منصور سهراب پور: حذفیات باعث تغییر پایان بندی درخونگاه نشده است

تهران (پانا) – تهیه کننده فیلم سینمایی درخونگاه می‌گوید، حذفیات فیلم درخونگاه باعث تغییر پایان بندی این فیلم نشده است بلکه این امر با نظرات خودمان بوده است و ربطی به ممیزی‌ها نداشته است.

کد مطلب: ۹۵۷۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
منصور سهراب پور: حذفیات باعث تغییر پایان بندی درخونگاه نشده است

شامگاه گذشته اکران خصوصی فیلم سینمایی درخونگاه با حضور سیاوش اسعدی کارگردان، منصورسهراب پور تهیه کننده و امین حیایی بازیگر نقش اول آن، دوشنبه شب هشتم مهرماه ۱۳۹۸ در باغ کتاب برگزار شد.
در بخشی از این مراسم که به پرسش و پاسخ بین عوامل و خبرنگاران اختصاص داشت، امین حیایی با اشاره به حضورش در این فیلم گفت: خوشحالم که در این جمع که با نگاهی تخصصی‌تر به سینما نگاه می‌کنند، حضور دارم، به نظر من موفقیت چند فیلم اخیرم را مدیون این هستم که با خودم عهد کرده‌ام که در بازی و دیالوگ واو به واو بر اساس فیلمنامه و نظر کارگردان عمل کنم.
وی یادآور شد: همیشه با کارگردان و تهیه کننده هر فیلمی که حضور داشتم به گفت و گو پرداختم و از نظر هم مطلع شده بودیم اما در فیلم درخونگاه، شعله ورحمید نعمت الله و شب صدرعاملی خودم را در اختیار کارگردان قرار دادم، تا امین حیایی از کار بیرون نزند و نقش مورد نظر شکل بگیرد. خوشبختانه متن‌ها هم آنقدر درست نوشته شده بودند که نیازی به ایجاد تغییر در آنها نبود.
در ادامه علی علایی منتقد حاضر در این نشست با اشاره به بازی خوب امین حیایی گفت: امین حیایی از معدود بازیگرانی است که حتی اگر فیلمی بد شده باشد، بازی او خوب است و به کارش به بهترین شکل می‌پردازد.
دلیل تغییر پایان بندی فیلم سینمایی درخونگاه مشخص شد
در ادامه سیاوش اسعدی کارگردان این فیلم درباره تغییر پایان بندی جدید و متفاوت فیلم، افزود: زمانی که ما فیلم را برای اکران آماده کردیم اصلاحاتی برای فیلم پیشنهاد شد. ما هم با شرایط خودمان را تطبیق دادیم.
وی با اشاره به این مطلب که از پایان بندی جدید فیلم ناراضی نیستم، تصریح کرد: اگرچه ما آن فیلم قبلی را دور نینداختیم و این نسخه دیگری از آن است، اما من با این پایان بندی جدید هم حالم بد نیست و حتی معتقدم این حالت جدید برای مخاطب عام، فیلم مناسب‌تری است و او با اثر تکلیفش روشن‌تر است.
در بخش دیگری از این نشست عباس یاری نویسنده و منتقد سینمایی با اشاره به فیلم درخونگاه گفت: خوشحالم که این فیلم را امشب دیدم. این اصلاحات اعمال شده در فیلم درخونگاه، مرا به یاد فیلم «مادیان» علی ژکان انداخت که او هم مجبور به تغییر پایان بندی آن شد. آن روزها عده‌ای از جمله من، معتقد بودیم که با پایان بندی بهتری روبرو شدیم و به قولی عدو شد سبب خیر.
وی افزود: در مورد فیلم درخونگاه هم معتقدم که باتغییرات اعمال شده پایان بندی بهتری پیدا کرده و دیگر آن حجم از تلخی در فیلم وجود ندارد و در شرایط فعلی جامعه، برای مخاطب همینکه تلنگری بزنیم کافی است. من هنوز هم مجذوب فیلم هستم و خوشحالم که هنوز سینمای ایران زنده است.
در ادامه منصور سهراب پور تهیه کننده فیلم نیز با اشاره به پایان بندی فیلم، گفت: باید تصریح کنم که پایان بندی فیلم را به خاطر اصلاحات تغییر ندادیم؛بلکه تصمیمی بود که کارگردان و تدوین گر بر اساس برخی اصلاحاتی که به متن فیلم وارد شده بود، گرفتند. در واقع این پایان بندی با اصلاحات ارشاد شکل نگرفته و انتخاب کارگردان است.
شبیه محمود جعفری نداریم
در ادامه سیاوش اسعدی درباره چگونگی انتخاب محمود جعفری، اظهار کرد: به نظر من در کل سینمای ایران ، به زور و با اغماض، سه نفر را داریم که می‌توانند این نقش را بازی کنند که آقای جعفری بهترین گزینه من برای آن بودند. حتی صدا و لحن ایشان شیرینی خاصی دارد که به خوبی روی این نقش نشسته و همان پدری که ما می‌خواستیم نشان دهیم را به نمایش درآورده است.
وی همچنین به بازی امین حیایی در این فیلم اشاره کردو افزود: اولین انتخاب من برای این نقش، امین حیایی بود و این تصمیم را از زمان نگارش فیلمنامه گرفتم. اولین بار که قرار شد این فیلم در دفتر آقای جواد نوروزبیگی ساخته شود امین کنار ما بود البته این فیلم به دلایل مختلف از جمله نبود پول در آن دوره ساخته نشد، سپس به دفتر دیگری رفتم و در آنجا هم سه ماه از زمان ما هدر رفت. سپس به آقای سهراب پور رسیدیم. در همه این روزها امین حیایی با من ماند و اولین انتخاب من برای این نقش بود.
سیاوش اسعدی همچنین درباره حذفیات این فیلم و کوتاه شدن نقش پانته آ پناهی‌ها گفت: نمی‌دانم با حذفیاتی که صورت گرفت حال پانته آ پناهی‌ها خوب است یا خیر اما اگر بخواهیم در مورد سانسور صحبت کنیم باید بگویم که برایم عجیب است که منتقدی در رسانه ملی کشور هر چه می‌خواهد می‌گوید و هنوز هم پابرجاست. این منتقد بعد از نمایش جشنواره آن، گراهایی برای سانسور داد و در ادامه او عده دیگری که خواستند بگویند ما هم بزرگیم و از سینما سر در می‌آوریم به حاشیه سازی برای فیلم پرداختند. در حالیکه همه به خوبی می‌دانند که در سینما می‌توان برداشت‌های مختلفی از یک اثر یا بخشی از آن داشت و فیلم از لایه‌های متعددی برخوردار است.
وی افزود: ما در چند سال اخیر بویژه می‌بینیم که از بین همکاران خودمان و یا بعضی از اهالی رسانه یا منتقدین برای نشان دادن خود و یا هر دلیل دیگریف اقدام به گرا دادن برای سانسور می کنندو شرایط بدی را رقم می‌زنند. این در حالی است که این فیلم پس از سه مرحله اعمال اصلاحات، مجوز ساخت گرفته بود و ما عیناً مطابق همان پروانه ساخت عمل کردیم.
اسعدی از دلایل دیگر حذفیات این فیلم پرده برداشت و گفت: به هر حال پس از حواشی بوجود آمده و اینکه دیده بودم که شرایط ساخت این اثر چه سختی‌هایی داشت، من به احترام تهیه کننده از اندازه و سلیقه خودم در سینما، خیلی پایین آمدم و با پذیرش اصلاحات پیشنهادی برای بوجود آمدن امکان اکران فیلم همکاری لازم را داشتم.

وی خاطرنشان کرد: درخونگاه برای من تمام شده است و باید به چیز دیگری فکر کنم. این در حالی است که حتی چند روز قبل از گرفتن دی سی پی فیلم یکبار دیگر به طور بی طرف و بدون هرگونه تعصب، سعی کردم که فراموش کنم چه بخش‌هایی از فیلم دستخوش تغییر شده است و به تماشای آن بنشینم. انصافاً به دور از هر گونه تعارفی، دیدم که در نسخه جدید، فیلم در کارکرد مهندسی ضربه زیادی نخورده است. گرچه رنگ و بوی نسخه اولیه را ندارد.
کارگردان فیلم سینمایی در خونگاه در ادامه در مورد محدود بودن گزینه‌ها برای نقش رضا گفت: اتفاقاً برخلاف نقش پدر که آقای محمود جعفری آن را بازی کرده‌اند برای نقش رضا گزینه‌های بسیار زیادی در سینمای ایران وجود دارد. در واقع برای نقشی که امین حیایی آن را بازی کرد، خیلی‌های دیگر بودند اما این فکر من بود که از امین در این نقش استفاده کنم و اگر این بازی مورد توجه قرار گرفته نتیجه پافشاری من بر انتخابم بود هاست.
اسعدی ادامه داد: بدون تعارف تنها ایراد امین حیایی این است که اگر در یک پروژه با او کار کردی، دیگر نمی‌توانی با بازیگر دیگری کار کنی چرا که به لحاظ هوش، تکنیک بازیگری، روحیه کارگروهی و اخلاق در سطح بسیار بالایی است.
سهراب پور در مورد حضور جمشید هاشم پوردر این فیلم و عدم حضور نقش او در نسخه جشنواره‌ای درخونگاه گفت: پیش از پاسخ به این سؤال باید بگویم که جدای از اصلاحاتی که به فیلم خوردیک سکانس هم با نظر من از فیلم حذف شد در حالی که کارگردان چنین اعتقادی نداشت اما حرف من را پذیرفت. در عین حال، سکانس آقای جمشید هاشم پور را اصلاً دوست نداشتند و حتی در نسخه جشنواره هم نبود؛ اما همانطور که یک سکانس با نظر من حذف شد و این سکانس هم با نظر من، به خاطر شخص آقای هاشم پور و به خاطر همه مردم که ایشان را دوست داشتند، به فیلم اضافه شد.
وی در مورد استفاده از لوکیشن زندان قصر گفت: این هم انتخاب اولیه کارگردان نبود بلکه به دلیل شلوغی‌هایی که در زمان تولید در تهران بوجود آمده بود، لوکیشن مد نظر ایشان را از دست دادیم و بناچار از فضای زندان قصر بهره بردیم.

اسعدی هم افزود: برخلاف تصور، من در جیب بر خیابان جنوبی و درخونگاه به هیچ وجه جغرافیا را حفظ نمی‌کنم. به عنوان مثال در فیلم جیب برها... برای یک صحنه تعقیب و گریز از ۳۴ لوکیشن متفاوت استفاده کردیم و یا در تعقیب و گریزی که در درخونگاه وجود دارد توالی واقعی مکان‌ها حفظ نشده است که البته این‌ها اصلاً مهم نیست. بلکه آنچه مهم است این است که ما در حال ساخت سینما و فضاسازی هستیم.
وی همچنین درباره گنجاندن یک شهید در خانواده موضوع فیلم درخونگاه گفت: در واقع مهدی برادر دوقلوی رضا بود که هفت سال در جبهه‌ها بود و در نهایت مفقود الاثر شده بود. او در رزم جنگیده بود و رضا هم در غربت جنگ صنعتی و اقتصادی کرده بود و پولش را به کشور آورده بود تا در همینجا هزینه کند. ما یکی از پایان بندی‌هایی که داشتیم که حتی تصاویرش را هم ضبط کردیم اما در نهایت با نظر من حذف شد این بود که کاراکتر رضا، در حالیکه خانواده خود را بخشیده با لباس برادر مفقودش مهدی، به خانه بر می‌گردد تا ضمن اینکه مادرش را خوشحال کند، به نوعی به آنها بگوید که اگر با رضا بد تا کردید با مهدی دیگر چنین نکنید.
در این لحظه امین حیایی و سهراب پور هم اعلام کردند که آن پایان بندی را بسیار دوست داشتند.
علی علایی هم گفت: من واقعاً شوک و غافلگیر شدم و به نظرم چنین پایان بندی می‌توانست بسیار جذاب باشد اما به هرحال این حق کارگردان است تا فیلمش را هر طور که مایل است به پایان برساند.
اسعدی همچنین درباره اینکه آیا در حق ژاله صامتی و بازی‌اش در این فیلم در جشنواره فیلم فجر اجحاف شده، اسعدی گفت: به هر حال هر کسی که فیلم می‌سازد به این فکر می‌کند که باید زحمت بازیگرانش دیده شود. اما هر جشنواره‌ای هم هیات داوران با سلایق و نگاه خودشان را دارد. ما هم در جشنواره شرکت کرده‌ایم و قوانینش را پذیرفته‌ایم بر همین اساس، حتی اگر راضی هم نباشیم اما اراء داوران را می‌پذیریم و به آن احترام می‌گذاریم.
سیاوش اسعدی در پایان و در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چگونه امین حیایی به نقشی رسید که نه تکرار بازی‌های سابقش بود و نه اغراق بیش از حد کرده بود گفت: به نظر من یک رضا میثاق خفته، درون امین وجود دارد که ما تنها بیدارش کردیم.
در پایان این نشست امین حیایی گفت: همه ما در اطرافمان افراد لاتی را دیده‌ایم، پس برای ایفای این نقش، نیاز چندانی به بررسی میدانی این دست افراد نداشتم ضمن اینکه به محض اینکه می‌خواست امین کار بیشتر شود با تذکر کارگردان مواجه می‌شدم که باعث می‌شد من به سرعت به حالت اصلی باز گردم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار