مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد

۵۰ درصد رشد باسوادی در ایران در ۳۸ سال گذشته

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد دنیا در طول ۳۸ سال ۱۳.۲ درصد رشد باسوادی داشته در حالی‌که نرخ باسوادی در ایران ۵۰ درصد رشد داشته است.

کد مطلب: ۹۴۳۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
50 درصد رشد باسوادی در ایران در 38 سال گذشته

عبدالرضا فولادوند در گردهمایی معاونان سوادآموزی ادارات کل آموزش و پرورش که از صبح امروز در مرکز آموزشی رفاهی تهرانسر آغاز شده است درباره کیفیت واحدهای سوادآموزی در آموزش و پرورش گفت: «در این باره در شهر تهران کارگروهی را تشکیل دادم و در این کارگروه نظرخواهی‌هایی صورت گرفت.»

او افزود: «سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین زحمات برعکس تصور در حوزه سوادآموزی است این تصور باعث شده تا نتوانیم به برخی اهداف برسیم و موفق باشیم.»

فولادوند گفت: «سازمان نهضت سوادآموزی ۴۰ سال در حال تلاش است و به موفقیت‌های خوبی رسیده اما هنوز نهضت ادامه دارد و برخی اهداف باید محقق شود لذا باید سعی شود با یک عزم ملی و رویه جهادی ایران را به‌عنوان مهم‌ترین حوزه جهانی در از رفع موارد بی‌سوادی معرفی کنیم.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: «در سال ۵۷ ایران ۳۶ درصد باسواد در گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر داشته که میانگین جهانی ۶۹ درصد بوده است. سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد نرخ باسوادی در ایران به ۸۶ درصد رسیده که این شاخص در جهان ۸۲.۲ درصد است. دنیا در طول ۳۸ سال ۱۳.۲ درصد رشد باسوادی داشته در حالی‌که نرخ باسوادی در ایران ۵۰ درصد رشد داشته است.»

او اولویت سازمان نهضت سوادآموزی را گروه هدف ۱۰ تا ۲۹ سال اعلام کرد و گفت: «نرخ باسوادی به ۹۷ درصد رسیده و همچنین در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها این نرخ به ۹۴.۷ درصد افزایش یافته و شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که نرخ بیسوادی کاهش چشم‌گیری داشته است.»

او افزود: «سوادآموزی صرف نوشتن و خواندن نیست بلکه مفهوم سوادآموزی مهارت‌آموزی، استفاده از فناوری‌های جدید، یادگیری زبان، حس مسئولیت‌پذیری و یادگیری مادام‌العمر است و سوادآموزی را معادل نوعی توانایی در انجام کارآمد تکالیف و واکنش‌های انتقادی می‌دانند.»

فولادوند گفت: «با توجه به گستره حوزه آموزش ابتدایی در تمام نقاط قابل دسترس و دور افتاده و استقبال خانواده‌ها، دامنه بی‌سوادی مشمول دانش‌آموزان ترک‌تحصیل و بازمانده از تحصیل می‌شود. استقبال بزرگسالان از دوره‌های سوادآموزی به چالشی بزرگ تبدیل شده و این چالش با ادغام یا عدم‌ادغام نهضت با آموزش و پرورش قابل رفع نیست.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «چه‌بسا پوشش کامل تحصیلی کودکان تارک تحصیل و نوجوانان بازمانده از تحصیل از جمله ماموریت‌های مشترک دو نهاد است.»

فولادوند گفت: «در شهرستان‌های استان تهران بسته تشویقی برای سوادآموزی داشتیم که نتیجه خوبی نیز داشت و در بحث سنجش سلامت بدو ورود نیز این موضوع را عملیاتی کردیم.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: «سوادآموزی از موضوعات اولویت‌دار منطقه‌ای، ملی و جهانی و از شاخص‌های مهم توسعه انسانی است. سوادآموزی به عنوان یک عامل کلیدی برای رشد اقتصادی و ارتقای مهارت‌های شغلی و مهارت‌های اساسی زندگی محسوب می‌شود.»

او گفت: «مبارزه با بی‌سوادی نه‌تنها در مقوله توسعه فرهنگی به‌عنوان نخستین و مهمترین گام قلمداد می‌شود بلکه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این موضوع حائز اهمیت است.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: «ایران همراه با کشورهای عضو یونسکو تعهداتی را در زمینه کاهش نرخ بی‌سوادی پذیرفته است اگر بخواهیم به تعهدات خود در حوزه آموزش سواد به بزرگسالان نزدیک شویم باید در سطح خرد و کلان و آموزش‌دهندگان سوادآموزان توجه خاص داشته باشیم.»

فولادوند در پایان به برخی از مزایا و مطالب طرح ادغام نهضت و آموزش و پرورش اشاره کرد و رویکرد آسیب‌شناسی را یکی از دلایل بروز این معایب دانست و بر شناسایی و رفع آن تاکید کرد.

در این گردهمایی هر یک از مدیران و معاونان دغدغه‌های استان خود توضیح دادند و مسائل مختلف این حوزه بررسی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار