سیدجواد حسینی: آموزش و پرورش را با قوانین عام سایر دستگاهها نمیتوان اداره کرد
تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که آزادسازی ظرفیتهای درون آموزش و پرورش به تصویب قوانین خاص نیاز دارد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در جمع همکاران شهرستان های استان تهران با ابراز خرسندی از حضور در جمع آنها با اشاره به چالشها و مسائل حوزه آموزش و پرورش در شهرستانهای استان تهران گفت: «قرار گرفتن در کمربند یک کلانشهر بزرگ و سرریز جمعیت سیال این کلانشهر در شهرستانهای استان تهران قطعاً مشکلاتی را با خود به همراه خواهد داشت که بهراحتی نمیتوان نادیده گرفت.»
تغییر گفتمان جامعه در مورد نظام تعلیم و تربیت ضروری است
حسینی با اشاره به حضور بیش از ۱۱۰ هزار دانشآموز اتباع خارجی در شهرستانهای استان تهران و مسائل مختلفی که با خود به همراه خواهد داشت، گفت: «بهخوبی از چالشها و پیچیدگیهای مسائل آموزش و پرورش آگاه هستم و همکاران خود در این استان را درک میکنم.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اولین مسئله در نظام آموزش و پرورش کشور را تغییر گفتمان در جامعه پیرامون نظام تعلیم و تربیت دانست و افزود: «باید نگاه تمامی برنامهریزان، دستاندرکاران و مسئولین در جامعه از نگاه هزینهای به آموزش و پرورش به نگاه سرمایهگذاری تغییر کند و این باور که صرف بودجه برای آموزش و پرورش هزینه نیست، بلکه بزرگترین سرمایهگذاری است، باید در جامعه شکل گیرد.»
حسینی با تأکید بر اینکه توسعه بدون آموزش و پرورش محقق نخواهد شد، گفت: «پربسامدترین مفهومی که در دنیای امروز بهکاربرده میشود مفهوم توسعه است و مشترکترین سخن پیرامون توسعه این است که آموزش و پرورش، نهاد تحول توسعهخواه است.»
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظریه سرمایه انسانی، گفت: «موسسه تحولخواه مدرسه است و کارگزار فکور، مؤثر و تحولخواه؛ «معلمان» هستند.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد به دننباید فقط به دنبال افزایش سهم آموزش و پرورش تنها از بودجه ملی نبود. او گفت: «باید سهم آموزشوپرورش از GDP را افزایش دهیم چراکه GDP همه عوامل مؤثر در تولید را میسنجد.»
نظام حساس، عریض و طویل و پهنپیکر آموزش و پرورش را با قوانین عام سایر دستگاهها نمیتوان اداره کرد
او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد نمیتوان نظام حساس، عریض و طویل و پهنپیکر آموزش و پرورش را با قوانین عام سایر دستگاهها اداره کرد و گفت: «باید قوانین خاص برای نظام آموزش و پرورش تدوین و تصویب کنیم.»
حسینی ادامه داد: «برای سنجش صلاحیت معلمان باید نظام پرداخت اجتماعی و اقتصادی خود را اصلاح کنیم چراکه با این نظام پرداخت نمیتوان صلاحیت سنجی کرد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر این که آموزش و پرورش برای تغییر گفتمان نیازمند تصویب قوانین خاص است، گفت: «آزادسازی ظرفیتهای درون آموزش و پرورش به تصویب این قوانین خاص نیاز دارد.»
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «باید نگاهمان تثبیت ارزشها با اصلاح روشها باشد. نظام تعلیم و تربیت نیازمند اصلاح در تمامی زمینهها است.»
حسینی با اشاره به اینکه ۴ هزار و نهصد ساعت نسبت به دنیا به کودکان بیشتر آموزش میدهیم، گفت: «همین فشردگی علاوه بر ایجاد هزینه، سبب بروز مشکلات و چالشهایی در مدرسه هم میشود.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ساخت مدارس بزرگ برای اجرای تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ضروری دانست و افزود: «با ساخت مجتمعهای بزرگ آموزشی میتوان شرایط آموزشی، ورزشی و پرورشی مناسب جهت تربیت دانش آموزان فراهم کرد.»
آموزش و پرورش باید از بدنه متصلب، متمرکز و بخشنامهگرا نجات یابد
او با تأکید بر توسعه مشارکتها در تمامی ابعاد درونسازمانی و برونسازمانی، گفت: «آموزش و پرورش باید از این بدنه متصلب، متمرکز و بخشنامهگرا نجات یابد و رویکردها در آن تغییر کند.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان اجرای متعادل سند تحول بنیادین را وظیفه اصلی آموزش و پرورش دانست و گفت: «روح حاکم بر سند تحول بنیادین، ارتقا کیفیت و عدالت آموزشی است لذا این دو موضوع نباید فراموش شود.»
ارسال دیدگاه