ذوعلم: حوزههای تربیت و یادگیری باید اتاق فکر محتوایی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی شوند
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که حوزههای تربیت و یادگیری باید اتاق فکر محتوایی این سازمان شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجت الاسلام علی ذوعلم در مراسم نمادین استقرار حوزههای تربیت و یادگیری با تأکید بر جایگاه مهم این حوزهها در امر تعلیم و تربیت گفت: «انتظار از سرپرستان حوزههای تربیت و یادگیری بالا و عمیق است چرا که ما در این بخش دنبال اجرای کاری اداری و سطحی نیستیم.»
او افزود: «تیم فعلی حوزههای تربیت و یادگیری، رکن فکری و علمی سازمان هستند. تیم جامعی است که بتواند نگاه کلان به برنامه درسی ملی را مورد توجه و تأمل قرار دهد و به بازطراحی کلان بپردازد.»
ذوعلم گفت: «حوزههای تربیت و یادگیری میبایست با فراغ بال جدی و به معنای واقعی، اتاق فکر محتوایی سازمان شود و به معنای تخصصی با تقسیم کار منطقی براساس برنامه درسی ملی در جهت دستیابی تحول گام بردارند.»
او به اظهارنظرهای برخی کارشناسان و متولیان در خصوص اینکه تحولی که باید صورت میگرفته شروع نشده است، اشاره کرد و گفت: «سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بنا به وظایفی که دارد باید در این زمینه فعالیت کند.»
او گفت: «سوال مهمی که در خصوص محتوای کتب درسی مطرح میشود این است که این مطالب تا چه حد به درد دانشآموزان میخورد؟ باید بررسی کرد و دید که این مطالب تا چه حد در تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی، نوع تفکر، نوع اندیشیدن، مهارتها، آداب زندگی، سبک زندگی موثر است.»
باید کلیشه ذهنی را تغییر داد
حجت الاسلام ذوعلم گفت: «فعالیتهای زیادی در سازمان صورت گرفته و به لطف خدا در این ۸ ماه به تغییر و اصلاح تحول لازم در بحث زیرساخت ساختاری رسیدهایم. معتقدم متفکران، دانشمندان، صاحبنظران و فرهنگیان باید وارد فعالیت در این حوزه شوند.»
ذوعلم درباره فعالیت حوزهها در سازمان پژوهش گفت: «حوزهها تک تک زیر نظر رئیس سازمان است و رئیس سازمان پاسخگوی جهتگیری حوزه است ولاغیر.»
رییس سازمان پژوهش به حضور علی محبی به عنوان مشاور و دستیار رییس سازمان در حوزههای تربیت و یادگیری اشاره کرد و گفت: «افتخار ما این است که از وجود او بهره ببریم که چهره ای سرشناس در این زمینه است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص جذب نیروی انسانی برای حوزه های تربیت و یادگیری گفت: «برای جذب نیروی انسانی در این بخش به این جمعبندی رسیدیم که در صورت لزوم، روی سایت سازمان فراخوان گذاشته شود و از بین همکاران آموزش و پرورشی دارای توانمندی، تخصص و کارایی، شرایط تجربی، سن و غیره با انجام مصاحبه و آزمون و تعیین فرایند جذب و همکاری صورت پذیرفته و از انحصاری که برخی عنوان می کنند خارج شویم.»
او درباره همکاری اعضای سازمان در حوزههای تربیت و یادگیری و یا دورههایتحصیلی نیز گفت: «کارشناسان دورهها و حوزهها مختار هستند که در کدام بخش فعالیت کنند و هیچ بایدی در کار نیست. دوستان مسئول حوزهها و دورهها هم مختارند که نظرات مدنظرشان را انتخاب کنند مهم این است که طلایه تحول در جهت پیشرفت گام برداریم.»
ارسال دیدگاه