حاجیمیرزایی: آییننامه رتبهبندی معلمان تا دو، سه هفته آینده به صحن دولت خواهد رسید
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش کنکور را تنها هدفی دانست که برای پایان تحصیلات دانش آموزان در نظرگرفته شده است و تاکید کرد که باید مجموعه عواملی دیگری مانند بخشهای صنعت، کشاورزی و تقاضاهای دیگری باشند تا دانش آموزان را به سمت خود بکشاند و پایان راه آموزشوپرورش کنکور و دانشگاه نباشد.
به گزارش روابط عمومی وزارتآموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با تبریک سال تحصیلی جدید، گفت: «با تلاش همکارانم در سراسر کشور فضاهای آموزشی با شروع سال تحصیلی آماده شده است، معلمان آموزش داده شدهاند، ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در ۱۰۰۰ عنوان منتشرشده است و زحمات و تلاش همکارانم باعث شده تا آغاز سال تحصیلی باشکوهی را داشته باشیم.»
او افزود: «اگر حال آموزش و پرورش خوب باشد حال جامعه خوب خواهد بود، به طوری که همه از فرا رسیدن ماه مهر، امید و حس خوبی خوهند داشت.»
وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد در چند دهه گذشته آموزش و پرورش با تقاضای گسترده رو بهرو بوده است و گفت: «آموزش و پرورش چتر پوشش تحصیلی خود را تا ۹۸.۵ درصد افزایش داده است و این توجه به کمیت باعث شده است تا کیفیت کاهش یابد در حالی که استانداردهای آموزشی باید افزایش یابد. لذا تمام تلاشم را خواهم کرد تا انتقالی از توسعه کمی به توسعه کیفی داشته باشیم.»
او تاکید کرد همواره باید فعالیتها ارزیابی شود که آیا به اهداف آن رسیده است یا نه و ادامه داد: «باید با مشاوره تحصیلی بتوانیم با توجه به شرایط جامعه، استعدادهای فرد در زمان تحصیل و علاقه دانشآموزان، هدایت تحصیلی خوبی داشته باشیم. البته همه عوامل در اختیار آموزش و پرورش نیست به طوری که دانشآموزان تمایل بیشتری دارند برای ورود به رشتههایی که درآمد بیشتری دارند لذا جهتگیریها خیلی اوقات از بیرون به آموزش و پرورش وارد میشود.»
حاجیمیرزایی کنکور را تنها هدفی دانست که برای پایان تحصیلات دانش آموزان در نظرگرفته شده است. او گفت: «ما نیاز به تعیین اهداف بیشتری در پایان راه آموزش و پرورش داریم، لذا باید مجموعه عواملی دیگری مانند بخشهای صنعت، کشاورزی و... تقاضاهای دیگری باشند تا دانشآموزان را به سمت خود بکشانند و پایان راه آموزش و پرورش کنکور و دانشگاه نباشد.»
او ادامه داد: «باید اتصال ارگانیک آموزش و پرورش با بخشهای دیگر جامعه وجود داشته باشد تا از اعتبار کنکور کاسته شود و بخشهای دیگر کشور متقاضی افرادی که در پایان راه آموزش و پرورش هستند، باشند.»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان، گفت: «معلمی کلیدیترین عنصر و رکن اصلی آموزش و پرورش است. لذا معلم توانمند و باانگیزه میتواند همه مشکلات را برطرف کند. معلم جانشین همه نداشتههاست. نظام منابع انسانی در آموزش و پرورش آسیب دیده است که با توجه به سند تحول بنیادین باید در این نظام چرخش جدی اتفاق بیفتد، به طوری که در ابتدای سال تحصیلی ۱۰۷ هزار معلم کسری نداشته باشیم، لذا درباره نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش باید تصمیم واحدی بین سازمانهای کشور گرفته شود.»
حاجیمیرزایی گفت: «معلمان جزو معتمدترین گروههای مرجع در کشور هستند و باید این مرجعیت را حفظ کنیم.»
حاجی میرزایی در مورد معیشت معلمان که در نظام رتبه بندی پیشبینی شده است، گفت: «نظام رتبهبندی باتوجه به صلاحیتهای حرفهای و تخصصی معلمان میتواند تا حدی برطرفکننده مشکلات باشد. آییننامه رتبهبندی در کمیسیون اجتماعی دولت است که تا دو سه هفته آینده به صحن دولت خواهد رسید و با تصویب دولت رتبهبندی فرهنگیان اجرا خواهد شد اما زمان اجرای رتبهبندی از ابتدای مهر خواهد بود.»
او گفت: «۸۵ درصد مدارس کشور دولتی است و مدارس دولتی حق ندارند بابت خدمات آموزشی از مردم پولی دریافت کنند، اما اکنون شروع سال تحصیلی است و ما نتوانستهایم سرانه دانش آموزان را به مدارس پرداخت کنیم. اولیایی که با مدرسه ارتباط دارند از مشکلات مالی مدارس آگاه هستند و باتوجه به این مشکلات به مدارس کمک میکنند.»
ارسال دیدگاه