مردودی 32 درصدی خودروهای پایتخت در تست آلایندگی
تهران (پانا) - سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از تغییر حدود مجاز آزمون آلایندگی در مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت در هفت ماه گذشته 952 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردهاند که 32 درصد از خودروها در آزمون آلایندگی، 8 درصد در آزمون هم راستایی چرخها، 5 درصد در آزمون کمک فنر، 12 درصد در آزمون تست ترمز و 14 درصد در نواقص عیوب ظاهری مردود شدهاند.
به گزارش روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، حسین مقدم درباره تغییراتی در حدود مجاز آزمون سطح انتشار آلایندگی خودروها اظهار کرد: از چند ماه گذشته حدود مجاز اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست که تعیین آن از وظایف قانونی آن سازمان است در یک آیتم تغییراتی داشته که به صورت سیستماتیک از ابتدای آبان ماه این تغییرات در سامانه ملی معاینه فنی سیمفا اعمال و اصلاح شده است و کلیه خودروها براساس حدود مجاز جدید مورد ارزیابی و کنترل قرار میگیرند.
وی درباره آمار مراجعات به مراکز در هفت ماه توضیح داد: از ابتدای سال تا پایان مهرماه ۹۵۲ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردهاند که در مقایسه با سال گذشته آمار مراجعات تغییری نداشته است. در حدود ۳۹ درصد از خودروها به علت نقص فنی برای اخذ معاینه فنی بیش از یکبار به مراکز مراجعه کردهاند.
مقدم در ادامه درباره درصد علل مردودی خودروها تصریح کرد: ۳۲ درصد از خودروها در آزمون آلایندگی، ۸ درصد در آزمون هم راستایی چرخها، ۵ درصد در آزمون کمک فنر، ۱۲ درصد در آزمون تست ترمز و ۱۴ درصد در نواقص عیوب ظاهری مردود شدهاند.
سرپرست معاینه فنی درباره وضع مراجعات و طول صف در مراکز گفت به رغم آنکه در آبان ماه سال گذشته با شروع مرحله دوم طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها از سوی دوربین در تمام سطح شهر و ایام و ساعات شبانهروز، در حدود ۲۲۰ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردهاند و بایستی اکنون با ازدحام در مراکز روبرو باشیم ولی خوشبختانه با فراخوان انجام شده در مهرماه درباره مراجعه این خودروها قبل از آبان و افزایش ساعات کاری مراکز و مدیریت صف اکنون هیچگونه صفی در مراکز وجود نداشته و شهروندان می توانند در کمتر از نیم ساعت نسبت به معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند.
مقدم همچنین درباره اقبال و استفاده شهروندان از سامانه نوبتدهی آنلاین توضیح داد: حدود دو سال از راهاندازی این سامانه میگذرد و خوشبختانه اکنون از کلیه ظرفیتهای تعریف شده در این سامانه شهروندان استفاده میکنند و حتی زمانهای تعیین شده ۳ تا ۴ روز پس از هر تاریخ تکمیل است. به نظر میرسد خدمات این سامانه در مدیریت طول صف و حداقل رساندن معطلی، به شهروندان کاملا معرفی شده و دارای کارکرد لازم است. تعداد تماسهای مردمی در هنگام قطعی این سامانه که گاها برای بروز رسانی از سوی سازمان فناوری شهرداری تهران اتفاق میافتد موید این مسئله است.
ارسال دیدگاه