استاندار گیلان : عملیات احیاء تالاب انزلی، زمان بر است

خبرگزاری پانا:استاندار گیلان در بازدید از تالاب انزلی گفت : عملیات احیاء تالاب انزلی که حدود 40 سال رها شده بود، نیازمند زمان است .

کد مطلب: ۹۳۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،کیهان هاشم نیاءاظهار کرد: حدود یک میلیارد متر مکعب رسوب باید برداشت شود که تاکنون 20 هزار متر مکعب برداشت شده است .

وی دلیل کندی روند احیاء تالاب را نبود اعتبارات عنوان و بیان کرد: چهار تله رسوبگیر در مرحله نخست باید احداث می شد که تاکنون، یک تله رسوبگیر مورد بهره برداری قرار گرفته است .

استاندار گیلان افزود: برای جلوگیری از ورود رسوبات بیشتر به تالاب انزلی حداقل باید 9 تله رسوبگیر بر سر راه رودخانه های ورودی به تالاب ساخته شود .

وی با اشاره به آغاز طرح پرورش ماهی در قفس و حصار در تالاب انزلی گفت: تالاب باید آب سالم داشته باشد و این سرمایه گذاری ها برای نجات تالاب است.

هاشم نیا با اشاره به ظرفیت های مختلف تالاب انزلی تصریح کرد : در پهنه تالاب 10 هزار هکتار با عمق دو و نیم تا چهار متر برای پرورش ماهی در قفس و حصار مناسب تشخیص داده شده است .

استاندار گیلان همچنین از مجوز استفاده از 15 هزار هکتار اراضی حاشیه تالاب برای پرورش ماهی خبر داد.

به گزارش ایرنا، طرح احیاء تالاب انزلی از سال 1389 با شش پروژه عملیاتی شامل احداث چهار تله رسوبگیر و آبراهه ها و برداشت رسوبات از بستر تالاب و پنج پروژه مطالعاتی آغاز شد.

تالاب انزلی با وسعتی بیش از 18 هزار کیلومتر مربع محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه پرندگان بومی و مهاجر و رویشگاه گیاهان کم نظیری است و همچنین حکم تصفیه خانه آب رودخانه های ورودی به خزر و سیل گیر برای شهرهای مجاور تالاب و همچنین تعدیل کننده آب و هوای منطقه است.

27 رودخانه مهم استان گیلان شامل رودخانه های اصلی و زیر شاخه های آن، به تالاب انزلی می ریزند. از مهمترین آنها می توان به ماسوله رودخانه، قلعه رودخان پسیخان، پیربازار، رودخانه بهمبر و شبیخان رود اشاره کرد.

این تالاب با بیش از یکصد گونه پرنده و ده ها گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری دارد. تالاب انزلی از سال 1354 جزو تالاب های بین المللی تحت حفاظت شد و مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار