مهرمحمدی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش:

باید برای آموزش کافی و فراگیری خوب زبان خارجی در میزان زمان تخصیص یافته تجدید نظر شود

تهران (پانا) - عضو شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد که میزان ساعت آموزش زبان 400 ساعت در طول دوره تحصیل است، این میزان با استانداردهای بین‌المللی مطابقت ندارد و باید برای آموزش کافی و فراگیری خوب زبان خارجی در میزان زمان تخصیص یافته تجدید نظر شود.

کد مطلب: ۹۶۶۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
باید برای آموزش کافی و فراگیری خوب زبان خارجی در میزان زمان تخصیص یافته تجدید نظر شود

محمود مهرمحمدی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های فراگیری زبان‌های خارجی در مدارس روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، درباره دلایل رشد وجود ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه زبان خارجی در کشور گفت‌: «وجود این تعداد آموزشگاه‌ زبان نشان از یک تقاضای جدی برای برخورداری از شایستگی لازم بویژه در حوزه زبان انگلیسی دارد. ۹۰ درصد کلاس‌ها بر اساس آمارهای موجود در حوزه زبان انگیسی است.»

او افزود: «تقاضای فراگیری زبان انگیسی قابل قیاس با زبان‌های دیگر نیست. این خواسته والدین و نسل جدید است که به زبان خارجی تسلط داشته باشند، زیرا جهان به هم پیوسته شده و صحبت از دهکده جهانی می‌کنیم.»

مهرمحمدی با بیان اینکه "یکی از دلایل اقبال به آموزشگاه‌ها این است که نتوانستیم در مدارس به این نیاز پاسخ دهیم و فراگیری زبان به‌ویژه در مدارس دولتی از کیفیتی که باید و شاید برخوردار نیست" گفت: «این عطش بالاست، ولی مدارس دولتی در تامین رضایت خاطر مخاطبان از توفیق لازم برخوردار نبودند، البته محدودیت‌هایی نیز برای مدارس وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.»

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که باید دید آیا کمیت و میزان ساعات آموزش کافی است یا خیر؟ گفت: «میزان ساعت آموزش زبان ۴۰۰ ساعت در طول دوره تحصیل است، این میزان با استانداردهای بین‌المللی مطابقت ندارد. باید برای آموزش کافی و فراگیری خوب زبان خارجی در میزان زمان تخصیص یافته تجدید نظر شود. تجارب دنیا را باید مرور کرد. در جوامع دیگر آموزش زبان از دوره ابتدایی آغاز می‌شود.»

مهرمحمدی با بیان اینکه بحران کیفیت آموزش اختصاصی به زبان خارجی ندارد و در دروس دیگر، همانند زبان خارجی با گرفتاری و ناکارآمدی‌های جدی و مشخص مواجهیم و تردیدی در آن نیست، گفت: «چالش و ضعف در فراگیری و به‌کارگیری زبان فارسی در مناطق دوزبانه هم از موارد حساس است، مگر می‌توان به آن بی توجه بود؟ اما نمی‌توان گفت چرا نباید به ناکارآمدی زبان‌آموزی انگلیسی بپردازیم. به هر حال طرحی در مجلس ارائه شده و موافقانی داشته است.»

او افزود: «تا وقتی شهامت فراتر رفتن از ساختارهای فعلی را نداشته باشیم در بر همین پاشنه خواهد چرخید. در آزمون پرلز رتبه ما از سال ۲۰۱۱ چند مرتبه تنزل کرده است. شرط حل مشکلات عبور از ساختارهای موجود است که باید برای آن مطالعه کنیم. در کل علاج کیفیت در آموزش و پرورش نیازمند ساختارشکنی است.»

مهرمحمدی به پافشاری برخی افراد روی افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از دولت برای حل مشکلات اشاره کرد و گفت: «اگر دولت توان داشت این کار را کرده بود. باید در ساختار تجدیدنظر کرد. فرض را بر این بگذاریم دولت امکان برخورد و افزایش جهشی نسبت به بودجه آموزش و پرورش را ندارد و بعد بیاندیشیم چطور مشکل را در این شرایط حل کنیم. ۱۰۰ سال است نتوانسته‌ایم خودمان را از این دور باطل نجات دهیم. تا کی قرار است پافشاری کنیم؟ هرگز این اراده بوجود نیامده، باید چه کنیم؟ ناامید نیستیم اما باید به دنبال راه حل‌های بهتر باشیم.»

او افزود: «اشکال اساسی وارد به طرح زبان انگلیسی مجلس این بود که آموزش زبان کامل به خارج از مدرسه واگذار شود که نهایت بی‌التفاطی به مدرسه بود و باید تمام تلاش خود را معطوف به ارتقای مدارس کنیم. ضمن آنکه واقعا اینطور نیست که فقط هر کسی خواست به خارج از کشور برود نیازمند فراگیری زبان است. برقراری ارتباطات، لازم و جزو نیازهاست. باید روی ارتقای آموزش زبان مطالعه کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار