امیرینیا: کتاب درسی نماینده رسمی سیاستهای کلان کشور در موضوع آموزش است
تهران (پانا) - معاون دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری کتاب درسی را آینده یک ملت دانست و تاکید کرد که کتب درسی نماینده رسمی و جلوهگاه اصلی و عینی سیاستهای کلان کشور در موضوع آموزش است.
متن سخنان کوروش امیرینیا درباره اهمیت جایگاه کتب درسی و نقش مجلس دانشآموزی در بازنگری، اصلاح و ارتقای آن د امروز در دومین نشست نهمین دوره مجلس دانشآموزی از سوی هیأت رئیسه مجلس خوانده شد.
او در صحبتهای خود گفت: «امروزه با توجه به رشد و گسترش فنآوری هنوز کتاب درسی در مدارس یک سند رسمی و مکتوب آموزشی و یکی از اجزای اصلی بسته آموزشی به شمار میآید که دانش، مهارت، تجارب و نگرشهای معینی را بر مبنای یک راهنمای مصوب "نقشه یادگیری" و با رعایت مجموعهای از اصول تربیتی، علمی و روانشناسی به فراگیران آموزش میدهد.»
امیرینیا گفت: «کتاب درسی را میتوان "آینده یک ملت" دانست چرا که تمامی موقعیتهای یادگیری در کلاس درس، مدرسه و خانه پیرامون آن شکل میگیرد و زمینههای رشد همهجانبه دانشآموزان از این طریق فراهم میشود، از اینرو میتوان گفت که کتابهای درسی نماینده رسمی و جلوهگاه اصلی و عینی سیاستهای کلان کشور در موضوع آموزش است.»
معاون متوسطه دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود: «کتاب درسی باعث تعامل دانشآموزش با محیط، توسعه استعدادهای فردی، ارزشها، شایستگیها، مهارتها و مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای جمعی میشود و یکی از منابع اصلی تدریس است که براساس برنامه درسی ملی معلم باید آن را تدریس کند و دانشآموزان آن را یاد بگیرند به گونهای که امروزه دانشآموزان بیشتر وقت خود را صرف مطالعه آن میکنند و معلمان نیز فعالیتهای خود را براساس کتاب درسی تنظیم میکنند.»
امیرینیا گفت: «کتاب درسی هویت یک ملیت را نشان میدهد و دانشآموزان همواره دانش، نگرش و نظام ارزشی را از آن فرا میگیرد و در مراکز آموزشی در رأس محتواهای آموزشی قرار دارد و کارکردهایی از قبیل بازنمایی اطلاعات، هدایتگری دانشآموزان، آموزش راهبردهای یادهی، یادگیری و گوناگونسازی یادگیری را دارا هستند.»
او ادامه داد: «در تألیف کتابهای درسی که اهمیت و جایگاه آن را در نظام آموزشی کشور عزیزمان ایران اسلامی به اقتصار بیان کردیم اصول و معیارهایی مدنظر قرار میگیرد که از آن جمله میتوان به الگوی هدفگذاری برنامه درسی ملی یعنی عرصههای چهارگانه و عناصر پنجگانه اشاره کرد.»
معاون متوسطه دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود: «در عینحال در تألیف کتابهای درسی به نکاتی از قبیل صحت علمی و اهمیت محتوا پاسخ به نیازهای امروزی نسل جوان و کاربردی و مفید بودن آن در زندگی ارائه ترویج جلوههای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی نسل جوان و ایجاد نگاه مثبت و امیدوارانه نسبت به آینده مدنظر بوده و هست، پرورش تفکر، یادگیری فعال، مسئولیتپذیری و استقلال شخصیت در یادگیری از دیگر مضامین مهم و مورد تأکید در کتب درسی است.»
امیرینیا گفت: «یکی از مطالبات مشارکت فعال و اثربخش در نقد و بررسی کتابهای درسی به ویژه در پایههای دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه بوده است که در اینخصوص ضروری است به نقش مهم مجلس دانشآموزی اشاره کرد، مجلسی که تبلور مشارکتجویی و تربیت اجتماعی و سیاسی نمایندگان منتخب جامعه دانشآموزی سراسر کشور است، از تواناییهای خاصی در حوزه نقد و بررسی محتوا برخوردار است، خوشبختانه شاهد تحقق نظرات اصلاحی آنان در چاپ سال تحصیلی ۹۹-۹۸ هستیم.»
او دو برنامه در دستور کار را برای تحقق مأموریت و وظایف پیشبینی شده اعلام کرد و گفت: «مشارکت فعال مدیران، مؤلفان و کارشناسان دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری و نیز کارشناسان استانی در جلسات کمیسیونهای مجلس پنجگانه دانشآموزی و نقد و بررسی کتابهای درسی به شیوه کارگاهی و در یک فرآیند زمانی مشخص یکی از این وظایف است.»
او در ادامه تهیه پرسشنامه نقد و بررسی کتابهای درسی با همکاری طرفین و توزیع آن بین نمایندگان مجلس دانشآموزی و تکمیل از سوی دانشآموزان و ارسال برای سازمان پژوهش را یکی دیگر از این وظایف مشخصشده در دستور کار دانست.
امیرینیا گفت: «با استفاده از نتایج حاصل از جلسات نقد و بررسی با حضور کارشناسان و مؤلفان کتابهای درسی و اعضای کمیسیونهای پنجگانه و همچنین اطلاعات استخراج شده از پرسشنامهها تعدادی از کتابهای درسی برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مورد اصلاح جزئی یا کلی قرار گرفتند و برخی نیز به سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ موکول شده است.»
ارسال دیدگاه