مدیر کل آموزش و پرورش استان در جلسه مدیران مدارس سمپاد استان زنجان:
مدارس خاص نیازمند مدیریت و برنامه ریزی خاص می باشند
زنجان (پانا) - ابراهیم رفیعی مدیر کل آموزش و پرورش استان در جلسه مدیران مدارس سمپاد استان زنجان اعلام کرد که مدارس خاص نیازمند مدیریت و برنامه ریزی خاص می باشند.
جلسه مدیران مدارس سمپاد استان زنجان صبح امروز با حضور مدیر کل و معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان و سایر مدعوین و مهمانان در محل آموزشگاه تیزهوشان شهید بهشتی ۱ ناحیه یک برگزار شد.
در این ابتدای جلسه ابراهیم رفیعی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به زحمات دست اندرکاران نشست مدیران سمپاد گفت: «تقدیر و تشکر ویژه دارم از مدیران مدارس سمپاد که فضا را برای چنین جلساتی مهیا کردهاند چرا که مدارس خاص نیاز به مدیریت و برنامهریزی خاصی هم دارد.»
وی ادامه داد: «تعلیم و تربیت از جمله واژگانی است که بارها مورد استفاده قرار میگیرد و این موضوع صد درصد متناظر به آینده است و نتایج آن در آینده دیده میشود و لذا باید از زمان حال جلوتر باشیم.»
مدیر کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: «ما اگر مسیری را تجربه نکرده باشیم نمیتوانیم راهبر باشیم پس آیا تصویری از ٦٠ سال آینده برای این کودکان داریم ؟»
این مقام مسئول گفت: «موضوع آیندهنگری در آموزش و پرورش مثل ماهیت و جوهر در تعلیم و تربیت است و وقتی از تعلیم و تربیت سخن به میان میآوریم آینده، بخشی از جوهر آن است.»
رفیعی افزود: «مسئله مهم بعدی تغییر است، تعلیم و تربیتی که تغییر ایجاد نکند، تعلیم و تربیت نیست پس باید تغییرات مثبت و منفی را ببینیم و بعد چاره جویی کنیم.»
مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان یادآور شد: «دبستانها و دبیرستانهای آینده بسیار متفاوتتر با امروز خواهند بود و متفاوت با هم تغییر خواهند کرد و دبستانها ثابت ولی دبیرستانها به گونهای دیگر شکل خواهند گرفت.»
وی متذکر شد: «مسئله بعدی، مدرسه است. باید تعریفمان را از مدرسه مشخص کنیم. ما در حال حاضر مدرسه را یک سازمان رسمی تلقی میکنیم که عوامل اجرایی دارد و یک نهاد اجتماعی است که مجموعه سیاستهای تربیتی نظام حاکم را پیاده میکند.»
این مقام مسئول اظهار داشت: «در تعریف جدید، مدرسه مکان محور و ساختار محور نیست و انعطاف پیدا کرده است و طبعا ما هم باید منعطف باشیم.»
مدیر کل دستگاه تعلیم و تربیت استان در ادامه سخنان خود گفت: «امروزه نقش رسانهها و خانوادهها در تربیت قویتر است و از آموزش و پرورش پیشی گرفتهاند.»
رفیعی ابراز داشت: «مدرسه یک نظام یکپارچه نیست و نباید انتظار داشته باشیم همه یک رنگ باشند، مدرسه محصول مشارکت دستگاه تربیتی و خانوادههاست و اگر چنانچه ما به عنوان نقاط حساس و تأثیرگذار در تعلیم و تربیت اگر از جامعه جلو نباشیم، از چرخ دندههای معکوس آن خواهیم بود و به جای آینده، دانش آموزان را به گذشته خواهیم کشاند.»
مدیر کل دستگاه تعلیم و تربیت استان اظهار داشت: «امروزه لزومی ندارد معلم دانای کل باشد و دانشآموزان نیاز به حضور صرف معلم در مدرسه ندارند چرا که در هر لحظه به معلم دسترسی دارند و لذا کارکرد مدرسه عوض شده است، امروزه مدارس پنهان داریم و خانواده و رسانه در جامعه، محوریت دارند.»
وی ادامه داد: «کارکرد آموزش و پرورش در دوره مدرن، تکثیر عقلانیت جدید، تمدنپذیری، جامعیت پذیری و کارکردهای زندگی شهری است.»
رفیعی تأکید کرد: «اگر از جامعه جلو نباشیم نباید انتظار تربیت دانشآموزانی را داشته باشیم که در آینده مشکل حل کنند و لذا باید واقع بینانه آینده را در سه سطح، ده سال(تحلیل دادهها و روندها)،پنجاه سال (تحلیل نهادها)و بیش از صد سال(تحلیل نسلها) ببینیم.»
وی اضافه کرد: «در آینده جهت، ساختار و اقتصاد خانوادهها تغییر خواهد کرد و به تبع آن درک مردم از موقعیت اجتماعی نیز متفاوتتر از امروز خواهد شد.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین خاطر نشان شد: «در بحث تحلیل مباحث آموزشی و تریتی، نباید آموزش و پرورش را به عنوان ظرفی جدا و مستقل از جامعه تحلیل کنیم، بلکه آموزش و پرورش را باید در متن جامعه ببینیم چون آموزش و پرورش نبض جامعه و محصول جامعه است.»
وی در خاتمه گفت: «ما موظفیم از مدارس سمپاد حمایت همه جانبه داشته باشیم.»
گفتنی است در حاشیه این جلسه، سالن جلسات این دبیرستان توسط مدیر کل آموزش و پرورش استان افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.
ارسال دیدگاه