معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان:

پوشش حداکثری دوره پیش دبستانی از سیاست های دستگاه تعلیم و تربیت است

همدان (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در گفت و گو با خبرنگار پانا، دوره سنی پیش دبستانی را یکی از مهم ترین دوره هایی دانست که هر فرد باید در طول عمر خود، آن را طی کند چراکه پایه ورود به تحصیل و ایجاد آمادگی در فردی است که برای اولین بار می خواهد وارد سیستم آموزشی یک کشور شود.

کد مطلب: ۹۴۸۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
پوشش حداکثری دوره پیش دبستانی از سیاست های دستگاه تعلیم و تربیت  است

یاسر نانکلی گفت: هرچه آمادگی نوآموزان برای ورود به دوره ابتدایی با کیفیت تر باشد، قطعاً آن ها می توانند با توانایی بیشتر و پایه یادگیری قوی تری وارد دوره دبستان شود.
نانکلی با بیان این که یکی از مهم ترین دغدغه های ما رسیدن بچه ها به آمادگی اجتماعی و روانی است، افزود: دوره پیش دبستانی فرد را از لحاظ روانی و اجتماعی آماده حضور در پایه اول می کند تا بتواند به طور رسمی آموزش را شروع کند، چراکه بسیاری از دانش آموزان پایه اول به خاطر اضطراب از حضور در جمع، ماه ها دچار مشکل هستند و به همین دلیل در آموزش آن ها وقفه ایجاد می شود.
او ادامه داد: مسأله جدایی از مادر و خانواده اضطراب آور است و بچه هایی که دوره پیش دبستانی را طی می کنند در پایه اول کم تر شاهد اضطراب آن ها هستیم و اغلب با همکلاسی های خود سازگاری بیشتری دارند.
نانکلی خاطرنشان کرد: دوره پیش دبستانی در رشد سلول های مغزی افراد مؤثر است و هرچه این سلول ها در معرض محرک های بیشتری قرار گیرند، رشد آن ها افزایش پیدا می کند و در نتیجه رشد ذهنی افرادی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، بیشتر خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی استان با بیان این که تشخیص برخی از اختلالات یادگیری، روانی و حرکتی در دوره پیش دبستانی اتفاق می افتد و این دوره زمان مناسبی برای مداخله بهنگام و درمان یا کاهش مشکلات نوآموزانی است که مشکلات آن ها در این دوره مشخص شده است، گفت: بدون شک نوآموزانی که دوره پیش دبستانی را طی می کنند خیلی راحت تر و با اضطراب کمتری می توانند به برنامه سنجش در بدو ورود به پایه اول پاسخ دهند و چه بسا افرادی که این دوره را نمی گذرانند به علت برخی مشکلاتی که ذهنی نیستند و معمولاً فرهنگی هستند نمی توانند در سنجش موفق عمل کنند و برچسب دانش آموزان دیرآموز یا کم توان ذهنی می خورند که این مسأله در ادامه تحصیل آن ها بسیار مشکل ساز خواهد بود.
نانکلی افزود: از بُعد اقتصادی، نظر اقتصاددان ها این است که سرمایه گذاری در دوره پیش دبستانی 7 برابر سود آورتر از سرمایه گذاری در بخش های دیگر جامعه است و تجربیات جهانی نیز نشان می دهد کشورهایی که به دوره پیش دبستانی اهمیت بیشتری داده اند و حتی گذراندن این دوره را اجباری کرده اند، تولید ناخالص ملی آن ها رشد بیشتری داشته و پیشرفت های اقتصادی بیشتری در آن کشور اتفاق افتاده است.
او با اشاره به این که در کشور ما نیز چند سالی است که اهمیت ویژه ای به دوره پیش دبستانی داده می شود، گفت: طبق قانون دوره پیش دبستانی دوره ای غیر اجباری ولی رسمی در آموزش در نظر گرفته شده است.
نانکلی با بیان این که یکی از ارکان اجرای سند تحول بنیادین، عدالت آموزشی است و طبق این سند و برای این که همه دانش آموزان پایه اول تقریباً از لحاظ آمادگی های ذهنی، جسمی و اجتماعی یکسان باشند ما ملزم به گسترش پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستانی هستیم، ادامه داد: معلمان در آموزش دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند و آن ها که این دوره را نگذرانده اند دچار مشکل هستند چراکه دانش آموزان هم سطح نیستند و عدالت حکم می کنند تا علاوه بر جذب تمام بچه ها در مدارس، آمادگی آن ها برای ورود به مدرسه نیز یکسان باشد.
معاون آموزش ابتدایی استان گفت: دولت با وجود محدودیت های مالی خود، برای افرادی که به دوره پیش دبستانی دسترسی ندارند و یا برای پرداخت هزینه های این دوره با مشکل مواجه هستند، یارانه در نظر گرفته است و آن را به مؤسساتی که این نوآموزان را تحت پوشش کلاس های خود قرار داده اند، پرداخت می کند.
نانکلی با بیان این که سال گذشته در استان همدان رقمی حدود 500 میلیون تومان برای پوشش دوره پیش دبستانی هزینه شده است، خاطرنشان کرد: این هزینه ها تجهیز کلاس ها و پرداخت شهریه دانش آموزان در مناطق محروم و حاشیه شهرها را شامل می شد که برای تجهیز کلاس ها، ساخت میز و نیمکت متناسب با رشد جسمی نوآموزان به یکی از کارگاه های همدان سپرده شد تا از این طریق به رونق تولید در استان نیز کمک شود.
او تصریح کرد: دوره پیش دبستانی به دو شکل در ایران اجرا می شود یکی برگزاری کلاس ها در مراکز غیر دولتی و دیگری برگزاری کلاس ها با مشارکت مردم که در حالت دوم برای برگزاری دوره پیش دبستانی از فضای خالی مدارس استفاده می شود.
نانکلی با بیان این که سال گذشته در استان همدان 62% پوشش دوره پیش دبستانی را داشتیم که شاهد رشد 4 درصدی نسبت به سال ماقبل آن بودیم افزود: در عالم واقع ما 80 درصد نوآموزان را برای دوره پیش دبستانی پوشش داده ایم اما چون برخی از نهاد ها و ادارات در استان همانند بهزیست، دارالقرآن و جامعة المصطفی اقدام به ایجاد مراکز پیش دبستانی بدون دریافت مجوز از آموزش و پرورش می کنند با این که ممکن است نوآموزان این مراکز، دوره پیش دبستانی را گذرانده باشند اما به علت این که اسامی آن ها در سامانه سناد ثبت نشده است جزء آمار محسوب نشده و همین مسأله موجب کاهش آمار پوشش در استان می شود.
او با تأکید بر این که مربیان مراکز پیش دبستانی باید دارای صلاحیت اخلاقی و علمی لازم باشند، گفت: مربیانی که در مراکز پیش دبستانی مشغول به کار هستند باید دوره های مربوطه را زیر نظر آموزش و پرورش گذرانده باشند و هسته گزینش اداره کل نیز آن ها را تأیید کرده باشد همچنین محتوای آموزشی ارائه شده در این مراکز باید مورد تائید آموزش و پرورش باشد.
نانکلی در خصوص شهریه های مراکز پیش دبستانی غیردولتی گفت: شورای نظارت بر مراکز آموزشی غیردولتی شهریه پیش دبستانی ها، دبستان ها، متوسطه اول و دوم غیردولتی، مراکز آموزشی علمی آزاد و آموزشگاه های زبان را تعیین می کنند که برای آن سامانه ای تعریف شده و طبق یک فرمول خاص شهریه ها استخراج می شود و آن ها ملزم هستند بر اساس آن شهریه ها را تعریف کنند، در این سامانه مدارس درجه بندی می شوند و با توجه به سطح امکانات آن ها شهریه مدرسه تعریف می شود.
معاون آموزش ابتدایی استان اظهار کرد: اخیراً تفاهم نامه ای بین اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره بهزیستی مبنی بر نظارت آموزش و پرورش بر تهیه محتوای متناسب با سن نوآموزان و ارائه دوره های آموزشی برای مربیان مراکز پیش دبستانی بهزیستی توسط آموزش و پرورش منعقد شده است.
نانکلی با بیان این که سنجش در واقع غربالگری نوآموزان است، هدف از سنجش را درمان و پیشگری از مشکلات و اختلال هایی بیان کرد که نوآموزان به آن ها دچار هستند.
او در خصوص سنجش نوآموزانی که وارد دوره پیش دبستانی می شوند، گفت: وزارتخانه در تلاش است تا سن سنجش را از بدو ورود به دوره پیش دبستانی آورد تا بتوان برنامه مداخله بهنگام را در زمان مناسب آن اجرا کرد که این طرح اکنون در شهرستان های اسدآباد، بهار، ناحیه 1، ناحیه 2 و ملایر انجام می شود.
معاون آموزش ابتدایی استان گفت: در بدو ورود به دوره پیش دبستانی، نوآموزان از نظر جسمی-حرکتی، شنوایی، بینایی، رشد قد و وزن، قوز و کجی شانه ها، بهداشت دندان ها و موی سر به ویژه برای دخترها و غیره مورد سنجش قرار می گیرند همچنین رشد ذهنی آن ها توسط آزمون های هوشی بومی سازی شده ویژه کودکان سنجیده می شود که طبق آن نوآموزان آموزش پذیر به مراکز استثنایی ارجاع داده می شوند و دانش آموزان مرزی هم می توانند در مدارس عادی به تحصیل خود ادامه دهند اما معلمان آن ها باید آموزش های لازم را برای برخورد با این کودکان ببینند.
نانکلی در پایان نقش سفیران آموزشی را برای آگاه سازی جامعه نسبت به اهمیت دوره پیش دبستانی بسیار مؤثر دانست و گفت: خانواده ها برای ثبت نام کودکان خود در مراکز پیش دبستانی فقط به فکر نزدیکی به این مراکز نباشند و برای ثبت نام به مراکز مجاز آموزش و پرورش مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار