بنشیند و یکنفره به جای همه آن نوازندهها موسیقی بسازد. به همین دلیل است که آهنگ سازانی که روی اصول علمی کار میکردند، یک جورهایی بیکار شدند و به آنها کار داده نمیشود. به هر حال آهنگ سازی با این روش گران درمیآید. الان برخی فیلمهایی که میلیاردی میفروشند هیچ بُعد هنری ندارند. از طرفی مردم هم خستهاند و حوصله ندارند در سینما، فیلم متفکرانه ببینند. به همین دلیل سعی میکنند به سراغ فیلمهایی بروند که کمتر از این مقوله صحبت میکند و بیشتر میخنداندشان. البته این موضوع مختص به ایران نیست، نگاهی به فیلمهای سراسر دنیا بیندازید و ببینید سالانه چند فیلم باارزش روی پرده سینما میرود.»
با توجه به گفتههای استاد انتظامی، به نظر میرسد که موضوع باندهای مافیایی در فضای موسیقی کشور، موضوعی واقعی و جدی است؛ مسئلهای که مانع از فعالیت و خلق آثار فاخر توسط آهنگ سازان حرفهای میشود و آن ها را در دنیای هنر، به حاشیه میراند. دوئل «مافیای موسیقی» با آثار فاخر هنرمندان اصیل در حالی جریان دارد که در شرایط کنونی، توجه به هنر اصیل و گسترش آن، بیش از هر زمان دیگری احساس میشود و باید برای رفع این قضیه، فکری اساسی کرد و گامی مطمئن برداشت.
ارسال دیدگاه