سرپرست وزارت آموزشوپرورش: اجرای نظام جامع ارزیابی و نظارت برای ارتقای کیفیت آموزشی لازم است
تصحیح الکترونیکی امتحانات باید جایگزین روش سنتی شود و ارسال الکترونیکی سوالات فساد را از بین میبرد
تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش وجود نظام جامع ارزیابی را ضروری دانست و تاکید کرد اجرای نظام جامع ارزیابی و نظارت برای ارتقای کیفیت آموزشی لازم است و تحلیل آن باید همواره روی میز مدیران وجود داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در دیدار با مدیران و کارکنان مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: «آموزش و پرورش فرا وزارتخانهای است که به دلیل گستره زیاد و حجیم بودن، نهادینهکردن فرهنگ سازمانی با هدف همگرایی و همسویی کارکنان آن بسیار اهمیت دارد و باعث کاهش تضادها و فاصله صف تا ستاد میشود.»
او سنجش را بسیار حساس و دارای اهمیت ویژه برای آموزش و پرورش دانست و افزود: «حرمت آموزش و پرورش باید در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی حفظ شود بنابراین کار در این مرکز مانند ساعت دارای چهار ویژگی دقت، هماهنگی بین اجزا، شفافیت و نگاه رو به جلو است.»
حسینی از طرح ۶۶۲ ماده امتحانی دورههای مختلف تحصیلی در این مرکز خبر داد و گفت: «برخورداری از روایی، قوه تمیزبودن و ضریب دشواری از ویژگیهای سوال استاندارد است بنابراین طراحان سؤال باید آموزشهای لازم در این زمینه فراگیرند.»
سنجش باید برای پایدار کردن و عمق بخشیدن به یادگیری باشد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش سنجش برای یادگیری را اصلیترین استراتژی مرکز سنجش دانست و گفت: «سنجش باید برای پایدار کردن و عمق بخشیدن به یادگیری باشد بنابراین برخی آزمونها این هدف را محقق نمیکنند و باید اصلاح شوند.»
حسینی وجود نظام جامع ارزیابی را ضروری دانست و گفت: «اجرای نظام جامع ارزیابی و نظارت برای ارتقای کیفیت آموزشی لازم است و تحلیل آن باید همواره روی میز مدیران وجود داشته باشد.»
تصحیح الکترونیکی امتحانات باید جایگزین روش سنتی شود
او تشکیل بانک اطلاعات سوال را بسیار مهم و در ارزیابی کیفی موثر دانست و گفت: «این مورد باید در دستور کار قرار گیرد. تصحیح الکترونیکی امتحانات باید جایگزین روش سنتی شود، همچنین ارسال الکترونیکی سوالات نیز فساد را از بین میبرد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر هماهنگی نظام جامع ارزیابی و نظارت با طرحهای تدبیر، تعالی و بوم تاکید کرد و گفت: «اجرای سه برنامه فوق محتوای سند تحول را در مدارس محقق میسازد.»
سیدجواد حسینی بر تشکیل کمیته علمی در مرکز سنجش تاکید کرد و گفت: «در این مرکز علاوه بر آزمونها باید از جعل مدارک نیز جلوگیری شود بنابراین یکپارچهسازی سامانهها در این خصوص موثر است.»
در ابتدای این دیدار خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آخرین برنامهها و فناوریهای به کار گرفته شده در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی را تشریح کرد و در ادامه تعدادی از مدیران گزارشی از عملکرد این مرکز ارائه و پیشنهادهای خود را با سرپرست وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشتند.
ارسال دیدگاه