در نشست با مدیران و کارکنان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان
حسینی: المپیادها باید از انحصار مدارس، استانها و جنسیتی خاص خارج شود
تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست با مدیران و کارکنان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان تاکید کرد که المپیادها از انحصار مدارس، استانها و جنسیت خاص خارج شود.
به گزارش معاونت روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم گفت: «سازمانهای بزرگ در معرض خطر تضادهای درونسازمانی و تملک سازمانی به جای تعلق سازمانی قرار دارند و به همین دلیل وجود شوراها و ستادهای هماهنگکننده ضرورت انکارناپذیری است لذا بود یا نبود شورای راهبری سمپاد برای انجام کارهای کیفی بسیار مهم است.»
دانشآموزان سمپادی ۱.۵ تا ۲ درصد درصد دانشآموزان کشور باید باشد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سه رویکردی که در دنیا برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استعدادهای درخشان وجود دارد، گفت: «در رویکرد اول سمپاد به معنی مدرسه خاص وجود ندارد بلکه تعلیم و تربیت به شکل تلفیقی و ترکیبی پیش میرود.»
او افزود: «در رویکرد دوم دانشآموزان سمپادی فقط در مدارس سمپاد تحصیل میکنند و به شکل ویژهای آموزش میبینند تا نیروی انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شود و توسعه همهجانبه در جامعه صورت بگیرد.»
حسینی به رویکرد سوم اشاره کرد و گفت: «کشور ما این رویکرد را دارد که در آن رقم دانش آموزان سمپادی باید کمتر از یک و نیم تا دو درصد باشد و دانش آموزان به مدارس خاصی میروند که دانشآموزان دیگری درآن حضور ندارند، همچنین دانش آموزان دیگر که استعدادها خوبی دارند با رویکرد طرح شهاب شناسایی خواهند شد و کار ویژه برای آنان انجام میشود.»
حسینی یادآوری کرد طرح شهاب، ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار دانشآموز را تحت پوشش قرار داده است. او گفت: «در این طرح ٢٠٧ هزار مدیر و عوامل اجرایی داریم که امسال در پایه چهارم ابتدایی پوشش صددرصدی این طرح را خواهیم داشت، همچنین این طرح هماکنون در پایه نهم استقرار یافته است.»
او تاکید کرد چند مساله باید در طرح شهاب مورد توجه قرار گیرد و گفت: «مدیران مدارس باید آمادگی اجرای طرحها و توان اجرای آن را داشته باشند. برای طرح شهاب و آمادگی اجرای آن، آموزش مدیران و معلمان بسیار ضروری است که باید در آموزش ضمن خدمت دوره ویژهای برای آنان تعریف شود.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد طرح شهاب باید با معاونتهای آموزشی پیوند مستحکمی داشته باشد. او گفت: «پیوند طرح شهاب با نظام ارزشیابی توصیفی، نظام رتبهبندی معلمان و هدایت شغلی و توسعه متوازن رشتهها باید مورد توجه قرار بگیرد.»
او با اشاره به نقش عوامل برونسازمانی گفت: «اخیراً نشستی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم که قرار شد برنامه و اقدامات تعاملی داشته باشیم و مرکز باید ارتباطات خود را با عوامل برونسازمانی هم گسترش دهد.»
برای دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان مرکز مشاوره مخصوص وجود داشته باشد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد باید برای دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان مرکز مشاوره مخصوص وجود داشته باشد، گفت: «١١٣هزار دانشآموز در ٩٧۴ مدرسه سمپاد مسائل و مشکلاتی دارند لذا باید با مشاوره ویژه مشکلات آنان طرح و به حل آنها کمک شود.»
حسینی در ادامه گفت: «دانشآموزان سمپادی تا قبل از ورود به مدارس استعدادهای درخشان همیشه دیده میشدند و بعد از ورود به سمپاد همسانی اتفاق میافتد و مانند قبل دیده نمیشوند، همچنین زیر بار فشار زیاد درسها قرار میگیرند، بنابراین باید برای این دانش آموزان مرکز مشاوره خاص داشته باشیم.»
دانش آموزان را به سمت یادگیری مسئله محور هدایت کنیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابعاد پرورشی، ورزشی و مشاورهای تعلیم و تربیت دانش آموزان سمپادی گفت: «توجه به تمام ساحتهای تعلیم و تربیت در دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان ضرورت دارد لذا طرح سمپاد مهارتی بسیار ارزشمند است چرا که اکنون در کشور هشتاد درصد شغلها مهارتی است و اگر بخواهیم دانشآموزان مسائل کشور را حل کنند باید آنها را به سمت یادگیری مسئله محور هدایت کنیم.»
حسینی همچنین خبر داد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه و گسترش پژوهشسراها و آزمایشگاهها اعلام آمادگی و همکاری به نسبت مشارکت هفتاد به سی درصد کرده است. او گفت: «در جشنواره جوان خوارزمی نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و دیگر سازمانهای مرتبط را پررنگ کنیم و از آنجاییکه تکلیف مدیریت پژوهشسراها، آزمایشگاههای علمی و نانو مشخص نیست باید برای این بخشها اقداماتی اندیشیده شود که این بخشها را کدام قسمت آموزش و پرورش اداره کند چرا که موقعیتهای جدید یادگیری را فراهم میکنند و باید سیستم باکیفیتی برای اداره آنها داشته باشیم.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «المپیادها باید از انحصار مدارس، استانها و جنسیت خاص خارج شود و باید این هدف راهبرد جدی در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان باشد.»
او افزود: «تمام مشکلات و چالشهای مربوط به دانشآموزان المپیادی را باید به صفر برسانیم چرا که این دانشآموزان حاصل نظام تعلیم و تربیت کشور هستند و نمای علمی ایران به این دانش آموزان وابسته است.»
حسینی تاکیدکرد نباید درجهبندی مدارس به دلیل محدودیت منابع انسانی متوقف شود. او گفت: «راهاندازی اندیشکده در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اقدام بسیار خوبی است چراکه ما باید پس از فارغالتحصیلی دانشآموزان از مدارس سمپاد، هدایت و حمایتهای پس از نخبگی را داشته باشیم.»
در این نشست معاونان و تعدادی از کارکنان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان، به بیان پیشنهادها و نظرات خود پرداختند و چالشها و فرصتهای موجود را به گفتوگو گذاشتند.
ارسال دیدگاه