آیا هدایت تحصیلی به استان‌ها واگذار می‌شود؟

مدیرکل امور تربیتی آموزش و پرورش پیشنهاد تفویض اختیار هدایت تحصیلی به چند استان‌ها به صورت آزمایشی به مدت ۳ سال را ارائه کرد

تهران (پانا) - کمیته هدایت تحصیلی برای توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی متوسطه دوم با توجه نیازهای جامعه و استان‌ها با موضوع استانی‌شدن فرآیند هدایت تحصیلی و تجمیع نمونه برگ‌های 6 و 7 هدایت تحصیلی صبح امروز تشکیل جلسه داد.

کد مطلب: ۹۶۱۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
آیا هدایت تحصیلی به استان‌ها واگذار می‌شود؟

به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی در جلسه کمیته هدایت تحصیلی که امروز سه‌شنبه ۲۳ مهر در سالن جلسات معاونت پرورشی برگزار شد گفت: «موضوع جلسه امروز تجمیع نمونه برگ ۶ و ۷ هدایت تحصیلی در یک برگ و تفویض موضوع هدایت تحصیلی به استان‌ها است.»

ثبت‌نام ۹۴۶۹۰۰ نفر در پایه ۱۰ متوسطه دوم

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری هم گفت: «آخرین وضعیتی که از وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم به استناد سامانه سناد این شرح است ۹۴۶۹۰۰ نفر در پایه ۱۰ متوسطه دوم ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶۱۴۰۱۲ نفر در شاخه نظری و ۳۳۲۸۸۸ نفر در شاخه‌های مهارتی یعنی فنی حرفه‌ای و کاردانش ثبت‌نام کرده‌اند که اگر بخواهیم به شکل درصدی عنوان کنیم شاخه نظری۶۴/۸۴ درصد و شاخه‌های مهارتی۳۵/۱۶ درصد دانش‌آموزان پایه دهم را شامل می‌شود.»

او افزود: «تعداد دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای ۱۵/۷، شاخه کاردانش ۱۹/۴۶ و وضعیت درون شاخه‌ای نظری به تفیک رشته‌ها ۱۴/۶ ریاضی فیزیک، ۳۷/۹۶ علوم تجربی، که پایین‌ترین عدد ثبت شده دانش‌آموزان در رشته تجربی از سال ۹۱ تاکنون است و ۴۶/۶ ادبیات و علوم انسانی که عدد هم بالاترین درصد حضور دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی تا‌کنون است و همچنی ۰/۸۴ از دانش‌آموزان نیز در رشته علوم معارف انسانی ثبت‌نام کردند.»

باید نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی تصویب و اجرا شود

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری ادامه داد: «اگر می‌خواهیم توزیع متوازن براساس نیازهای جامعه داشته باشیم ابتدا باید نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی تصویب و اجرا شود. همچنین وجود مشاوران مجرب در سطح مدارس می‌تواند بسیاری از ضعف‌های موجود در هدایت تحصیلی را برطرف کند. البته کمبود نیروی انسانی، کمبود اعتبارات و نبود تجهیزات از مهم‌ترین موانع توزیع متوازن است بنابراین باید یک هم‌افزایی بین همه بخش‌های مربوط رخ دهد تا بتوانیم در هدایت تحصیلی توزیع متوازن را رعایت کنیم.»

سلطانیان گفت: «لازم است تا یک آمایش سرزمینی انجام شود تا براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر استان هدایت تحصیلی صورت گیرد که این موضوع بر عهده شورای آموزش و پرورش استان است. معتقدم اگر قرار است بحث هدایت تحصیلی به شورای آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شود باید سیاستگذاری و هدفگذاری در ستاد انجام شود تا به این وسیله بتوانیم استان‌ها را ارزیابی کنیم.»

سیدمصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم کاردانش نیز در این جلسه گفت: «بنده نیز با افزایش اختیار استان‌ها و کاهش تمرکز در حوزه ستادی موافق هستم اما معتقدم اگر قرار است موضوع هدایت تحصیلی به استان‌ها تفویض شود باید ابتدا بلوغ لازم در استان‌ها ایجاد شود. اگر این تکلیف از سوی وزیر کشور بر عهده استاندارها به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان گذاشته شود بهتر کارها صورت می‌گیرد.»

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم کاردانش درباره نمونه برگ ۶ و ۷ هدایت تحصیلی هم گفت: «این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی کاغذ، دانش‌آموزان را از بلاتکلیفی نجات می‌دهد.»

در پایان این جلسه شکوهی، مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: «به نظر می‌رسد همه موافق این هستند که نمونه برگ ۶ و ۷ هدایت تحصیلی در یک برگ تجمیع شود. از جلسات بعدی باید نماینده‌ای از انجمن اولیا و مربیان نیز در جلسه حضور داشته باشد تا بتوانیم نقشی به آن‌ها برای توجیه اولیا در زمینه توزیع متوازن در هدایت تحصیلی بدهیم. به نظر می‌رسد باید در زمینه هدایت تحصیلی یک آموزش ضمن خدمت برای مدیران و مشاوران مدارس به صورت استانی برگزار شود.»

او ادامه داد: «پیشنهاد می‌شود موضوع تفویض اختیار هدایت تحصیلی به استان‌ها در چند مدل مختلف را در چند استان به صورت آزمایشی به مدت ۳ سال اجرا کنیم تا در صورت مطلوب بودن نتیجه آن را به سایر مناطق کشور تسری بدهیم و همچنین در این زمینه یک کار پژوهشی صورت گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار