زینیوند: دسترسی مردم به اطلاعات سازمان مدارس غیردولتی را با راهاندازی 13 سامانه و 23 زیرسامانه افزایش دادهایم
تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در دیدار سرپرست وزارت آموزش و پرورش با کارکنان این سازمان از تصویب ساختار اداری و تشکیلاتی سازمان خبر داد.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، مجتبی زینیوند در دیدار سرپرست وزارت آموزش و پرورش با همکاران این سازمان با تبریک دهه ولایت، گفت: «سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، اولین سازمانی است که ساختار اداری و تشکیلاتیاش به تصویب رسیده است که دو معاونت و یک اداره کل به ساختار اضافهشده است و در حال پیادهسازی ساختار هستیم.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در ادامه اضافه کرد: «در این سازمان سه اداره کل؛مدارس و مراکز غیردولتی، شوراهای آموزش و پرورش و آموزش از راه دور وجود دارد و سیاست ما حرکت به سمت تخصصمحوری است.»
زینیوند به حضور زنان در پستهای مدیریتی سازمان، اشاره کرد و گفت: «اکنون ۱۶ نفر از بانوان شاغل در این سازمان، ٧ نفر آنها از مدیران سازمان در بخشهای مختلف امور مالی، روابط عمومی، ارزیابی عملکرد، اداری و سایر بخشها هستند لذا امیدواریم سهم زنان و جوانان از پستهای مدیریتی سازمان بیشتر شود البته در این مسیر از تجارب پیشکسوتان استفاده خواهد شد.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: «رویکرد کلی سازمان در شش محور مشخص شده است. برنامهمحوری یکی از رویکردهای اصلی است که با تشکیل کمیته برنامهریزی، تکالیف قانونی سازمان احصا میشود. بنابراین در سال گذشته همه فعالیتهای سازمان مبتنی بر برنامه بوده است و در سال دوم پس از بررسی مشکلات و نقاط ضعف برنامهها، فعالیتها مجدداً با رویکرد برنامهمحوری در نظر گرفته خواهد شد. در این رویکرد در نظر داریم تا ارتباط سیستماتیک در سازمان و با استانها به وجود بیاید و از ظرفیت همه عوامل استفاده شود.»
زینیوند ادامه داد: «رویکرد بعدی پژوهشمحوری است و در کارگروهی پژوهشهای ضروری و موردنیاز سازمان احصا و اولویتبندیها مشخص میشود. سال گذشته ١۴ اولویت پژوهشی داشتیم که مرحله نظری پژوهشها پایانیافته است و به مرحله اجرا رسیدهاند.»
او افزود: «یکی از این پژوهشها اجرای رتبهبندی مدارس غیردولتی بود چرا که در انجام رتبهبندی با مشکلاتی روبهرو هستیم و باید در ابتدا بهصورت پایلوت این طرح را آغاز کنیم.»
زینیوند به رویکرد راهنمایی و هدایت اشاره و افزود: «در این رویکرد ضرورت نظارت بر مدارس مدنظر است تا فرمولهای اثربخش بهجای فرمولهای ناکارآمد جایگزین شود و برای اجرایی شدن این رویکرد دو سیاست را در نظر گرفتیم؛ سیاست راهبردی که مبتنی بر روشهای علمی در قالب نرمافزار است و دیگری هم سیاست عملیاتی است که هدف آن، مدیریت و کنترل اقدامات سازمان است لذا ناظران میدانی برای این مورد در نظر گرفتهشده است.»
وی در ادامه گفت: «١٧ آییننامه و تکلیف قانونی داشتیم که همه آییننامهها به تصویب رسیده است، با ایجاد سامانههای ثبت شکایتهای مردمی، اپلیکیشن شهریه و سایر سامانهها تلاش کردهایم تا ارتباط سازمان را با مردم بیشتر کنیم.»
زینیوند یکی از شاخصهای توسعه انسانی کشور را آموزش و پرورش دانست و گفت: «کیفیت کشور علاوه بر شاخصهای سلامت و رفاه به آموزش و پرورش بستگی دارد و در این میان دو مقوله آموزش و پرورش و مشارکت همه اقشار جامعه بسیار مهم است و باید از ظرفیت نهادها و دستگاههای دیگر در مشارکت استفاده شود.»
او افزود: «در مورد قانون شوراهای آموزش و پرورش با ١٧دستگاه رایزنی شده است که خوشبختانه همکاریهای زیادی داشتهاند البته آموزش و پرورش بیشتر از طریق سازمانهای دیگر با مردم در ارتباط است.»
زینیوند به ارتقای ۶٢ رتبهای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در رتبهبندی دستگاهها در دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: «برای دسترسی مردم به اطلاعات سازمان ١٣سامانه و ٢٣ زیرسامانه راهاندازی کردهایم و تمام فعالیتهای سازمان در قالب این سامانهها آمده است.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: «آموزش از راه دور سه حوزه شامل حضوری، غیرحضوری و نیمهحضوری دارد، در آموزش از راه دور بسترهای الکترونیک بسیار مهم است و از مدارس خواستیم که بسترهای لازم را ایجاد کنند و تا سال١۴٠٠مدارس مجهز شدهاند.»
زینیوند ادامه داد: «تلاش میکنیم با آموزش از راه دور، دانشآموزان بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار دهیم. همچنین در روستاها به دلیل کمبود نیروی انسانی میتوانیم از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور استفاده کنیم البته در حال حاضر نگاههای سختگیرانهای به آموزش از راه دور وجود دارد لذا برای استفاده از ظرفیتها این مدارس فعالیتی صورت نگرفته است.»
ارسال دیدگاه