معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
انتخابات شوراهای دانشآموزی روز اول آبان برگزار میشود
کاظمی: مهمترین وجه ممیزه انتخابات امسال الکترونیکی بودن آن است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری انتخابات شوراهای دانشآموزی با شعار «شورای دانشآموزی طلایهدار گام دوم انقلاب» خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی علیرضا کاظمی در آستانه بیست و دومین دوره انتخابات شوراهای دانشآموزی کشور گفت: «انتخابات امسال با پیام وزیر آموزش و پرورش و بهصورت همزمان در بیش از ۱۰۵ هزار واحد آموزشی روز اول آبان در سراسر کشور برگزار میشود.»
کاظمی ادامه داد: «پیشبینی میشود در انتخابات امسال حدود ۱۱ میلیون دانشآموز شرکت داشته باشند. همانطور که میدانید دانشآموزان پایه سوم ابتدایی به بالا میتوانند در انتخابات چه بهصورت کاندیدا و چه بهصورت رای دهنده شرکت داشته باشند و ۷۷۰ هزار نفر به عضویت شوراهای دانشآموزی کشور در میآیند.»
کاظمی آمار شرکتکنندگان سال گذشته را حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: «در سال گذشته از تعداد کل شرکت کنندگان ۷۳۰ هزار نفر به عضویت شوراهای دانشآموزی انتخاب شدند که تابستان امسال در دو اردوی مجزای دختران که در رامسر و پسران که در اصفهان برگزار از اعضای شوراهای دانشآموزی برتر استانها تجلیل شد و کارگاههای آموزشی مفیدی برای آنها برگزار کردیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: «شعار امسال انتخابات شورای دانشآموزی «شوراهای دانشآموزی، طلایهداران گام دوم انقلاب» تعیین شده است تا با استفاده از رهنمودهای رهبر معظّم انقلاب این نوجوانان و جوانان در چله دوم انقلاب هر چه با شکوهتر در صحنههای اجتماعی ظهور و بروز داشته باشند.»
او اشاره کرد: «امسال برای ایجاد تحرک و پویایی در بین دانشآموزان شوراها سازماندهی جدیدی شکل گرفته و ۱۸ انجمن طرح ریزی و محتوایی برای فعالیتهای این انجمنها تدوین شده است و بنا است در چارچوب این ۱۸ انجمن مسئولیتها و فوقبرنامههایی زیادی از جمله یادواره شهدای دانشآموز با نام لالههای روشن، حمایت از کالای ایرانی، زندگی به سبک روح الله (آیینه زمان)، تدوین بیانیه گام دوم انقلاب و فعال شدن انجمنهای ۱۸ گانه در قالب طرحهای جدید بر عهده شورای دانشآموزی واگذار شود.»
کاظمی مهمترین وجه ممیزه انتخابات امسال را الکترونیکی بودن آن دانست و گفت: «ابتکاری که امسال در زمینه انتخابات شوراهای دانشآموزی انجام گرفته است برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی و پایلوت در درصدی از مدارس مراکز استانهاست بهصورت آزمایشی انجام پذیرد تا انشاالله در صورت موفق بودن به سراسر کشور تسری پیدا کند.»
الزامات تشکیل انتخابات شوراهای دانشآموزی
او تشکیل شوراهای دانشآموزی را نیازمند الزاماتی دانست و گفت: «در این انتخابات مدیر آموزشگاه باید در مراسم صبحگاه یا با چاپ برشور و برگزاری مسابقات دانشآموزان را از شرح وظایف و جایگاهها و اهمیت شورای دانشآموزی مطلع و سعی کند با تشکیل ستادی یا حضور نمایندگان کلاسها و دبیران و اولیا نسبت به نظارت بر انتخابات و گزینش کاندیداهای شایسته با حداقل معیارهای معقول اقدام کنند.»
کاظمی ادامه داد: «برای دانشآموزان کاندید امکانات لازم مانند کمک در چاپ تبلیغات آنان و فضای مناسب برای بیان خواستهها و دیدگاهها از سوی مدیر آموزشگاه فراهم شود و مدیر آموزشگاه میتواند فضای رقابت سالم به وجود آورده و دانشآموزان را هدایت به ارایه برنامههای جالب با محتوای خلاقیت و ابتکار کند.»
اهداف برگزاری انتخابات دانشآموزی
معاون پرورشی و فرهنگی اهداف شوراهای دانشآموزی را بهرهوری از شیوهنامههای پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیتهای شورای دانشآموزی و کمیتههای آن با مفاد آییننامه اجرایی مدارس، بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه و همکاری در برنامهریزی و اجرای مناسبتهای مذهبی و انقلابی در مدرسه و اداره نشریههای دانشآموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه، همکاری در ارتقا مهارت فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی دانشآموزان و برگزاری مسابقات مربوطه و برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه، همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی و شرکت موردی در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان، دعوت از دانشآموزان برای همکاری با شورا در پیشبرد فعالیتهای پرورشی و آموزشی همکاری در تقویت هویت دینی و انقلابی دانشآموزان،همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه در اجرای برنامههای و فعالیتهای پرورشی اعلام کرد.
براساس ماده ۱۸ آییننامه اجرایی مدارس، شورای دانشآموزی برای مشارکت دانشآموزان در امور مربوط به مسایل آموزشی، پرورشی، انضباطی، ورزشی و فوقبرنامه و ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم دوسویه بین دانشآموزان و اولیای مدرسه و ارج نهادن به شخصیت و کرامت آنان و تقویت اعتماد به نفس و خود باوری و مسئولیتپذیری و مشارکت جویی در آنان در سطح مدارس تشکیل میشود.
ارسال دیدگاه