کمبودنیرو برای حفاظت ازبزرگترین قلعه خشت خام ایران درشهرستان پیشوا

پیشوا (پانا) - رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان پیشوا گفت:عدم وجود پایگاه حفاظت دائمی و کمبود نیروی انسانی برای حفاظت و سرکشی دائمی از قلعه خشت خام پیشوا از مشکلات موجود در زمینه حفاظت از این سرمایه ملی ارزشمند است.

کد مطلب: ۹۵۱۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد
کمبودنیرو برای حفاظت ازبزرگترین قلعه خشت خام ایران درشهرستان پیشوا

مجید ژاله‌نیا رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان پیشوا در این رابطه اظهار داشت: در سال ۸۴ پایگاه یگان حفاظت قلعه ایرج ساخته شد ولی بنا به دلایلی نظیر کمبود اعتبارات، فعالیت این پایگاه متوقف شد.

او در ادامه افزود: در سال گذشته طی بازدید و جلسه‌ای با حضور هادی‌احمدی‌روئینی مدیرکل دفتر حفظ بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اداره میراث فرهنگی، مشکلات موجود در راستای حفاظت این قلعه مطرح شد و نتیجه‌گیری بر این شد که تا پایان سال ۹۸ اقداماتی در جهت ساخت پایگاه یگان حفاظت قلعه ایرج انجام شود.

ژاله‌نیا بیان کرد: عدم وجود پایگاه حفاظت دائمی، کمبود نیروی انسانی برای حفاظت مستمر و سرکشی دائمی از قلعه، عدم تخصیص اعتبارات لازم به حوزه یگان حفاظت از جمله مشکلات موجود در زمینه حفاظت از این سرمایه ملی ارزشمند است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان پیشوا در رابطه با مشکلات در این منطقه گفت: طبق هماهنگی‌هایی که با دهیاری و شورای عسگرآباد صورت گرفت، بخشی از نخاله‌های موجود در قلعه طی دو مرحله بارگیری شد و از طریق دوربین‌های مدار بسته که در قسمت ورودی‌های قلعه نصب شد، این مساله تا حد زیادی کنترل شد.

او ضمن تاکید بر اهمیت این مکان تاریخی تصریح کرد: فعالیت‌هایی نظیر برداشت خاک، حفر استخر و حفر چاه طبق ضوابط غیر مجاز است و درصورت مشاهده و دریافت این فعالیت‌ها فرد خاطی و وسیله مربوطه جلب خواهند شد.

قلعه ایرج دژی باستانی است که مربوط به دوره ساسانی میباشد و در شهرستان پیشوا، دهستان بهنام و در نزدیکی روستای عسگرآباد جای گرفته‌ است واین اثر در تاریخ یازدهم شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و قلعه ایرج به عنوان بزرگترین قلعه خشت خام در استان تهران، ایران و جهان شناخته می‌شود.

/خبرنگار:مریم قنبری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار