حسینی: خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی است
تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش هزینه زمانی، فکری و اعتباری برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را پنج برابر دانش آموزان عادی دانست و تاکید کرد که هر خدمتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه گامی در جهت تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در نشست با مدیران و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کشور که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد آموزش و پرورش را سازمانی عریض و طویل دانست که ساختار برخی از مجتمعها یا مدارسش از ادارات کل سایر سازمانها و نهادها به مراتب بیشتر و بزرگتر است.
او افزود: «کار کردن در چنین ابرسازمانی نیازمند همگرایی درونسازمانی و کاهش فاصله صف تا ستاد است؛ لذا باید در هر دو زمینه فعال باشیم درک مشترک سازمانی پیدا کنیم و مراقب باشیم، تملک سازمانی بهجای تعلق سازمانی ننشیند زیرا اگر چنین شد؛ تعارضات سازمان پیش میآید که مانع تحقق اهداف سازمانی میشود.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سازمانها را به انواع غاری شکل، کلبهای شکل و شیشهای تقسیم کرد و گفت: «بهترین نوع سازمان، مدل شیشهای است که در حکمرانی خوب ایجاد سازمان شیشهای و ارتقا همگرایی سازمانی دو امر برای ارتقا خدمات محسوب میشوند. لذا سازمان شیشهای به همگرایی و شفافیت میانجامد و تعارضات را کاهش میدهد و تعلق سازمانی بر تملک سازمانی فائق میآید.»
او بر ارتباط میکروفنی بهجای تریبونی در دیدارهایش با بخشهای مختلف وزارتخانه تأکید کرد و گفت: «معتقدم باید جهتگیریها را از اصلاح نامها شروع کنیم لذا یکی از نامهایی که باید اصلاح شود نام آموزش و پرورش است زیرا بر اساس آیات قرآن تربیت بر تعلیم مقدم است. درگذشته هم نام آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و معارف بوده است و امروز در هیچ جای دنیا آموزش و پرورش نمیگویند لذا این نام باید اصلاح شود. همچنین آموزش و پرورش استثنایی نیز این باید بهصورت «سازمان تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه» تغییر نام پیدا کند.»
او ادامه داد: هزینههای فرصتی، فکری و اعتباری دانشآموز با نیازهای استثنایی، پنج برابر دانشآموز عادی است؛ بنابراین باید در این خصوص به همکاران سازمان استثنایی به دلیل تلاشهای خستگیناپذیرشان، تبریک و خدا قوت گفت و از آنها صمیمانه تشکر کرد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش انجام یک سال زودتر غربالگری در جهت پیشگیری و ارائه خدمات را بسیار مطلوب دانست و گفت: «تحقق صددرصدی غربالگری و خدمات پس از آن به دانشآموزان با نیازهای ویژهکار ارزشمندی است که باعث تقویت پیشگیری، کاهش هزینه و افزایش بهرهوری میشود.»
او بر گسترش خدمات به دانشآموزان هدف تأکید کرد و گفت: «روح حاکم بر سند تحول بنیادین ارتقای کیفیت و افزایش عدالت است و این دو روح در دانشآموزان با نیازهای ویژه اولویت دارتر است لذا هرگامی که در جهت ارائه خدمات به این دانشآموزان برمیداریم،گامی در جهت تحقق عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی است و هر اقدامی که در این حوزه انجام دهید به روح عدالت حاکم بر سندتحول کمک میکند.»
او فراگیرسازی را یکی از فرایندهای بسیار ارزشمند برشمرد و گفت: «فراگیرسازی با رویکرد تلفیقی باید تقویت و گسترش یابد و از جداسازی دانشآموزان تا حد ممکن پرهیز کنیم.»
او حامی قرار دادن مدارس استثنایی برای مدارس تلفیقی را کاری ارزشمند دانست و افزود: «در مدارس تلفیقی دانشآموزان نیازمند خدمات حرفهای هستند لذا باید از جایی پشتیبانی شوند و برای استانداردسازی خدمات و متناسبسازی در سه حوزه فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و محتواهای آموزشی در این نوع مدارس تلاش کرد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر متناسبسازی نیروی انسانی در روش، بینش و دانش تأکید کرد و گفت: «اگر چنین نشود این نوع تعلیم و تربیت به سمت تعلیم و تربیت کیفی پیش نخواهد رفت لذا باید در جهت استانداردسازیهای فرایندها و فراوردهای تعلیم و تربیت به ویژه در بحث محتوای کتابهای درسی پیش برویم.»
او ادامه داد: «باید آموزشهای بیمارستان، موسسه و خانهمحورانه را هدفگذاری کنیم، در همین راستا در دنیا شهرکهایی به نام شهرکهای بازسازیشده داریم که برای هر خانواده و دانشآموزی که آسیبدیده است و آن خانواده قادر به انجام وظایفش در قبال دانش آموزش نیست؛ خانوادهها را در قالب جامعه محورانه، توانمندسازی میکنند.»
حسینی فعالیتهای مکمل و موقعیتهای متعدد یادگیری و خلق فرصتهای یادگیری برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را نسبت به دانش آموزان عادی ضروریتر دانست و گفت: «اگر دانشآموزی در دوره دوم متوسطه فارغالتحصیل شود اما حداقل یک مهارت را نیاموخته باشد، آموزش و پرورش کار ناتمام انجام داده است و این مهارتآموزی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در راستای توانایی انجام کار و احساس مفید بودن ضروریتر است.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «باید آموزشهای فنی و حرفهای را با رویکرد کفایت سازی و توانمندسازی دانش آموزان استمرار دهیم، همچنین تکلیف قانونی در این خصوص در برنامه ششم توسعه هم داریم.»
او گفت: «اینکه در این سازمان هیچگونه برنامهای بدون مبانی علمی پیریزی نمیشود امری مطلوب است و اگر درجایی غیر از این اتفاق بیفتد جای سؤال دارد.»
او از راهاندازی سه کارگروه؛ ساماندهی و برنامهریزی نیروی انسانی، اقتصاد آموزش و پرورش و هدایت تحصیلی و توسعه متوازن خبر داد که در هر یک از این کارگروهها نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی حضور خواهد داشت.
قبل از سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش تعدادی از کارکنان این سازمان به ارائه نقطه نظرات خود در موضوعات مختلف پرداختند.
ارسال دیدگاه