در گفت‌وگو با پانا:

قربانی‌فرید، فعال بازار سرمایه: چشم‌انداز بورس در نیمه دوم سال جاری مثبت است

تهران (پانا) – یک فعال بازار سرمایه‌ می‌گوید چشم‌انداز بازار بورس در نیمه دوم سال جاری مثبت است اما خریداران جدید باید با دقت و اطمینان از سودآوری شرکت‌ها به خرید سهم اقدام کنند و اگر این اطمینان را داشتند مجموعی از سهام شرکت‌های مختلف را خریداری کنند.

کد مطلب: ۹۵۳۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
قربانی‌فرید، فعال بازار سرمایه: چشم‌انداز بورس در نیمه دوم سال جاری مثبت است

محمدابراهیم قربانی‌فرید در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد:‌ «شاخص کل، تنها معیار برای پیشرفت بورس نیست بلکه شاخص معیاری است که میانگینی از رشد یا نزول سهام را نشان می‌دهد اما بازار بورس در ماه‌های اخیر روند رشد خود را دنبال کرده است و سهام اغلب شرکت‌ها درحال رشد هستند.»

وی افزود: «اکنون زمان اعلام ای پی اس( اطلاعات مالی) دوره جدید شرکت‌ها است. سهامداران براساس این اطلاعات این آمادگی را پیدا می‌کنند که سهام شرکت‌ها را خریداری کنند. وضع اقتصادی کشور به تدریج از بحران ماه‌های گذشته خارج شده و به وضع باثبات نزدیک می‌شود. در این میان ثبات نرخ دلار نیز به چشم‌انداز مثبت فعالان اقتصادی کمک کرده است.»

بازگشت ثبات وضع شرکت‌ها را بهبود داده است

قربانی‌فرید عنوان کرد:‌ «بخش عمده‌ای از شرکت‌ها با ثبات نرخ ارز مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی را با اطمینان خریداری می‌کنند و برای تولید و صادرات برنامه‌ریزی دارند و این اطمینان را دارند که این وضع ادامه دارند. نگرانی چندانی در بازار وجود ندارد و نگرانی سهامداران و خریداران جدید در بازار کاهش یافته است.»

مدیرعامل کارگزاری سهام‌ پژویان شایق گفت: «اطمینان خریداران به بازار برگشته است و ثبات نرخ ارز و برنامه‌ریزی‌های تولید به تدریج وضع بهتری را تجربه می‌کند. اکنون زمان اعلام سود آتی است و با اطلاع از این اعلام مردم دلگرمی بیشتری به سهام شرکت‌ها خواهند داشت. البته ریسک همواره وجود دارد اما این ریسک‌ها در حال کاهش است.»

قربانی‌فرید درباره تاثیر افزایش نرخ دلار و صادرات این شرکت‌ها بر رشد شاخص گفت: «صادرات می‌تواند یکی از دلایل رشد شاخص باشد اما عوامل مهم دیگری از جمله بهبود وضع شرکت‌ها در این رشد موثر بوده است.»

مدیرعامل کارگزاری سهام پژویان شایق اظهار کرد: «البته بازار بورس همواره شاهد روزهای مثبت و منفی در شاخص است و ریسک هم همواره در بازار وجود دارد اما گرایش نقدینگی به بازار در بهبود وضع شرکت‌ها موثر است.»

شاخص بورس بعد از برگزاری مجامع حبابی است

وی درباره حبابی بودن شاخص گفت: «در زمان دولت احمدی‌نژاد وضعیتی در بازار تعریف شد که ایرادهایی برای آن وجود دارد. در زمان تشکیل مجمع سودی میان سهامداران توزیع می‌شود که در قیمت سهم تاثیرگذار است اما در شاخص تغییری نمی‌دهند درحالی که اگر سود داده می‌شود شاخص باید کاهش یابد اما بدون تغییر می‌ماند و شاخص همواره پس از مجمع صعودی است درحالی که قیمت سهام کاهش یافته است.»

قربانی‌فرید تصریح کرد: «این میزان حباب پس از برگزاری مجمع حدود 40 درصد است و وقتی قیمت سهام کاهش پیدا می‌کند باید قیمت شاخص نیز کاهش داشته باشد.»

قیمت ارز بر وضع شرکت‌های بورسی موثر است

وی درباره تاثیر ناگهانی کاهش یا افزایشی نرخ ارز بر سهام شرکت‌ها گفت: «تغییر قیمت‌ها متاثر از نرخ ارز وضع متفاوتی خواهد داشت.»

مدیرعامل کارگزاری سهام‌ پژویان شایق عنوان کرد: «چشم‌انداز بازار بورس در نیمه دوم سال جاری مثبت است اما خریداران جدید باید با دقت و اطمینان از سودآوری شرکت‌ها به خرید سهم اقدام کنند و اگر این اطمینان را داشتند مجموعی از سهام شرکت‌های مختلف را خریداری کنند.»

وی افزود: «شاخص نمادی کل از مجموع وضعیت شرکت‌ها است و نباید تنها مبنا برای خرید سهام باشد بلکه وضع شرکت‌، سودآوری، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات باید مبنای خرید سهام توسط خریداران قبلی یا جدید در بازار بورس باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار