رضا مددی: هیچ کاری در آموزشوپرورش انجام نمیشود که سند تحول درباره آن راهکار نداشته باشد
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزشوپرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین ویژگیهای برنامه سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش را تشریح کرد.
رضا مددی درباره برنامه سال ۹۸ وزارت آموزشوپرورش به پانا گفت: «وزارت آموزشوپرورش در سال ۹۸ تصمیم گرفت برنامههای سالانه خود را بر اساس سند تحول بنیادین که مجموعه زیرنظامهای آن در شورای عالی آموزشوپرورش مصوب شده بود و بر اساس برنامه زیرنظامها بهصورت جامع تهیه کند.»
او ادامه داد: «لذا برنامه سال ۹۸ برنامهای مبتنی بر مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش و در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین در کشور است یعنی سیاستگذاری در آموزشوپرورش بر مبنای سند تحول بنیادین خواهد بود و هر معاونت و سازمانی در ستاد این وزارتخانه در استانها و مناطق بر اساس تکالیف قانونیای که برای آن معاونت پیشبینیشده برنامهها را تنظیم و ابلاغ میکند.»
مددی گفت: «اجرای سند تحول بنیادین از مسیر تمام معاونتهای آموزشوپرورش میگذرد و جای خاصی در آموزشوپرورش مسئول اجرای این سند نیست. دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرای این سند نقش هماهنگی، پشتیبانی، پیگیری و نظارت را دارد اما اجرا باید از سوی سیستم انجام شود.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین به کتاب برنامه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: «در برنامه سال ۹۸ تمام برنامههای وزارت آموزش و پرورش در بخشها و معاونتهای مختلف مبتنی بر سند تحول بنیادین است. به عنوان مثال در جایی که بحث رتبهبندی و نظام رفاهی معلم است، رتبهبندی جز اولویتهای اصلی سند تحول بنیادین است.»
او تأکید کرد هیچ کاری در آموزشوپرورش انجام نمیشود که سند تحول درباره آن راهکار نداشته باشد. مددی افزود: «برنامه سال ۹۸ با رویکرد بومی کردن تنظیمشده است به این معنا که در بخشنامه ۲۷ فروردین امسال که برنامه ملی از سوی وزیر آموزش و پرورش به استانها ابلاغشده به آنان اجازه داده شده است که برنامه ملی را متناسب با مقتضیات بومی کنند. بنابراین اقتضایی کردن و بومی کردن از ویژگیهای این برنامه است.»
مددی به برخی دیگر از ویژگیهای برنامه سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «در این برنامه به مدارس اجازه دادهشده که متناسب با نیازها برنامهها را اجرا کنند یعنی رویکرد کاهش تمرکز و توجه به مقتضیات محیط یکی از رویکردهای برنامه سال ۹۸ است.»
او در ادامه گفت: «در برنامه سال ۹۸، وزارت آموزش و پرورش اجازه ویژه به روسای مناطق داده است تا برنامههای تفکیکی معاونتها به مدارس ابلاغ نشود و با تشکیل چهار میز، برنامهها بر اساس دورههای تحصیلی برای اولین بار متناسبسازی شود.»
مشاور وزیر آموزشوپرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین افزود: «ویژگی دیگر این برنامه این است که بر مبنای این برنامه ارزیابی از سیستم اتفاق میافتد. بر اساس این برنامه اداره کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش بر اساس شاخصههای موجود گزارش پیشرفت آموزشوپرورش را ارائه میدهد.»
مددی افزود: «ویژگی دیگر این برنامه این است که برنامه ابلاغی مبنای توزیع اعتبارات سال ۹۸ است و هر هزینه و اعتباری که در آموزشوپرورش در سال ۹۸ هزینه میشود باید صرف همین برنامهها شود و هیچ فردی مجاز نیست خارج از این موضوع اعتبارات آموزشوپرورش را هزینه کند لذا آموزشوپرورش اجازه دارد منابع دولتی را در این مسیر جاری کند.»
او در ادامه افزود: «با ابلاغ این برنامه قرار شده است واحدهای ستادی آموزش و پرورش بخشنامههای جدا و پراکنده را به مناطق ابلاغ نکنند. بنابراین بخشنامهها کنترل میشوند و معاونتها اجازه صدور بخشنامههای موردی را ندارند.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین این برنامه را یک برنامه مستند دانست و گفت: «رابطه فعالیتهایی که معاونتها انجام میدهند در برنامه سال ۹۸ با اسناد بالادستی تعریف شده است و فعالیتی که نتواند یکی از بندهای اسناد بالادستی را محقق کند، اجازه ابلاغ ندارد. بنابراین این برنامه به تمام واحدهای آموزشوپرورش نظمی داده است به طوری که آنها برای انجام فعالیت باید ثابت کنند در راستای کدام کادر و بند سند تحول بنیادین است.»
مددی افزود: «سطح نفوذ اجرای این برنامه، یکی از ویژگیهای آن است. همچنین در این برنامه مشخصشده که برنامههای ابلاغی مبتنی بر کدام شش زیرنظام سند تحول بنیادین است.»
او همچنین یکی دیگر از ویژگیهای این برنامه را برخورداری از هدفگذاریهای کمی و سراسری دانست و گفت: «برای اولین بار است که ابلاغ این برنامه در سطح ملی، استانها، مناطق و مدارس را راهبری کرده است زیرا برنامه سال ۹۸ منسجمترین برنامهای است که در طول چند سال گذشته درباره اجرایی کردن سند تحول بنیادین تدوین شده است.»
ارسال دیدگاه