دانشجویان ترجیح میدهند با شرکت در آزمون دکتری، بیکاری را به تأخیر بیندازند
تهران (پانا) - بهگفته عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه یکی از دلایل تمایل دانشجویان برای شرکت در آزمون دکتری، فراهم نبودن بازار کار است، اگر وضعیت بازار کار مناسب بود، دانشجویان با مدرک لیسانس و فوق لیسانس جذب بازار کار میشدند ولی با این شرایط ترجیح میدهند بیکاری را مقداری به تأخیر بیندازند. آنها تصور میکنند با مدرک دکتری راحتتر میتوانند شغل پیدا کنند در حالی که شاغل شدن با مدرک دکتری بسیار سختتر است.
بهگزارش ایسنا، مختار جلالی با بیان اینکه تعداد بسیاری بیکار با مدرک دکتری در کشور وجود دارد، گفت: دلیل اصلی این معضل توجه کشور ما به کمیت است در حالی که به کیفیت توجه چندانی نمیشود.
جلالی در ادامه تصریح کرد: تعداد دانشگاههای ما تا سال ۸۲ حدود ۷۰۰ دانشگاه بود ولی در پایان سال ۹۲ تعداد دانشگاهها به ۱۸۰۰ مرکز رسید، در واقع تعداد دانشگاهها بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرد. مجوز پذیرش دانشجو دکتری به دانشگاههایی دادند که حتی امکانات اولیه هم نداشتند از جمله بعضی دانشگاههای آزاد غیرانتفاعی و پیام نور.
او افزود: نباید فارغالتحصیلان ما را به بیسوادی متهم کنند، واقعیت این است که فارغالتحصیلان دانشگاههای با کیفیت در هر نقطهای از دنیا که درخواست کنند بهراحتی شغل پیدا میکند، مشکلات بیکاری از زمانی بهوجود آمد که دانشگاههای بیکیفیت تأسیس شدند و فقط مدرک تولید کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه اظهار کرد: این رشد سرطانی و بیرویه آموزشعالی به این دلیل است که هر فردی یا نمایندهای که درخواست کرد، مجوز تأسیس دانشگاه گرفت، اگرچه تعطیل کردن این دانشگاهها هم باعث بیکاری کارکنان دانشگاه میشود ولی نباید اشتباه را با اشتباه جبران کرد، بهتر است که این دانشگاهها را تعطیل کنند و این کارکنان را در جای دیگری مشغول کنند.
او در ادامه با اشاره به اینکه وجود این دانشگاهها باعث میشود دانشجو چند سالی از عمرش را در این دانشگاه صرف کند در حالیکه کیفیت لازم را برای کارآفرینی را پیدا نمیکند، اظهار کرد: در سالهای گذشته افراد مختلف با مدرک دیپلم نیز بهراحتی در کارگاهی مشغول بهکار میشدند، در حالیکه اکنون با مدرک لیسانس به دنبال دفتر و بعد از دریافت مدرک دکتری بهدنبال هیئت علمی شدن هستند طبیعتاً ظرفیت هیئت علمی دانشگاهها محدود است. در نتیجه افرادی که میتوانستند کارآفرین بشوند با گرفتن مدرک بیکیفیت از این مسیر خارج و خود به یک معضل اجتماعی تبدیل شدند.
جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای اصلاح وضعیت موجود چه باید کرد، گفت: وزارت علوم باید یک نظارت و کنترل بر اساس آمایش سرزمین انجام دهد و نیاز جامعه را در نظر بگیرد که بر اساس نیازها نیرو تربیت کند.
اوهمچنین بیان کرد: گام بعدی این است که وزارتخانههای اقتصادی، به وظایف خود عمل کنند. وزارتکار، وزارت صنعت و وزارت کشاورزی ملزم به کارآفرینی هستند، علاوهبر این وزارتخانهها باید از بخش خصوصی نیز حمایت کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره اینکه کشورهای موفقی مثل چین و روسیه مسیر خود را تغییر دادند و به بخش دولتی اتکا نکردند، تاکید کرد: بخش خصوصی میتواند مشکل اشتغال جوانان ما را حل کند، باید بدانیم که بخشهای دولتی بهدلیل محدود بودن نمیتوانند بهتنهایی باعث شکوفایی اقتصادی شوند.
او در ادامه تصریح کرد: اگر وزارتخانهها قصد حمایت از بخش خصوصی را ندارند، حداقل به آن آسیبی نرسانند. اگر بهجای آسیب رساندن به بخش خصوصی از آن حمایت میکردیم اکنون این همه مشکل اشتغال نداشتیم.
جلالی با بیان اینکه تبدیل کردن تهدیدها به فرصت هنر است، افزود: عطش علمی در ایران وجود دارد و افراد علاقه به تحصیل دارند، اما باید به این عطش جهت بدهیم تا در مسیر درست حرکت کند و افرادی که استعداد و توانایی دارند، در دانشگاههای با کیفیت تحصیل کنند تا سواد لازم را به دست آورند.
او در پایان خاطرنشان کرد: من به آینده کشورمان خوشبینم، کشور ما استعدادهای زیادی دارد، ما باید کمی به مردم و بخش خصوصی اعتماد کنیم تا مردم عرصهدار اقتصاد باشد باعث اشتغال و کارآفرینی شوند.
ارسال دیدگاه